امکان اتمام خطوط 6 و 7 مترو با 10 هزار میلیارد تومان اعتبار
وی تصریح کرد: این خط در شرایط ویژه و در بحرانیترین شرایط تحریم ساخته شده است و طول خط 37 کیلومتر است که احداث نیمه شمالی خط 3 (حدفاصل ایستگاه شهید بهشتی تا شهرک قائم) حدود 14 ماه پیش آغاز شد.
درویش با اشاره به ایستگاههای خط 3 مترو تهران گفت: این خط از بزرگراه آزادگان آغاز و در ادامه از ایستگاههای نعمتآباد، عبدلآباد، شهرک شریعتی، قلعهمرغی، جوادیه، راهآهن، منیریه، دانشگاه امام علی (ع)، ولیعصر، میدان ولیعصر(عج)، شهدای رسانه، میرزای شیرازی، شهید بهشتی، سهروردی، شهید قدوسی، شهید صیاد شیرازی، خواجه عبدالله انصاری، شهید زینالدین، هروی، نوبنیاد، اقدسیه و شهید محلاتی عبور و در پایان به ایستگاه قائم میرسد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه با اشاره به ویژگیهای خط 3 مترو تهران خاطر نشان کرد: این خط جنوب غربی تهران را به شمال شرقی متصل میکند و با انتخاب مسیر خط 3 میتوان سهم عمدهای از سفرهای با وسیله نقلیه شخصی وعمومی را از سطح شهر کاسته و از زیر زمین، با سرعت و ایمنی بیشتر و بدون وجود آلودگی و تصادف با هزینهای کمتر به مقصد رسید. ضمن اینکه این خط از جاهای بسیار قدیمی و اصیل تهران عبور میکند.
درویش در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه با راهاندازی کامل خط 3 مترو تهران بیش از 2 میلیون مسافر در این محدوده جابهجا میشوند، افزود: این پروژه در واقع با فرهنگ جهادی و اقتصاد مقاومتی احداث شده است.
وی اضافه کرد: برای احداث این خط به بیش از 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که شهرداری تهران توانست با صرفهجویی و با استفاده از ظرفیتهای مختلف با 3200 میلیارد تومان این مسیر را به بهرهبرداری برساند و در واقع این پول صرف هزینه نان و آب کارگران شده است.
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه خاطر نشان کرد: امروزه به لطف خداوند قادریم که در ماه بیش از 2 کیلومتر خط مترو بسازیم که مترو هم اکنون به یک پروژه صنعتی در کشور تبدیل شده است.
درویش اضافه کرد: یکی از افتخارات در این پروژه این است که 80 درصد از تجهیزات استفاده شده در این پروژه ایرانی است و ما توانستهایم از ظرفیت شرکت مپنا و وزارت دفاع استفاده کنیم.
وی از آمادگی شرکت مترو تهران برای انتقال تجربیات ساخت تونل و مترو به سایر کشورها خبر داد و گفت: ما میتوانیم خدمات فنی و مهندسی خود را به سایر کشورها انتقال بدهیم. به طوری که طراحی و ساخت ایستگاههای مترو به دست مهندسان ایرانی انجام شده است.
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه افزود: بیش از 20 هزار نفر در مترو به صورت مستقیم و غیرمستقیم کار میکنند و هم اکنون ما 200 کارگاه فعال در بحث مترو داریم.
درویش با اشاره به دریافت هزینه جابهجایی مسافران در مترو خاطر نشان کرد: این پولی که از شهروندان دریافت میشود شبیه به رایگان است.
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه ادامه داد: شهرداری تهران بنا دارد سه پروژه خط 6، 7 و فرودگاه حضرت امام را به طول مجموع 122 کیلومتر را تا پایان سال 95، در صورت مساعدت دولت به بهرهبرداری برساند.
وی گفت: برای احداث خطوط 6 و 7 به طول 70 کیلومتر و خط مترو فرودگاه حضرت امام به طول 52 کیلومتر اعتباری حدود 14 هزار میلیارد تومان نیاز دارد که ما آمادگی داریم که با 10 هزار میلیارد تومان اعتبار این پروژه را تا پایان سال 95 تقدیم مردم کنیم.
درویش در پایان گفت: استفاده از خطوط مترو باعث صرفهجویی سوخت میشود و ما میتوانیم از این ظرفیتها برای توسعه کشور استفاده کنیم. ما از دولت پول نمیخواهیم ولی از دولتمردان این قول را میخواهیم که ما سه فاینانس داریم که برای امضا این سه فاینانس نیاز به تعهد دولت است که امیدواریم دولت نیز در این زمینه ما را همراهی کند.