صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اعدام دو سیاه‌پوست در آمریکا با وجود داشتن مشکلات روانی

۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵:۰۱
کد خبر: ۷۹۴۲۸۵
رسانه‎های آمریکایی می‎گویند که حکم اعدام دو سیاه پوست که دارای مشکلات روانی بوده‎اند، اجرا شده است.

- رسانه‎های آمریکایی می‎گویند که حکم اعدام دو زندانی در آمریکا، که هر دو سیاه پوست بودند، پنج شنبه گذشته اجرا شد؛ یکی از این دو نفر از بیماری روانی و دیگری از ناتوانی ذهنی رنج می‌برد.

به گزارش «یاهو نیوز»، یک کارشناس، می‎گوید که مجازات اعدام در آمریکا برای آسیب پذیرترین افراد در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که در ۲۷ ژانویه ۲۰۲۲، دو مرد سیاه پوست اعدام شدند؛ یکی در ایالت اوکلاهاما و دیگری در ابالت آلاباما؛ یکی از آن‌ها به نام «دونالد گرانت»، یک بیماری روانی ناتوان کننده داشت؛ دیگری به نام «متیو ریوز»، دارای ناتوانی ذهنی بود.

فعالان در آمریکا می‌گویند که پرونده‌های آن‌ها نمونه‌هایی از اعدام برای افراد آسیب پذیر است.

«رابرت دانهام»، مدیر اجرایی مرکز اطلاع رسانی مجازات اعدام، می‎گوید که اوکلاهاما و آلاباما برای اجرای اعدام عجله دارند و این عجله در دادرسی عادلانه مسائل، تداخل می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، تیم دفاعی «ریوز» استدلال کرد که او دارای ناتوانی ذهنی است.

تیم حقوقی «ریوز»، می‎گوید که وی قادر به درک فرم ارائه شده برای انتخاب روش اعدام ترجیحی خود، یعنی انتخاب بین تزریق با مواد کشنده یا خفگی با گاز نیتروژن، نبوده و در نتیجه آن را خالی گذاشته است.

آلاباما، اعدام «ریوز» را با پروتکل تزریق با مواد کشنده برنامه ریزی کرد، اما او روش جایگزینی را انتخاب نکرد.

به گزارش «سی‌ بی‌ اس نیوز»، یک قاضی در آلاباما تعلیق اجرای حکم را صادر کرد و دادگاه تجدیدنظر آن را بر این اساس تأیید کرد که معلولیت او در طول فرآیند انتخاب روش اعدام در نظر گرفته نشده است.

اما ایالت آلاباما این پرونده را به دادگاه عالی آمریکا برد و دادگاه با رای ۵ به ۴ تصمیم گرفت که طبق اسناد دادگاه، درخواست «ریوز» برای تعلیق اعدام باید رد شود.

در همین حال به گزارش «اوکلاهومن»، حکم اعدام «گرانت» ۴۶ ساله، روز پنج شنبه گذشته اجرا و فرآیند اعدام وی پایان یافت.

«گرانت»، حداقل دو بار مبتلا به اسکیزوفرنی شد، در دوران کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفت و در کلاس‌های آموزش ویژه افراد دارای مشکلات ذهنی تحصیل می‌کرد.

وکلای او استدلال کردند که اعدام فردی با بیماری روانی و آسیب‌دیدگی مغزی مانند «دونالد گرانت» با استاندارد‌ها سازگاری ندارد.

کارشناسان در آمریکا می‎گویند کسانی که به اعدام محکوم شده‎اند اغلب افرادی هستند که آسیب‌های مزمن یا شدید را تجربه کرده‎اند، از بیماری روانی شدید رنج می‌برند یا با ناتوانی‌های ذهنی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در همین حال بر اساس گزارشی که «واشنگتن پست»، منتشر کرده، ۴۳ درصد از محکومان اعدامی که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ اعدام شدند، از یک بیماری روانی تشخیص داده شده رنج می‌بردند.

این گزارش می‎گوید که ۲۰ درصد به اختلال شخصیت و ۸.۹ درصد به طور خاص مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی تشخیص داده شده‎اند.

آمارها همچنین نشان می‎دهند که ۴۱ درصد از محکومان به اعدام در آمریکا سیاه‌پوست هستند و این در حالی است که سیاه‌پوستان تنها ۱۳ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *