نمازی: برای ساخت «شادروان» ریسک زیادی کردم/این فیلم به هیچ وجه کمدی نیست
حسین نمازی در گفتوگو با میزان، پیرامون اینکه برخی فیلم «شادروان» را گونهای از سینمای کمدی میدانند گفت: قطعاً ژانر فیلم من کمدی نیست، چرا که کمدی ژانر مخصوص به خود را دارد و باید برخی مولفهها در آن رعایت شوند. مثلاً در کاریکاتور برخی قسمتها باید برجستهتر باشند. داستان فیلم «شادروان» موقعیت کاملا رئال است که هر فردی میتواند با آن ارتباط برقرار کند و بگوید که در مقطعی از زندگی برای من این داستان اتفاق افتاده است.
کارگردان فیلم «شادروان» ادامه داد: در دهه هفتاد به یاد میآورم فیلمهایی که به جشنواره فیلم فجر راه پیدا نمیکردند، حق اکران هم نداشتند؛ بنابراین این جشنواره جایگاه ویژهای پیدا کرده است و نسل جدید به آن امید بستهاند.
وی با اشاره به اهمیت جشنواره فیلم فجر در کار یک کارگردان اضافه کرد: اگر به طور اتفاقی با فردی در خیابان مواجه شوید و درباره سینما از او بپرسید، شاید اسکار را نشناسد، اما قطعاً با سیمرغ بلورين آشنایی دارد و معیار خوب بودن یک فیلم از دید او دریافت جایزه سیمرغ بلورين و بازیگرانی است که در این فیلمها موفق به کسب افتخار در جشنواره فیلم فجر شدهاند. این جشنواره برای تمام کسانی که حاضر هستند مهم است و حتی کسانی که حضور ندارند درصد بالایی نتایج برایشان اهمیت دارد، بنابراین برای من هم حضور فیلم در جشنواره اهمیت بالایی دارد.
کارگردان فیلم سینمایی «شادروان» درباره امکان موفقیت فیلمش در جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: بخشی از ماجرا به جشنواره فیلم فجر برمیگردد و بخشی دیگر به من وابسته است. من باید به نوبه خودم فیلم خوب بسازم و در اکرانها با مردم بیشتر در ارتباط باشم. حتی اینکه اکرانفیلم من اول و یا پنجم باشد هم تاثیری بهسزا در دیده شدن آن دارد.
وی در همین رابطه افزود: فیلم را بسیار ریسکی ساختم و هر کس آن را میدید میگفت باید پر پلان باشد، اما من از آن دوری کردم. خیلیها این حرکت را خودزنی و ریسک تلقی کردند و تا شب آخر فیلمبرداری اين نکته را به من یادآور شدند، اما من پای آن ایستادم و با فیلمبردار مسعود سلامی به این نتیجه رسیدیم تا این کار را پیش ببریم.
این کارگردان سینما در همین رابطه ادامه داد: امیدوارم این فيلم را هیئت داوران ببینند. هر فیلمی که پر حرکت است به معنای دکوپاژ خوب و کارگردانی عالی آن نیست. واقعاً کار سختی نیست که یک پلان را از ۷ تا ۸ زاویه فیلمبرداری کنیم و تدوینگر هر کدام را میخواهد، انتخاب کند.