وزیر دفتری: امیدوارم زحمات عوامل «بیرویا» در جشنواره فیلم فجر ۴۰ دیده شود
آرین وزیردفتری در گفتوگو با میزان، پیرامون ساخت فیلم «بیرویا» گفت: این فیلم در فضای سینما، اثری متفاوت محسوب میشود و درباره زوجی به نام رویا و بابک است که قصد مهاجرت از ایران را دارند که بعد از آشنایی رویا با دختری که بینام و نشان است و هویت آن مشخص نیست، اتفاقات عجیبی برای آنها رقم میخورد.
وی در همین راستا ادامه داد: در درجه اول ایده فیلم و فیلمنامهاش با فضای معمولتری که در سینمای ایران تحت عنوان سینمای اجتماعی میشناسیم، یکسان دیده خواهد شد اما فکر میکنم با آن متفاوت است؛ هرچند که از مولفههای آن استفاده میکند، در اجرا و کارگردانی و مدل شخصیتها، بهویژه سه بازیگر اصلی، تجربه خاص و متفاوتی به نظر میآید.
این کارگردان سینما در همین رابطه افزود: طبیعتا فیلمسازی کار سختی محسوب میشود و این سختی در ساخت فیلم اول به مراتب بیشتر خواهد بود؛ از مرحلهای که باید وقت و انرژی روی فیلمنامه بگذارید تا جذب سرمایه و تهیهکننده، مسیر پیچیدهای را باید طی کرد. من نیز از این قاعده مستثنی نبودم و چند سال طول کشید تا این اتفاق به شکلی که میخواهم برایم بیافتد. از نقطهای که تیم فعلی که با آنها کار کردم پیشنهادم را پذیرفتند و با من همراه شدند خوششانس بودم؛ در واقع این افراد اطمینان زیادی به من داشتند و برخی از آنها از من نامآشناتر بودند. این موضوع برایم دلگرمکننده بود و کار راحتتر پیش رفت.
وزیردفتری با اشاره به ایده نوشتن فیلمنامه «بیرویا» اضافه کرد: بعد از چند فیلمنامه بلند که نوشتم، به این نتیجه رسیدم که فیلم بلند مسیر متفاوتی است و باید یاد بگیرم که چطور بنویسم. «بیرویا» اولین ایدهای بود که از زمانی که به ذهنم رسید، آن جذابیتی را که همیشه دلم میخواست فیلم اولم داشته باشد، داشت. این فیلمنامه قصهای دارد که میتواند مخاطب را با خود همراه سازد و برایم بسیار مهم بود این دو ویژگی را با هم داشته باشد؛ نه اینکه خاص باشد و فقط عدهای محدود بیننده آن باشند. درعین حال هم شبیه به ایدههایی که پیش از این ساخته شدهاند نباشد. از همان نقطه ابتدایی چندین ماه درگیر ایدهپردازی بودم و شاید روزی یکی دو طرح مینوشتم و خروجی آن چندین ماه تلاش، ایده این فیلم شد.
وی در همین رابطه تاکید کرد: از همان نقطه اول یکی از کاراکترهای کار را برمبنای بازی همسرم «شادی کرمرودی» طراحی کردم؛ هر سه نقش «طناز طباطبایی»، «صابر ابر» و «شادی کرمرودی» نقشهایی هستند که فراز و فرودهای بسیاری دارند که جنسی از تغییر درونشان است؛ در مرحله بعدی در ذهن داشتم که زوج اصلی داستان را به خانم «طباطبایی» و «صابر ابر» بدهم و خیلی خوششانس بودم که در همان مرحلهای که متن را خواندند خوششان آمد و صبوری کردند تا کار به نتیجه برسد.
وی درباره همکاری با هومن سیدی افزود: او در جشنواره فیلم کوتاه داور بود و من فیلم کوتاه «مثل بچه آدم» را در همان دوره داشتم که در همانجا جایزه گرفت. بعد از جشنواره درجایی وی را دیدم و از من حمایت کرد و گفت اگر بعدها خواستم کار بلندی بسازم اگر بتواند حتما کمکم میکند؛ همین موضوع باب آشنایی ما شد و از طریق وی با «سعید سعدی» آشنا شدم. زمانی که فیلمنامه «بی رویا» کامل شد با سعید سعدی صحبت کردم و تهیهکنندگی این کار را برعهده گرفت و چند مرحله بعد از شروع کار هومن سیدی به کار پیوست.
کارگردان فیلم بی رویا در همین رابطه ادامه داد: چون زمانی که میخواستیم کار را شروع کنیم کرونا پیش آمد و کار به تعویق افتاد و «هومن سیدی» هم درگیر سریال «قورباغه» بود و بعدتر که فیلمنامه را خواند از کار خوشش آمد و تهیهکنندگی کار را همراه با «سعید سعدی» برعهده گرفت.
وزیر دفتری ادامه داد: امیدوارم زحمات عوامل دیده شود؛ نقش سه بازیگر اصلی ما چالشبرانگیز بود و نامزد شدن به سلیقه هیأت داوران بستگی دارد؛ ولی از نظر من برای مخاطب میتواند ویژه و جذاب باشد. البته این فیلم در نقاط فنی مانند فیلمبرداری و تدوین، صداگذاری، موسیقی و صدابرداری نیز بسیار پیچیده بود و بهنظرم بسیار جذابتر است. خوشحالم که اولین نمایش رسمی این فیلم در جشنواره فیلم فجر است و برایم خوشایند است که این اتفاق در کنار چند فیلم اولی دیگر اتفاق میافتد و فکر میکنم هیأت انتخاب از این نظر جسارت بهخرج دادهاند.