صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

طرح شفاف‌سازی قیمت از طریق درج قیمت تولید کننده در مناطق آزاد تجاری و صنعتی اجرا می‌شود

۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸:۳۴
کد خبر: ۷۹۲۹۵۲
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان طی نامه‌ای به دبیر شورای عالی مناطق آزاد، تجاری و صنعتی کشور؛ اجرای طرح شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا‌هایی که در مناطق آزاد تجاری – صنعتی تولید می‌شود را خواستار شد.
- بنا به اعلام شاتا، عباس تابش طی نامه‌ای به دبیر شورای عالی مناطق آزاد، تجاری و صنعتی کشور؛ اجرای طرح شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا‌هایی که در مناطق آزاد تجاری – صنعتی تولید می‌شود را خواستار شد.
 
در نامه  مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی  آمده است: با عنایت به بند ۲۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار و از آنجا که لازمه تحقق این امر اطلاع رسانی نظام مند، دقیق و به هنگام در مورد قیمت کالا و خدمات به مصرف کنندگان است و در قوانین متعدد از جمله ماده ۶ قانون تعزیرات حکومتی، ماده ۵ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و مواد ۱۵ و ۶۵ قانون اصلاح نظام صنفی بر ضرورت درج قیمت، اجرای این طرح یک مطالبه عمومی و الزامی است.

وی همچنین تاکید کرد: براساس دستورالعمل مدیریت بازار کالا‌های واسطه‌ای و نهایی که آذر ماه از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده و همچنین بر اساس بخشنامه‌های متعدد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، کلیه واحد‌های تولیدی فعال مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در صورت عرضه تولیدات خود در بازار‌های داخل کشور موظفند نسبت به درج قیمت تولیدکننده برابر بخشنامه‌های صادره اقدام کنند.

همچنین بر اساس این ابلاغیه قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا باید عینا منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره «فاکتور‌های فروش» باشد.

بنابراین حداکثر مبغلی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تامین کننده تا مصرف‌کننده می‌تواند به قیمت تولید کننده/ واردکننده اضافه شود، شامل مجموع ضریب سود و هزینه‌های پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) است.

همچنین در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ یاد شده به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می‌یابد.

شایان ذکر است که تمامی واحد‌های تولیدی/ وارداتی باید اقدامات لازم را جهت اطلاع‌رسانی و آگاه سازی شبکه‌های توزیع و مصرف‌کنندگان مرتبط انجام دهند و خرده‌فروشان هم باید نسبت به برچسب قیمت مصرف‌کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب اقدام نموده و همچنین درصد سود‌های اعمالی را نیز به صورت شفاف درج کنند.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *