صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رایزنی تلفنی روسای جمهور آمریکا و اوکراین/ لاوروف: جنگی با اوکراین رخ نمی‌دهد

۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵:۵۹
کد خبر: ۷۹۲۵۰۸
بحران اوکراین با چالش آفرینی‌های آمریکا در حال ورود به مرحله جدیدی است.
بحران اوکراین با چالش آفرینی های آمریکا در حال ورود به مرحله ای سخت است.
 
آمریکا و بحران اوکراین
 
«ویکتوریا نولند»، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا، گفت «از پکن می‌خواهیم از نفوذ خود در مسکو برای تحریک دیپلماسی در موضوع اوکراین استفاده کند.»
 
در عین حال، کاخ سفید اعلام کرد آماده حمایت از هرگونه ابتکار بین المللی برای کاهش تنش‌ها در شرق اوکراین است.
 
موضع گیری‌های مذکور در حالی اتخاذ می‌شوند که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که «واشنگتن» سه محموله سلاح به اوکراین ارسال کرده و محموله‌های دیگر نیز در راه هستند. وزارت دفاع آمریکا همچنین، حرکت نیرو‌های این کشور در اروپا برای حمایت از متحدان ناتو را رد نکرد.
 
پنتاگون همچنین ادعا کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته، نیرو‌های رزمی روسیه در مرز اوکراین افزایش یافته و روسیه در حال جمع آوری نیروی دریایی در دریای مدیترانه، دریای سیاه و اقیانوس اطلس است.
 
از سوی دیگر، گزارش‌ها از درخواست «لیندا توماس گرینفیلد»، نماینده آمریکا در سازمان ملل، برای تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوکراین در روز دوشنبه حکایت دارند.
 
«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا نیز در تماس تلفنی با «ولادیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین، بر همکاری با این کشور در برابر هرگونه تهاجم احتمالی روسیه تاکید کرد.
نگرانی اروپا از تامین سوخت در میانه بحران اوکراین
 
به گزارش «وال استریت ژورنال»، کشور‌های اروپایی به آمریکا اعلام کردند که منابع انرژی پشتیبانی را برای آن‌ها بیابد و «واشنگتن» به همین منظور با کره جنوبی و ژاپن برای تغییر مسیر محموله‌های گاز قطر و جمهوری آذربایجان به اروپا رایزنی کرد.
 
روسیه و بحران اوکراین
 
وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای بخشی از پیشنهاد‌های امنیتی ارائه شده خود به آمریکا را اعلام کرد. براساس این بیانیه، یکی از پیشنهاد‌های امنیتی روسیه، جمع آوری سلاح‌های هسته‌ای آمریکا از کشور‌های عضو ناتو بود.
 
در عین حال، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه تاکید کرد «تا آن جا که به روسیه مربوط است، هیچ جنگی با اوکراین رخ نخواهد داد؛ اما اجازه نمی‌دهیم که منافع ما نادیده گرفته شود.»
 
وی افزود که مذاکرات بر سر تضمین‌های امنیتی با آمریکا و ناتو هنوز به پایان نرسیده است.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت «غرب فقط آن چه را که نیاز دارد از مفاد تقسیم ناپذیری امنیت استخراج می‌کند و پاسخ ناتو به پیشنهادات تضمین امنیت روسیه بسیار ایدئولوژیک است؛ پیشنهادات روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی غیرممکن نیست، مسکو می‌خواهد با آن به شیوه‌ای امن و قابل اعتماد کار کند.»

«لاوروف» در مورد تهدید روسیه به تحریم از سوی آمریکا اظهار کرد «روسیه به آمریکا اعلام کرد که اعمال تحریم‌های بیشتر منجر به قطع روابط دو کشور می‌شود.»
 
وی افزود «ممکن است اقداماتی را برای تضمین امنیت دیپلمات‌های خود در اوکراین در نظر بگیریم؛ زیرا کشور‌های غربی دیپلمات‌های خود را تخلیه می‌کنند.»
 
اروپا و بحران اوکراین
 
«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با «دمیترو کولبا»، وزیر خارجه اوکراین به صورت تلفنی رایزنی کرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *