صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سانهکن: نمایشگاه مجازی کتاب رویکردی مفید برای نجات صنعت نشر بود

۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰:۰۲
کد خبر: ۷۹۱۹۴۱
یک نویسنده کتاب گفت: برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی و فیزیکی سبب خواهد شد که انتشاراتی‌ها نتوانند به خوبی در حوزه فروش فیزیکی و الکترونیک فعالیت کنند لذا ما شاهد خواهیم بود که خرید‌ها با مشکل مواجه شده و این امر باعث نارضایتی مخاطبان و علاقمندان به کتاب خواهد شد.

مجید سانکهن در گفت‌وگو با میزان پیرامون برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: نمایشگاه مجازی کتاب کارکرد‌های مثبت خود را دارد، خرید آسان و بدون فوت زمان، همچنین توزیع و رساندن محصولات فرهنگی به دست خریداران با کمک فناوری جدید و از سوی دیگر امکان دسترسی مردم در سراسر کشور به خرید کتاب و استقاده از تسهیلات در نظر گرفته شده به عنوان مزیتی قابل توجه باید مد نظر قرار گرفته شود.

وی در همین راستا ادامه داد: در نمایشگاه مجازی کتاب دیگر خبری از آمد و رفت‌ها همچنین دغدغه‌ها و شلوغی‌ها نیست، این شیوه برگزاری نمایشگاه صرفاً برای دوری از گسترش بیماری کرونا بوده اما در جای خود بسیار کاربردی محسوب می‌شود.

سانکهن به مزیت‌های دیگر نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره و ابراز کرد: دسترسی به کتاب‌های مدنظر قرار داده شده با کمک یک جستجو ساده را باید از جمله مزایای نمایشگاه مجازی کتاب باید دانست، این امر از اتلاف زمان جلوگیری می‌کند همچنین اغلب مخاطبان استان‌ها می‌توانسنند از کتاب‌های نمایشگاه بهره‌مند شوند من شاهد بودم افرادی از دورترین نقاط کشور در سال گذشته خرید کتاب داشتند و ارسال رایگان نیز مزیتی قابل توجه برای آنان بود.

وی به نقاط قوت نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره کرد و افزود: امسال استقبال ناشران بسیار چشمگیرتر از سال قبل بوده است، حضور ۲۰۰ هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه و تخفیفات ویژه به دانشجویان و عموم مردم می‌تواند جامعه را به سوی کتاب و کتابخوانی سوق دهد و به نوعی یادآوری کننده اهمیت و جایگاه مطالعه باشد.

نویسنده کتاب «حاج قاسم سلام» وضعیت اقتصادی ناشران را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: چالش‌ها و مشکلات حوزه نشر و فشار‌های سخت اقتصادی که بر این حوزه وارد شد سبب شده علاوه بر کاهش خریداران کتاب قیمت مواد اولیه خصوصا کاغذ افزایش قابل توجهی پیدا کند، همین امر علاوه بر بالا رفتن قیمت پشت جلد کتاب‌ها بی‌رغبتی مخاطبان را نیز به همراه داشته است، با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در هنگامی که کرونا سلامتی افراد را تهدید می‌کند می‌توان شرایط را برای کاهش دشواری‌های این روز‌های صنعت نشر کاهش داد.

***اهمیت‌های نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران

سانکهن به نمایشگاه فیزیکی کتاب اشاره و تصریح کرد: قطعاً برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب از اولویت‌های بیشتری برخوردار است و می‌تواند در جلب نظر جامعه بسیار اثرگذار‌تر عمل کند، اما وجود بیماری کرونا و حفظ فاصله‌های اجتماعی برگزاری این نوع نمایشگاه را با وقفه همراه کرده است.

وی لذت لمس کتاب‌های فیزیکی و کاغذی را مورد تاکید قرار داد و افزود: قطعاً برای تمام علاقمندان و کتاب دوستان لمس کتاب و خواندن آن حتی ورق زدن برگ برگ کاغذ‌های کتاب‌ها لذت بخش خواهد بود و این را به طور قطع می‌توان گفت که هیچ گاه نمایشگاه مجازی نمی‌تواند جای نمایشگاه فیزیکی را بگیرد.

این نویسنده کتاب عواملی که زمینه گرایش بیشتر جامعه به سوی حضور در نمایشگاه فیزیکی را فراهم می‌کند مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: حضور در نمایشگاه و غرفه‌های مختلف همچنین گفتگو با نویسندگان طراحان و ناشران کتاب‌ها جذابیت‌های خاصی دارد که مخاطبان را به وسوسه انداخته و آن‌ها را برای خرید و مطالعه کتاب ترغیب می‌کند.

***تاثیر مطالعه بر نسل آینده

سانکهن ضرورت جلب توجه جامعه خصوصاً نسل نوجوان به مطالعه را مهم دانست و اظهار کرد: انتقال و گسترش فرهنگ مطالعه و خواندن کتاب در نسل جوان از ملزومات و ضروریات فرهنگ هر کشور بوده و این مهم برای کشور ما که از سرانه مطالعه پایینی برخوردار است نیازمند برنامه ریزی راهبردی و عملیاتی است، اگر فرهنگ مطالعه در جامعه به درستی ایجاد نشود نسل آینده به خاطر این مهم آسیب خواهد خورد.

وی به برگزاری نمایشگاه مجازی و نمایشگاه فیزیکی اشاره و بیان کرد: من معتقد هستم برگزاری نمایشگاه فیزیکی در کنار نمایشگاه مجازی می‌تواند برای پیشبرد اهداف مسئولان در جهت افزایش سرانه مطالعه راهبردی باشد، اما به این شرط که برگزاری این نمایشگاه به صورت همزمان نباشد هرچه فاصله برگزاری این دو نمایشگاه با یکدیگر بیشتر شود سبب می‌شود که تعداد افرادی که به خرید کتاب می‌پردازند افزایش بیشتری پیدا کند.

سانکهن خاطرنشان کرد: برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی و فیزیکی سبب خواهد شد که انتشاراتی‌ها نتوانند به خوبی در حوزه فروش فیزیکی و الکترونیک فعالیت کنند لذا ما شاهد خواهیم بود که خرید‌ها با مشکل مواجه شده و این امر باعث نارضایتی مخاطبان و علاقمندان به کتاب خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *