توجه ویژه حضرت «فاطمه زهرا (س)» به خانواده/روزی به نام «مادر»
حجتالاسلام سیدمهدی واعظ موسوی در گفتوگو با ميزان پیرامون سیره سیاسی حضرت «فاطمه زهرا (س)» گفت: حضرت «فاطمه زهرا (س)» شخصیتی حماسی داشتند و این امر را باید در رویکرد ایشان پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» مورد توجه قرار داد.
وی در همین راستا ادامه داد: گریههای ویرانگر حضرت «فاطمه زهرا (س)» پس از رحلت «پیامبراکرم (ص)» رویکردی خاص داشت که پیامش در طول تاریخ پیچید این رویکرد همان رویکردی است که «امام سجاد (ع)» پس از واقعه کربلا در پیش گرفتند هنگامی که بنی امیه خفقانی شدید در جامعه ایجاد کرد ایشان با اشک ریختن علامت سوال در اذهان عمومی ایجاد کردند بدین ترتیب پیام اعتراض خود را به جامعه ابلاغ کردند و دسیسههای پایگاه ظلم و ستم را به خوبی برای همگان روشن ساختند.
*** لبه تیز اشکهای حضرت «فاطمه زهرا (س)» علیه دشمنان
واعظ موسوی جایگاه اشک را در مذهب شیعه مورد بررسی قرار داد و افزود: اگر چه اشک بهعنوان تسلی دهنده و آرامبخش برای جان ظلم دیده همواره مطرح است اما باید در نظر داشت که در بین شیعه پس از شهادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» جایگاه ویژهای به خود گرفت. اشکهای حضرت «فاطمه زهرا (س)» لبه تیزی داشت که بر علیه ظالمان و ستمکاران وقت بکار گرفته شد و چهره حکومت وقت و خلافت نو پا را به خوبی برای همگان مشخص کرد، تا جایی که خلیفه جدید از دیگران خواست تا به خدمت حضرت «فاطمه زهرا (س)» بروند و از ایشان بخواهند که یا در شب گریه کنند و یا در روز، زیرا آنان حس کرده بودند که اشک دختر «پیامبراکرم (ص)» امری ویرانگر و متزلزل کننده برای حکومت آنان محسوب میشود از این رو حضرت «فاطمه زهرا (س)» نیز آنان را تنبیه کردند.
این کارشناس علوم قرآنی به رویکرد حضرت «فاطمه زهرا (س)» پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» اشاره و بیان کرد: پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» حضرت «فاطمه زهرا (س)» از مدینه خارج شدند و به کنار قبور شهدای جنگ احد رفتند و در کنار قبر حمزه عموی «پیامبراکرم (ص)» رفتند و در آنجا میگریستند. اشک دختر «پیامبراکرم (ص)» معنادار بود و تنها برای تسلی خاطر نبود این اشک یک لبه سیاسی - اجتماعی داشت که توانست در طول تاریخ ماندگار شود اشکی که تنها چشم را خیس نمیکند بلکه اشکی است که از قلب بر میخیزد و بر دل انسانهای حقطلب مینشیند.
وی پیرامون رویکرد حضرت «فاطمه زهرا (س)» ابراز کرد: «امام باقر (ع)» پس از گذشت چند سال از واقعه شهادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» رموز اصلی سیاست مدبرانه حضرت «صدیقه کبری (س)» را موشکافانه مطرح کردند، ایشان به رمزگشایی گریههای این بانوی بزرگ اسلام اشاره و بیان کردند، هنگامی که حضرت «فاطمه زهرا (س)» در کنار مزار «حمزه سیدالشهدا (ع)» میرفتند در حقیقت این پیام را به مردم مخابره میکردند که اگر حمزه و جعفر یاران و اقوام صدیق «پیامبر اکرم (ص)» در زمان سقیفه حضور داشتند اجازه نمیدادند چنین جریانی شکل بگیرد.
این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا ابراز کرد: دختر «پیامبر اکرم (ص)» در کنار قبور افرادی همچون شهدای جنگ احد اشک ریختند تا پیام مهمی را با خود به مردم شهر مدینه که در آن روزگار میزیستند مخابره کنند این پیام تاکید داشت که اگر در این شهر یک نفر همانند حمزه وجود داشت ستمکاران به حکومت طمع نمیکردند و همانگونه که حمزه در مکه مقابل دشمنان «پیامبر اکرم (ص)» ایستاد اینجا نیز از «امیرالمومنین (ع)» دفاع میکرد و سینه خود را سپری در مقابل دشمنان حضرت «علی (ع)» قرار میداد، نکته قابل توجه در این است که وقتی «امیرالمومنین (ع)» احساس تنهایی میکردند و از رخدادها و بی بصیرتی مردم خسته میشدند فریاد أینَ عمار و أینَ حمزه سر میدادند و از حق و حقیقت دفاع میکردند ایشان نیز از ولایت با تمام وجود دفاع کردند.
***تلنگر حضرت «فاطمه زهرا (س)» به جامعه
واعظ موسوی به تدبیر حضرت «فاطمه زهرا (س)» پس از رحلت «پیامبراکرم (ص)» اشاره و تاکید کرد: اشکهای حضرت «فاطمه زهرا (س)» در حقیقت تلنگری به جامعه انسانی حتی عصرهای پس از رحلت «پیامبراکرم (ص)» میزند، در اینجا به نقش تاثیرگذار افراد حق طلب اشاره میکند همان گونه که شهید بهشتی نیز تاکید میکند چنانچه یک فرد حقیقت گو و مدافع ولایت و نبوت وجود داشته باشد تاثیر بسیاری بر یک امت خواهد داشت همانند شهید سپهبد قاسم سلیمانی که یک تن بود، اما یک دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد و به سمبل مقاومت، شهامت، ایستادگی و شهادت تبدیل شد و امروز شخصیتی ماندگار و الهام بخش محسوب میشود.
***تاثیرگذارترین رویکرد حضرت «فاطمه زهرا (س)»
وی تاثیرگذارترین رویکرد حضرت «فاطمه زهرا (س)» را مورد بررسی قرار داد و افزود: وصیت نامه الهی سیاسی حضرت «فاطمه زهرا (س)» در جای خود قابل تامل است. این بانوی بزرگوار در این وصیت نامه تاکید کردند کسانی که بر من ظلم و ستم روا داشتند حق ندارند بر جنازه من نماز بخوانند و از حضرت «امیرالمومنین (ع)» خواستند کسی را از شهادتشان مطلع نکند و ایشان را شبانه کفن و دفن کنند و به خاک بسپارند این رمزی ماندگار بود که علامت سوالی بزرگ در اذهان جامعه تاریخ بشری ایجاد کرد بدین ترتیب ایشان رسوا کننده ظالمانی بودند که پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» حقیقت را پنهان کردند و خواستههای خود را در لباس شرع به مردم ارائه کردند. حضرت «فاطمه زهرا (س)» اجازه ندادند چنین افرادی در تشییع پیکر مطهر ایشان حضور پیدا کنند تا بدین ترتیب به کسب مشروعیت بپردازند.
***قهر سیاسی حضرت «فاطمه زهرا (س)»
واعظ موسوی پیرامون قهر سیاسی حضرت «فاطمه زهرا (س)» بیان کرد: قهر سیاسی حضرت «فاطمه زهرا (س)» یکی از رویکردهای ارزنده و قابل توجه ایشان بود که بسیار هوشمندانه و مدبرانه ایجاد شد ایشان در مقابل دو تن از افرادی که زمانی از یاران «پیامبر اکرم (ص)» بودند و امروز بر دختر همان پیامبر و خاتم ظلم روا داشتند ایستادند و قهر سیاسی را در پیش گرفتند آنان پس از برخورد نادرست شان برای پوزش خواهی از حضرت «فاطمه زهرا (س)» بارها درخواست ملاقات کردند، اما هرگز حضرت «فاطمه زهرا (س)» حاضر به پذیرش این درخواست نشدند تا زمانی که آنان درخواست خود را از طریق «امیر المومنین (ع)» ارائه کردند.
وی ابراز کرد: حضرت «صدیقه کبری (س)» برای اینکه احترام ویژهای برای «امیرالمومنین (ع)» قائل بودند حاضر به پذیرش درخواست شدند، اما ایشان پس از دیدن یاران قدیمی «پیامبر اکرم (ص)» رویشان را از آنان برگردانیدند و خطاب به آنان تاکید کردند: «آیااز «پیامبرخدا (ص)» نشنیدید که اگر کسی حضرت «فاطمه زهرا (س)» را بیازارد مرا آزرده است؟ آنان این گفته را تایید کردند پس از آن حضرت «فاطمه زهرا (س)» بیان فرمودند: من از شما راضی نیستم و آنان در چنین شرایطی خانه دختر «رسول خدا (ص)» را ترک کردند».
***استیضاح
این کارشناس علوم قرآنی به جلوه گاه حماسی دیگری از دختر «پیامبر اکرم (ص)» اشاره و تاکید کرد: هنگامی که حضرت «فاطمه زهرا (س)» خطبههای آتشین خود را بین زنان و مهاجرین و انصار مطرح کردند رویکرد ارزندهای را برجای نهادند همچنین زمانی که خطبهای را در مسجد بیان فرمودند و به تظلم و دادخواهی قیام کردند، پا در مسیر جدیدی گذاشته بودند این حرکت اثری ماندگار بر تارک تاریخ شد ایشان بدین وسیله خلیفه نوپا را استیضاح و به چالش کشیدند و بدین ترتیب جایگاه خلافتهای ظالمانه را مورد نکوهش قرار دادند همه این موارد نشان میدهد که حضرت «فاطمه زهرا (س)» شخصیتی حماسی داشتند و پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» رویکردی ارزنده و ارزشمند را در پیش گرفتند تا حقیقت دین اسلام نابود نشود.
***بهترین عبادات در سالروز ولادت حضرت «فاطمه زهرا (س)»
وی بهترین عبادتها در سالروز ولادت «فاطمه زهرا (س)» را مورد بررسی قرار داد و افزود: باید توجه ویژهای نسبت به شخصیت حماسی حضرت «فاطمه زهرا (س)» داشته باشیم و نباید سایر فضیلتهای دختر «پیامبر اکرم (ص)» را تحت شعاع شخصیت حماسی ایشان قرار دهیم همانگونه که شهید مطهری تعبیر کرده باید مراقب باشیم تا ظلمی دوباره نسبت به جایگاه حضرت «فاطمه زهرا (س)» شکل نگیرد، زیرا ظلم یک بار در زمان سقیفه و بار دیگر وقتی که دوستداران دختر «پیامبر اکرم (ص)» شخصیت ایشان را با عدم آشنایی درست نادیده گرفتند شکل گرفت.
***سه رویکرد ارزنده حضرت «فاطمه زهرا (س)» برای اصلاح سبک زندگی
یدالله بهتاش در گفتوگو با میزان پیرامون جایگاه حضرت «فاطمه زهرا (س)» گفت: اگر قرار است تا حضرت «فاطمه زهرا (س)» را بشناسیم و جایگاه ایشان را بدانیم به سخنان «ائمه معصومین (ع)» پیرامون حضرت «فاطمه زهرا (س)» باید توجه ویژه داشته باشیم، «امام حسن عسگری (ع)» فرمودند: ما حجت بر همه مردم هستیم و حضرت «فاطمه زهرا (س)» نیز حجت بر ما است و یا «امام زمان (عج)» فرمودند: برای من دختر «پیامبر اکرم (ص)»، حضرت «فاطمه زهرا (س)» اسوه حسنه است.
***سیره رفتاری، اجتماعی، سیاسی و عملکرد حضرت «فاطمه زهرا (س)»
وی در همین راستا ادامه داد: نکته قابل تامل دیگری که باید به آن توجه داشت این است که چرا «فاطمه زهرا (س)»؛ فاطمه شد. نکته اول اینکه حضرت «فاطمه زهرا (س)» به خاطر وجود خودشان و سیره رفتاری، اجتماعی، سیاسی و عملکرد ارزشمندشان به جایگاه بالایی دست یافتند، نگاه به سبک زندگی و فعالیتهای ایشان نشان میدهد چند نکته اساسی همواره مد نظر ایشان بوده؛ ابتدا دعا کردن حضرت «فاطمه زهرا (س)» است.
بهتاش در همین راستا تاکید کرد: در کتاب ابن شهر آشوب بیان شده حضرت «فاطمه زهرا (س)» آنقدر به نماز میایستادند و عبادت میکردند که پای مبارکشان ورم میکرد پس ما نیز باید الگو برداری کنیم، ترک محرمات و توجه به واجبات را در پیش بگیریم. در روایتی دیگر آمده است «امام حسن (ع)» بیان فرمودند: شبی از خواب بیدار شدم و دیدم که مادرم تا صبح دعا میکردند و نماز شب میخواندند، ولی برای خود ما دعا نکردند وقتی از ایشان دلیل دعا نکردن برای اعضای خانواده را پرسیدم ایشان در پاسخ فرمودند: اول برای همسایه دعا کن و در انتها برای خودت دعا کن این گفته نشان دهنده عمق تفکر و بلند اندیشی این بانوی بزرگوار است بنابراین در مییابیم اهمیت دادن و یا دیگران را بر خود مقدم دانستن تا چه حد ارزشمند است و توجه به حق دیگران و یا در بعد اجتماعی توجه به وظایف و حقوق دیگران خصوصا همسایه و یا آشنایان چگونه است.
***دعای حضرت «صدیق کبری(س)» در حق همگان
وی ابراز کرد: دعا برای دیگران و رفع گرفتاری و دستگیری از ناتوانان در زندگی اجتماعی بسیار مهم است این مهم به قدری اهمیت دارد که در دعا نیز باید به آن توجه شود، حضرت «فاطمه زهرا (س)» اگر دعا میکردند برای فقیر، اسیر و غیر نیز دعا میکردند.
بهتاش ابراز کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» در شب عروسیشان بهترین لباسشان را به فقیری هدیه کردند و هنگامی که «پیامبر (ص)» از این موضوع مطلع شدند و دلیل این کار را پرسیدند ایشان فرمودند که خداوند متعال در قرآن کریم خود فرمودند بهترین کالایی که دارید را در راه خدا انفاق کنید.
***الگوبرداری از حضرت «فاطمه زهرا (س)»
وی سیرههای اخلاقی حضرت «فاطمه زهرا (س)» را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: شیوه عبادت و یاد کردن از مومنان و دیگران همچنین خدمت به خلق خدا و عفت و پاکی را از بهترین رویکردهای حضرت «فاطمه زهرا (س)» باید دانست لذا هر گونه الگوبرداری از حضرت «فاطمه زهرا (س)» میتواند سبک درست زندگی را در همه ابعاد نشان دهد از سوی دیگر دشمن تلاش دارد تا به هر نحوی که میتواند جامعه خصوصا جامعه جوان را تحت تاثیر قرار دهد دشمن الگوهای خودش را برای ما تعریف میکند و آن را با آب و تاب فراوان به خورد نسل جوان میدهد و در جهت منافع خود الگو سازی میکند پس الگو قرار دادن حضرت «فاطمه زهرا (س)» آن هم در شرایط امروزی بسیار مهم و ضروری است.
*** توجه ویژه حضرت «فاطمه زهرا (س)» به خانواده
این کارشناس علوم قرآنی به دیگر ویژگیهای اخلاقی حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره و اظهار کرد: در احادیث نقل شده از «پیامبراکرم (ص)» بیان شده کسی که حیا ندارد دین ندارد با تکیه بر این مهم باید توجه داشت که برای حفظ دین باید عفت و حیا را در پیش گرفت این در حالی است که حضرت «فاطمه زهرا (س)» الگوی عفت و حیا هستند.
بهتاش سیره خانواده دوستی حضرت «فاطمه زهرا (س)» را مورد برررسی قرار داد و تاکید کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» را هانیه یعنی همراهی کننده با همسر و فرزندان لقب دادند. مهربانی ایشان و سخنان حضرت «فاطمه زهرا (س)» در روزهای آخر زندگیشان نگاه ایشان و سبک زندگی این بانوی بزرگوار را نشان میدهد.
***سه رویکرد مهم برای اصلاح سبگ زندگی
وی اظهار کرد: در کتاب بحار الانوار آمده است: حضرت «فاطمه زهرا (س)» در آخرین لحظات عمر مبارکشان خطاب به حضرت «علی (ع)» فرمودند من وقتی به خانه شما آمدم سه کار را هرگز انجام ندادم «دروغ نگفتم، خیانت نکردم، مخالفت نکردم» این سه نکته بسیار ارزشمند است، الگو برداری از نکاتی که حضرت «فاطمه زهرا (س)» بیان کردهاند سبک درست همسرداری و زندگی را بیان میکند.
این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: بیان تسبحات اربعه خصوصا بعد از هر نماز در سالروز ولادت «فاطمه زهرا (س)» فضیلت بسیار دارد تا حدی که «امیرالمومنین (ع)» نیز خواندن تسبحات اربعه را حتی در میدان جنگ توصیه میکردند، همچنین «پیامبر اکرم (ص)» ۴ عمل با فضیلت را پیش از خواب به حضرت «فاطمه زهرا (س)» توصیه کردند ابتدا قرائت ۳ بار سوره توحید که به معنی ختم قرآن کریم است صلوات بر پیامبراکرم (ص)» و جمیع مرسلین برای شفیع قرار دادن پیامبر در روز قیامت همچنین طلب مغفرت برای همه مومنان و بیان تسبحات اربعه «سُبْحانَ اللهِ، وَ الْحَمْدُ لِلهِ، وَ لا إلهَ إلاّ اللهُ، وَ اللهُ أکْبَرُ».