هزینه سه میلیارد تومانی اورهال هر واگن مترو؛ ۷۰۰ واگن در انتظار اورهال
_ روزنامه حمایت نوشت: جعفر تشکری هاشمی ضمن بیان این مطلب که اگر میخواهیم آلودگی هوا و مشکل ترافیک در معابر تهران کاهش پیدا کند، جز توسعه حمل و نقل عمومی چارهای نداریم، اظهار کرد: در طول سالهای گذشته در مقطع خاصی توجه ویژهای به مترو شد و ما توانستیم گسترش خوبی را در این زمینه داشته باشیم، اما متاسفانه در چهار سال اخیر کار چندان چشمگیری در این حوزه صورت نگرفته است.
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: البته در این دوره جدید که ما انتظار داشتیم و پیشبینی میکردیم، در بودجه سال ۱۴۰۱ دولت نسبت به این موضوع اهتمام ویژهای داشته باشد، ولی بودجهای که برای توسعه خطوط مترو تهران در نظر گرفته شده، بسیار ناچیز بود به گونهای که تنها در حدود ۴۸متر، مترو را با این مبلغ پیشنهاد داده شده به مجلس میتوان ساخت.
برای تکمیل ایستگاهها و خطوط موجود به حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، همچنین برای احداث خطوط جدید هم با برآوردهایی که صورت گرفته یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه به ازای هر کیلومتر مورد نیاز است. رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد: براین اساس اگر بخواهیم خطوط ۶ و هفت مترو را اتمام برسانیم، به حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. همچنین اگر بخواهیم به طور نمونه ۳۰ کیلومتر خط جدید مترو احداث کنیم باید ۳۶ هزار میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم.
۷۰۰ واگن مترو باید اورهال شود
وی درباره بودجه مورد نیاز برای نگهداری و اورهال کردن واگنهای مترو نیز گفت: در حال حاضر با در نظر گرفتن واگنهایی که به سن فرسودگی رسیدهاند باید اورهال شوند، همچنین واگنهایی که در آستانه این وضعیت قرار دارند و به زودی وارد جرگه واگنهای نیازمند اورهال میشوند، باید گفت؛ ما حدود ۷۰۰واگن با چنین شرایطی داریم. برآوردهای موجود نشان میدهد برای اورهال هر واگن حدود سه میلیارد تومان هزینه نیاز است، بنابراین رقمی در حدود دو هزار و یکصد میلیارد تومان نیز برای اورهال واگنهای مترو موجود منابع مالی باید داشته باشیم.
تشکری هاشمی در ادامه با تاکید براینکه موجودی قطعات ما در انبارها متاسفانه بعد از اینکه استفاده شده در طول دوره چهار سال گذشته جایگزین نشده است، اظهار کرد: بنابراین این گونه نیست که ما فقط بخواهیم هزینه دستمزد در این زمینه بدهیم، بلکه باید هم برای خرید قطعات و هم دستمزد هزینه پرداخت کنیم. وی خاطرنشان کرد: انتظار میرود در چهار سال پیش روی مدیریت شهری با توجه به شرایط اقتصادی موجود اعلام کند؛ چه اقداماتی قرار است انجام شود و عدد و رقم مربوط به آن را نیز به اطلاع شورای شهر برساند.
هنوز برنامه سال ۱۴۰۱ شهرداری را نداریم
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد: هنوز ما برنامه سال ۱۴۰۱ شهرداری را نداریم، انشاالله زمانی که برنامه ارائه شود اگر قابل دفاع باشد، ما نیز از آن حمایت خواهیم کرد و اگر ببینیم که برنامه ضعیف بوده و متناسب با توسعه حمل و نقل عمومی تهران نیست، به طور حتم شورا در این رابطه باز اهتمام لازم را خواهد داشت تا منابع مناسبی را در اختیار مدیریت شهری بگذارد.
آخرین وضعیت اتصال شبکه ریلی تهران به شبکه اقماری تشکری هاشمی درخصوص اتصال شبکه ریلی تهران به شبکه اقماری نیز گفت: طبق برنامه ششم توسعه ما بندی داریم که احداث و بهرهبرداری خطوط مترو حومهای باید زیر نظر راه آهن انجام شود. در این زمینه دولت قبل نیز آیین نامه موضوع مذکور را تصویب کرده است، اینکه شرکتی برای این منظور توسط راه آهن ایجاد خواهد شد و مسئولیت راه اندازی این خطوط به را بر عهده خواهد داشت.
وی ادامه داد: البته ما در سال آخر برنامه ششم توسعه هستیم و ممکن است این امر در برنامه هفتم بخواهد تغییر کند، اما اگر بخواهد با همان قاعده کار پیگیری شود، قاعدتاً خطوط متروی حومه شهر تهران به راه آهن واگذار خواهد شد و البته ما این کار را یک اقدام اشتباه میدانیم، زیرا که متروها باید به هم پیوسته باشند.
متروی درون شهری و برون شهری باید یکپارچه باشند
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: متروی درون شهری و برون شهری باید یکپارچه باشند یعنی قطاری که در خطوط مترو حرکت میکند، بتواند به شهرهای اقماری نیز حرکت داشته باشد و این لزوم یکپارچه شدن را در این بخش گوشزد میکند، اینکه اقدام مذکور زیر نظر متروی شهر مادر صورت گیرد. چه بسا که در گذشته نیز قانون همینگونه بوده، حتی گفته شده است مترو تهران و حومه که مصوبه مجلس را دارد، ولی در مصوبهای که در اواخر دولت دوازدهم به تصویب رسید، این موضوع را از حیطه اختیار شهرداریها خارج کرده است.