ضرورت اصلاح عدم توازن نسبت تسهیلات به سپردههای مردمی در بانکهای هرمزگان
- به نقل از شادا، سید احسان خاندوزی در پایان سفر استانی به هرمزگان طی گزارشی به رئیس جمهور پس از بررسی های میدانی خود در این استان، اظهار داشت: بانک هایی در هرمزگان داریم که از مجموع سپرده های مردم استان که جذب می کنند، ۹۵ درصد این سپرده ها را در خارج از استان استفاده می کنند که این کار اصلاً قابل قبول نیست و همین اقدامات ریشه عدم توازن منطقه ای است.
وی در این گزارش با اشاره به اینکه، یک مشکل استان شرکتهای صنعتی و پالایشی بزرگی است که تقریباً هیچ یک در بانکهای هرمزگان گردش مالی ندارند و در تهران یا اصفهان یا جاهای دیگر این کار را انجام میدهند، از رئیس جمهور خواست به دلیل اینکه این شرکتها عمدتاً در زیرمجموعه وزارتخانههای صمت، نفت و سایر دستگاهها هستند، این دستگاههای مسئول اقدامات اصلاحی را برای رفع این مشکل به انجام رسانند.
وزیر اقتصاد در ادامه اظهار داشت: ما در حوزه بانکهای دولتی تلاش میکنیم این نقطه ضعف را جبران کنیم. وی با بیان اینکه در حوزه بانکهای خصوصی همین نسبت نامناسب تسهیلات به سپردهها وجود دارد افزود: بانکهایی در استان هرمزگان داریم که از مجموع سپردههای مردم استان که جذب میکنند ۹۵ درصد این سپردهها را در خارج از استان استفاده میکنند که این کار اصلاً قابل قبول نیست و ریشه عدم توازن منطقهای است.
وزیر اقتصاد در ادامه خواستار حل این مشکل از سوی بانک مرکزی شد.
وزیر اقتصاد در ادامه گزارش بازدید خود از اموال تملیکی هرمزگان و بندر شهید رجایی را به رئیس جمهور ارائه داد.
وی در این گزارش اظهار داشت: نیمی از تجارت کشور از طریق استان هرمزگان انجام میشود و از این میزان نیز ۹۰ درصد مربوط به بندر شهید رجایی است که بالتبع بیشترین میزان کشف کالاهای متروکه، مظنون، قاچاق و ... از این مسیر است.
خاندوزی گفت: بر اساس بازدید امروز، وضعیت فعلی انبارهای اموال تملیکی در اجرای دستور سه ماه قبل جنابعالی مبنی بر اینکه باید اموال تملیکی تعیین تکلیف شود، بحمدالله این انبارها به شکل غیر قابل باوری، اعم از نظم و انضباط حاکم در این بخش و میزان فروشی که صورت گرفته (شامل آنهایی که باید مسترد میشد، و کالاهای قاچاقی که حکم امحاء آنها صادر شده بود) وضعیت بسیار مطلوبی پیدا کرده اند.
وزیر اقتصاد افزود: وضعیت مطلوب فعلی اموال تملیکی حاصل کار مشترک دستگاههای مختلف استانی است، که جا دارد از آنها تشکر کنم. وی در ادامه اظهار داشت:، اما هنوز چند هزار کانتینر در بندر شهید رجایی وجود دارد که هنوز به محدوده اموال تملیکی نیامده، لذا نیاز به آمادگی، عزم و تلاش لازم برای انجام این امور همچنان وجود دارد.
خاندوزی در ادامه این گزارش بیان داشت: در حوزه بندر شهید رجایی مسئله بسیار مهمی که آزاردهنده است، این است که برخی از کانتینرها و محصولات به دلیل برنامه ریزی نامناسب برای زمان بندی واردات کالاهای اساسی، بابت دموراژ آنها تا حدود ۱۵۰ میلیارد تومان برای هر یک از محمولهها میپردازیم.
وزیر اقتصاد افزود؛ اینها به جهت اینکه از شهریور و مهرماه ماه سال جاری همچنان دچار مسئلههایی هستند، بنا شد که طبق دستوری که جنابعالی دادید، ظرف سه، چهار روز آینده در مورد حل مسئله کد تخصیص ارزی بانک مرکزی اقدام شود.
وی افزود: متأسفانه علیرغم اینکه ما در تهران به این جمع بندی رسیدیم و ابلاغ شده بود که از سوی سازمانهای استاندارد، غذا و دارو، شرکت امور دام و دستگاههای دیگر باید نمونه گیری واحد صورت بگیرد و آزمایشها از آزمایشگاه معتمد نباید تکرار شود، متأسفانه این سازمانها همچنان دارند منفرداً آزمایشها را انجام میدهند و این موجب تطویل مسائل شده بود و در خصوص مسئله ایکس ری هم در حال حاضر در بندر شهید رجایی دو دستگاه فعال وجود دارد، اما برای این حجم از تجارت اصلاً کافی نیست که دستور لازم در این زمینه صادر شد برای اینکه ما انشاالله سال آینده بتوانیم حداقل دو برابر این میزان را از ظرفیت ایکس ری استفاده کنیم.
خاندوزی در ادامه سخنان خود گزارشی از بازدید خود به عنواننماینده هیئت دولت از بندر لنگه به رئیس جمهور ارائه داد.
وی با بیان اینکه یکی از مسائل بندر لنگه، بندرگاه جدید لنگه است، اظهار داشت: بندر فعلی آبشخورش پایین است و کشتیهای با تناژ بالا در این بندر مشکل پیدا میکنند و اصلاً قابلیت رقابت ندارد.
خاندوزی با اشاره به اینکه به شکل سنتی بندر لنگه یکی از قدیمیترین بنادر کشور است و رونق تجاری خودش را از دست داده است، گفت: مشکل راه اندازی بندرگاه جدید از طریق زمین جدیدی که سازمان بنادر مقدمات آن را فراهم کرده است و اگر مجوز وزارت راه هم صادر شود، حل خواهد شد.
وی مسئله بعدی بندر لنگه را مشوقهای کامل بندری و پیشنهاد تبدیل این بندر به منطقه ویژه اقتصادی اعلام کرد.
خاندوزی افزود: این موضوع از منظر وزارت اقتصاد و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توجیه دارد و کمک خواهیم کرد این اتفاق رخ بدهد.
وزیر اقتصاد در تشریح مسئله بعدی بندر لنگه اظهار داشت: به دلیل اینکه متأسفانه این شهر کمربندی و جادههای خوب ندارد، وضعیت مبدأ ترانزیت خودرو خیلی مواقع جان عزیز مردم این بندر را به خطر میاندازد، در حالی که صرفاً ترانزیت خودرو باید به محلی برای تولید ثروت در این شهر تبدیل شود.
وزیر اقتصاد در ادامه این گزارش به مسئله آب بی کیفیت بازار مرزی و دانشکده پزشکی هم که بسیار از سوی مردم مطرح شده بود اشاره کرد.
خاندوزی در پایان این گزارش اظهار داشت: به قدر وسع خودمان تلاش میکنیم تا پایان اسفند ماه امسال مبلغ ۴/۶ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی را به تفکیک بانکها، که تقسیم کردیم که هر کدام چقدر در این زمینه ورود کنند، برای طرحهای استان هرمزگان آماده کنیم و حدود ۱/۵ میلیون یورو هم برای طرحهای کاملاً مشخصی که تمام اسنادش مشخص است و تا دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید، تمهید کنیم.