آخرین تغییرات مترو تهران + نقشه خطوط
در حال حاضر می توان گفت خطوط زیر در حال سرویس دهی به پایتخت نشینان هستند:
خط یک: این خط به طول ۳۹ کیلومتر با۲۹ ایستگاه از ایستگاه تجریش واقع در ابتدای خیابان شریعتی تا ایستگاه کهریزک واقع در ضلع جنوب شرقی بهشت زهرا ( س) کشیده شده است.
این خط پس از شروع از میدان تجریش طول خیابان شریعتی (خیابان شمیران) را به سمت جنوب طی کرده و با رسیدن به تقاطع خیابان میرداماد به سمت غرب متمایل شده، در طول این خیابان امتداد مسیر میدهد سپس در اواسط خیابان میرداماد دوباره به سمت جنوب متمایل گشته و با عبور ازاراضی عباسآباد به ابتدای خیابان دکتر مفتح میرسد و در طول این خیابان تا میدان هفت تیر (بیست و پنجم شهریور) امتداد مسیر میدهد. سپس وارد خیابان مفتح شده و در طول این خیابان و خیابان سعدی امتداد مییابد. در حوالی خیابان اکباتان به سمت غرب متمایل شده و به میدان امام خمینی (سپه- توپخانه) میرسد. سپس در طول خیابان خیام حرکت کرده و با رسیدن به محدوده خیابان شوش از زیر زمین خارج میشود و به موازات خطوط راه آهن سراسری تهران- مشهد تا شهر ری حرکت می کند. سپس بار دیگر به سمت غرب متمایل شده و به بهشت زهرا ( س) و مرقد امام (ره) میرسد و با طی کردن ضلع غرب بهشت زهرا به سمت شرق متمایل شده و در انتها به ایستگاه کهریزک خواهد رسید. این خط در شهید بهشتی با خط سه، در ایستگاه هفت تیر با خط در حال احداث شش، در ایستگاه دروازه دولت با خط چهار، در ایستگاه امام خمینی با خط دو و در ایستگاه مولوی با خط در حال احداث هفت تقاطع دارد.
خط دو: این خط نیز به طول ۲۴ کیلومتر با ۲۲ ایستگاه از ایستگاه فرهنگسرا واقع در خیابان جشنواره جنب فرهنگسرای اشراق تا ایستگاه تهران (صادقیه) واقع در ضلع جنوب غربی فلکه دوم صادقیه کشیده شده است.
شهروندان می توانند در این مسیر از خیابان جشنواره وارد بزرگراه رسالت شده و پس از طی مسیر به سمت غرب در حوالی میدان رسالت به سمت جنوب غرب متمایل شده و در طول خیابان نظام آباد امتداد مسیر میدهد. سپس به میدان ابن سینا رسیده و از آنجا تا میدان بهارستان به سمت جنوب حرکت میکند. سپس بار دیگر به سمت جنوب غرب متمایل شده و پس از طی مسیر در امتداد خیابان اکباتان به میدان امام خمینی (سپه- توپخانه) میرسد. از میدان امام خمینی به سمت غرب در طول خیابان امام خمینی (سپه) تا میدان حُر حرکت کرده و در حوالی این میدان به سمت شمال غرب متمایل میشود و با عبور در امتداد خیابانهای دانشگاه جنگ و آذربایجان به خیابان آزادی میرسد و از طریق بلوار تیموری و خیابان گلاب به میدان صادقیه (آریا شهر) میرسد. این خط در ایستگاه شهید باقری با توسعه شرقی خط چهار، در ایستگاه امام حسین (ع) با خط در حال احداث شش، در ایستگاه دروازه شمیران با خط چهار، در ایستگاه امام خمینی با خط یک، در ایستگاه دانشگاه امام علی با ایستگاه در حال افتتاح خط سه، در ایستگاه شهید نواب صفوی با خط در حال احداث هفت، در ایستگاه آزادی با خط چهار تقاطع داشته و در نهایت در انتهای خط و در ایستگاه تهران (صادقیه) به صورت تبادلی به خط پنج متصل میشود.
بخش میانی و جنوبی خط سه: این مسیر به طول ۱۹ کیلومتر ۱ ۱ ایستگاه از شهید بهشتی تا ایستگاه آزادگان ادامه دارد. در حال حاضر در ایستگاه شهید بهشتی با خط یک و در ایستگاه ولیعصر با خط چهار تقاطع دارد. این خط از ایستگاه شهید بهشتی در طول این خیابان به سمت غرب امتداد مسیر داده و سپس وارد خیابان ولعیصر (عج) شده و در طول خیابان ولیعصر(عج) و به سمت جنوب تا میدان راهآهن ادامه مسیر داده و سپس به سمت فرودگاه قلعه مرغی و بزرگراه آزادگان در جنوب غربی تهران متمایل میشود.
خط سه مترو در ایستگاه شهید بهشتی با خط یک، در ایستگاه میدان ولیعصر با خط در حال احداث 6، در ایستگاه ولیعصر با خط چهار و در ایستگاه دانشگاه امام علی با خط دو تقاطع خواهد داشت. ایستگاه متروهای احداث شده در خط سه مترو تهران عبارتند از:شهید بهشتی، شهدای رسانه، میدان ولیعصر، ولیعصر، منیریه، راه آهن، جوادیه، زمزم، شهرک شریعتی، عبدل آباد و آزادگان است که در این هفته چهار ایستگاه نوبنیاد، شهید بهشتی – به سمت قائم-، قائم و شهید زین الدین در نیمه شمالی به آن افزوده می شود.
اما خط سه به عنوان خطی قطری که بیشتری دسترسی شمالی جنوبی را به شهروندان می دهد دارای ایستگاه هایی همانند سهروردی، هروی، قدوسی، بنی هاشم و محلاتی است که ساخته و تکمیل است اما افتتاح آنها در گرو تکمیل تجهیزات و ساخت نمای بیرونی ایستگاه های آن است. این ایستگاه ها نیز متناسب با ساخت نمای ایستگاه و تهیه تجهیزات مورد نیاز یکی پس از دیگری در ماه های آتی به بهره برداری می رسند.
خط چهار : این خط به طول ۲۱ کیلومتر با ۱۷ ایستگاه از ایستگاه شهید کلاهدوز واقع در انتهای خیابان پیروزی بزرگراه اسبدوانی تا ایستگاه اکباتان (ارم سبز) واقع در بلوار فردوس انتهای خیابان شقایق جنوبی کشیده شده است.
این خط پس از شروع از بزگراه اسبدوانی در طول خیابان پیروزی به سمت غرب امتداد مسیر داده و پس از رسیدن به میدان شهدا به سمت شمال غرب متمایل میشود و با عبور از زیر خیابان ایران و میدان ابن سینا به خیابان انقلاب میرسد. بخش عمدهای از این خط از زیر خیابان انقلاب و آزادی میگذرد و پس از رسیدن به میدان آزادی در امتداد جاده مخصوص کرج ادامه مسیر داده و با رسیدن به شهرک اکباتان به سمت شمال تغییر مسیرمی دهد و با عبور در امتداد بزرگراه ستاری به بلوار شقایق منتهی میگردد. این خط در میدان شهدا با خط در حال احداث شش، در ایستگاه دروازه شمیران با خط دو، در ایستگاه دروازه دولت با خط یک، در ایستگاه ولیعصر با خط سه، در ایستگاه توحید با خط در حال احداث هفت و مجدداً در ایستگاه آزادی با خط دو تقاطع دارد.
خط پنج : خط پنج به عنوان خط برون شهری که خط سریعالسیراول نیز محسوب می شود به طول ۴۲ کیلومتر با ۱۱ ایستگاه از ایستگاه تهران (صادقیه) واقع در ضلع جنوب غربی فلکه دوم صادقیه تا ایستگاه ایستگاه گلشهر واقع در گلشهر کرج کشیده شده و موازی آزادراه تهران- کرج عبور می کند.
این خطوط، خطوط در حال سرویس دهی به تهران است. با وعده ای که محمد باقر قالیباف به عنوان شهردارتهران در ابتدای سال 1394 به پایتخت نشینان مبنی بر افتتاح یک ایستگاه در هر ماه داد می توان گفت برنامه توسعه مترو تهران به سرعت در حال حرکت است تا این شهر زیرزمینی به زودی تکمیل شود. در این راستا تا پایان سال ۹۵ خط ۶ و ۷ مترو نیز ساخته و به بهره برداری میرسد و تقریبا پرونده متروی تهران بسته میشود تا ۹ میلیون مسافر با مترو جابجا خواهند شد.
خط شش متروی تهران نیز از محدوده حرم حضرت عبدالعظیم آغاز شده و پس از طی یک مسیر جنوب به شمال در ایستگاه میدان شهدا با خط چهار، در ایستگاه امام حسین با خط دو، در ایستگاه هفت نیز با خط یک و در ایستگاه میدان ولیعصر با خط در حال افتتاح سه، تقاطع خواهد داشت و سپس به سمت غرب امتداد مسیر داده و به محدوده شمال غربی تهران خواهد رسید. در حال حاضر ساخت این مترو از جنوب به شمال ادامه دارد.
خط هفت نیز عمیقترین خط متروی تهران است که از شهرک امیرالمؤمنین (قصر فیروزه) و در کنار ورزشگاه تختی در جنوبشرقی تهران آغاز شده و پس از طی مسیر شرقی- غربی و تقاطع با خط یک در ایستگاه مولوی، به سمت شمال متمایل میشود و در ایستگاه نواب با خط دو و در ایستگاه توحید با خط چهار تقاطع خواهد داشت و سپس در امتداد بزرگراه چمران امتداد مسیر داده و پس از عبور از کنار برج میلاد، وارد میدان صنعت شهرک غرب شده و در انتها به میدان بوستان در سعادت آباد میرسد.
اما طبق آخرین مطالعات ترافیکی انجامشده، خطوط متروی عادی شهر تهران شامل هشت خط با شمارههای یک تا 9 است.
خطوط هشت و نه در حال حاضر در دست مطالعه بوده و شورای عالی ترافیک احداث این خطوط را منوط به انجام «مطالعات جامع حمل و نقل ریلی تهران» نمودهاست.
خط هشت متروی تهران از شمال بزرگراه اشرفی اصفهانی بالاتر از میدان پونک آغاز شده و پس از طی مسیر شمالی جنوبی به سمت شرق متمایل شده و نهایتاً به میدان بسیج میرسد. خط 9 نیز از میدان پونک آغاز شده و پس از طی مسیر شرقی ـ غربی به سمت جنوب متمایل شده و نهایتاً به میدان بسیج میرسد.
امابرای خطوط در حال سرویس دهی نیز برنامه توسعه در دست است که جزئیات آن به شرح زیر است:
خط یک: طرح توسعه خط از ایستگاه شاهد تا فرودگاه امام خمینی و شهر جدید پرند در حال احداث است.
خط دو: مطالعهٔ توسعهٔ امتداد خط دو از ایستگاه فرهنگسرا تا پایانهٔ جدید شرق و نیز توسعهٔ آن تا شهر جدید پردیس در جریان است.
خط سه: این خط در ایستگاه میدان نوبنیاد که به زودی افتتاح می شود به دو شاخه تقسیم میشود. شاخه اول به سمت اقدسیه و شهر قائم ادامه یافته و در نهایت به میدان قائم میرسد و شاخه دوم در طول خیابان نیاوران ادامه یافته و پس از عبور از جنوب پارک نیاوران به ابتدای خیابان شهید باهنر میرسد. در بخش توسعهٔ جنوب و جنوبغربی این خط از ایستگاه آزادگان به سمت اسلامشهر امتداد مسیر داده و در نهایت به شهر جدید پرند میرسد.
خط چهار: بخشی اصلی خط چهار متروی تهران در حال بهرهبرداری و بخش توسعه آن نیز در حال مطالعه و احداث میباشد. طبق طرح جامع از ایستگاه بیمه (دردست ساختمان)، انشعابی به طول ۲/۵ کیلومتر از خط چهار گرفته شده و به سمت فرودگاه مهر آباد میرود و از سمت غرب نیز از ایستگاه ارم سبز تا محدوده خیابان جنت آباد در شمال بزرگراه همت و از سمت شرق تا محدوده قنات کوثر تهرانپارس گسترش خواهد یافت.