قیمت کالا را چطور از روی قیمت تولیدکننده محاسبه کنیم؟
_ روزنامه خراسان نوشت: همزمان با اجرای گام به گام طرح درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف کننده، این ابهام که «با توجه به قیمت تولیدکننده، قیمت کالا را چطور محاسبه کنیم» توسط مردم مطرح شده است. در این خصوص، اظهارات مسئولان سازمان حمایت نشان میدهد که سود توزیع کننده هیچ کالایی در کشور بیش از ۳۰ درصد نیست. یعنی قیمت خرده فروشیها در نهایت نباید ۳۰ درصد از قیمت تولیدکننده آن کالا بیشتر باشد. از سوی دیگر توضیحات یک مقام دیگر این سازمان، جزئیات سود توزیع گروههای مختلف کالایی مشمول این طرح را مشخص کرده است.
به گزارش ایسنا، طرح درج قیمت تولیدکننده تاکنون در دو مرحله به اجرا درآمده است و بر اساس آن، انواع آب میوه، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنیساز، چرخ گوشت و مایکروفر، پودر لباس شویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال و فریزر، تلویزیون و ماشین لباس شویی در فاز اول و انواع لنتترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشی جات و ماکارونی نیز در فاز دوم مشمول این طرح شده اند. از مزایای اجرای این طرح میتوان به مواردی نظیر از بین رفتن احتمال تبانی با تولیدکننده و حذف تخفیفهای بدون مبنا و غیرواقعی، حذف قیمتهای کاذب، مکان نظارت بر رعایت سودهای مصوب قانونی حلقههای تامین و توزیع، جلوگیری از گران فروشی و نیز کوتاه شدن دست واسطهها اشاره کرد.
رئیس سازمان حمایت در این زمینه، مثال قابل توجهی زده است. وی در یک برنامه تلویزیونی در شبکه دو سیما به قیمت آب معدنی اشاره کرده و گفته: تا پیش از طرح جدید، قیمت یک آب معدنی ۳۳۰ میلی لیتر ۴ هزار تومان درج میشد، در حالی که ما مستندات متقنی داشتیم مبنی بر این که تولیدکننده آن را به قیمت ۲ هزار تومان تحویل شبکه توزیع میداد. همچنین طبق قوانین ضریب توزیع کشور، حداکثر سود این کالا در شبکه توزیع، ۲۰.۵ درصد بود. یعنی این کالا باید با قیمت نهایتاً ۲۵۰۰ تومان به دست مصرف کننده میرسید. این اتفاق در شرایطی رخ میداد که مصرف کننده نیز از این موضوع اطلاعی نداشت، اما در طرح جدید، آب معدنی با قیمت تولیدکننده به کف بازار میرسد.
قیمت مصرف کننده را چطور محاسبه کنیم؟
شاید بتوان گفت ابهام اصلی عمده درج قیمتهای تولیدکننده روی کالا، تشخیص قیمت مصرف کننده است. اگرچه انتظار میرود با اجرای طرح قیمت تولیدکننده، به مرور قیمتهای شبکه توزیع رقابتیتر شود، با این حال، توضیحات مسئولان سازمان حمایت تا حدی این قضیه را شفاف کرده است.
در این خصوص عباس تابش، رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گفته است: «مصرف کنندگان باید توجه داشته باشند که در هیچ کالایی در کشور، سود توزیع بالای ۳۰ درصد نیست.»، اما از سوی دیگر، خبرگزاری مهر به نقل از حسینلویی، مدیر کل نظارت بر خدمات عمومی و شبکههای توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت بیان کرده است: میزان سود توزیع کنندگان سراسری ۱۰ درصد و خرده فروشیها از ۷ تا ۱۵ درصد بر اساس کالاهای مختلف متغیر است.
در نتیجه اگر مردم میخواهند روی قیمت تولیدکننده محاسبهای داشته باشند، میتوانند ۲۲ تا ۲۵ درصد به آن اضافه کنند و این به منزله آن است که حدود یک چهارم تا یک پنجم، به قیمت تولیدکننده اضافه خواهد شد. طبق گزارش این خبرگزاری، حداکثر ضرایب سود قابل اعمال در صورت توزیع از طریق شرکتهای پخش سراسری به شرح جداول است.