صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

شجاعی: کار با مرحوم «علی سلیمانی» برایم جذاب بود

۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰:۰۲
کد خبر: ۷۸۸۱۸۲
کارگردان فیلم داستانی «سوییپر» گفت: علی سلیمانی از همان ابتدا جزو گزینه‌های من بود در عین ناباواری، همان تماس اول جواب مثبت را دادند. به عنوان اولین تجربه کاری با یک چهره مطرح خیلی استرس داشتم. در همان برخورد اول بستن قرار داد فهمیدم خیلی هم سخت نیست.

- فیلم داستانی «سوییپر» به کارگردانی امین شجاعی، از جمله آثار حاضر در دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار است که توانسته به بخش مسابقه جشنواره راه پیدا کند. شجاعی متولد سال ۱۳۶۲، لیسانس سینما و گرایش تدوین است که از سال ۸۸ موسسه تدوین کرمان را راه اندازی کرده است. دو سریال «سرسرا» و «بیست و شش» و یک تله‌فیلم به اسم «ماه دوست داشتنی» برای مرکز کرمان از جمله سوابق کاری اوست. به بهانه حضورش در دوازدهمین جشنواره عمار با او گفتگویی داشتیم که می‌خوانید.

میزان: چرا برای نوجوانان کار کردید؟

ایام قرنطینه من دنبال فیلم برای پسرم بودم و آنجا فهمیدم در این حوزه تعداد کار‌های به درد بخور کم هستند. یک دسته از کار‌ها هم حتی به درد سرگرمی کودک هم نمی‌خورد. این اولین جرقه‌ی کار در حوزه کودک بود. این بود که رفتیم سمت کار سوییپر.

میزان: روند انتخاب استعدادیابی بازیگر‌ها به چه صورت بود؟

از ششصد نفر ما تست گرفتیم، و این بچه ها انتخاب شدند. همه هم کار اولی هستند.

میزان: کار با بازیگر نوجوان چه چالش های و مزیت‌هایی داشت؟

معایبش این بود که بچه‌ها از راکورد و تست بازیگری چیزی نمی‌دانستند. اما از آن‌طرف هم کمک‌کننده بود، چون خودشان بودند و ادا در نمی‌آوردند.

میزان: روند جذب سرمایه برای این کار چطور بود؟

چون کار ما خیلی پیچیدگی نداشت و روایتش ساده بود، سمت ارگان‌هایی که می‌توانستند ما را تامین مالی کنند نمی‌توانستیم برویم. ارگان‌های دیگر هم متاسفانه با وجود داشتن دو کارسریال در رزومه‌ام، از ما حمایت نکردند. من و آقای علی میرزاده تهییه کننده‌ی کار، به صورت شخصی هزینه را جور کردیم.

میزان: قبلا هم برای جشنواره اثری را ارسال کرده بودید؟

نه امسال اولین سالم است که البته هشت‌ تا اثر هم فرستادم. ماه دوست داشتنی؛ سوییر، سلمان من که تا الان جایی اکران نشده بقیه‌اش هم تیزر فرهنگی و یک موزیک ویدیو هم فرستادم.

میزان: تفاوت کار برای نوجوان با سایر موضوعات به نظر شما چیست؟

در ماهیت کار متفاوت است. کار در حوزه بزرگسال بیشتر برای ایجاد مسئله و سرگرمی است تا اثربخشی. ولی در حوزه کودک، هدف خلق یک اثربخشی است و بر جنبه سرگمی کار می‌چربد.

میزان: از ضعف‌های کار برای کودک و نوجوان در جامعه بگویید؟

ضعف کار این است که ما در این حوزه هیچ متولی که پای کار باشند نداریم. حتی بنیاد سینمای فارابی یا کانون پرورش فکری کودکان هم متولی‌اش نیستند.

میزان: آینده سینمای کودک و نوجوان را چطور می‌بینید؟

من، چون تازه این حوزه را شروع کردم، شاید جوابم خیلی امیدوارکننده نباشد. چون بی مهری‌ها و بی‌توجهی‌های زیادی دیدیم، ولی دوست دارم که آینده اتفاقات بهتری بیفتد.

میزان: چالش‌ها و مشکلاتی ساخت سوییپر چه بود؟

چالش ما فشرده کردن فیلم ۵۰ جلسه‌ای در ۲۶ جلسه بود. چون زمانمان محدود بود و باید تند تند پلان‌ها را می‌گرفتم و تصویربردار هم مجبور می‌شد خیلی از ایده‌آل‌هایش را کنار بگذارد. ولی از نظر تیم فنی، گروه صحنه، تصویر برداری مشکلی نداشتیم بود.

میزان: چرا روی تولید سرود تاکید داشتید؟

وقتی که تاثیر سرود فیلم منطقه پرواز ممنوع را دیدم، فکر کردم خوب است این اتفاق خوب برای فیلم ما هم بیفتد.

میزان: تجربه کار با مرحوم علی سلیمانی چطور بوده؟

علی سلیمانی از همان ابتدا جزو گزینه‌های من بود در عین ناباواری، همان تماس اول جواب مثبت را دادند. به عنوان اولین تجربه کاری با یک چهره مطرح خیلی استرس داشتم. در همان برخورد اول بستن قرار داد فهمیدم خیلی هم سخت نیست. علی آقا به من گفت که ۲-۳ روز بالا و پایین‌تر هم شد من اصلا موردی ندارم. علارغم امکانات ضعیف شهر انار، علی آقا هیچ اعتراضی نکردند. دو ساعت زمانی که مامشغول ضبط پلان بودیم تا قبل از پلان خودشان، همان‌جا ته سالن چند تا کارتن می‌گذاشت و روی مقوا می‌خوابید. علی آقا خودش با بچه‌های آن منطقه عکس می‌گرفت، با آن‌ها فوتبال بازی می‌کرد.

میزان: بازخورد، انتقادات و پیشنهادات مردم نسبت به فیلم چطور بود؟

بازخورد عوام واقعا خوب بود و همه رضایت داشتند، اما خواص خیلی ما را تحویل نگرفتند. شاید به خاطر دیدی که نسبت به فضای کار با نوجوان دارند و یک فیلم با فضای اکشن و پر کنش وفانتزی مد نظرشان است.

ما در شهرستان سینمایی نداریم. پروانه ساخت، پروانه نمایش و همه امکانات مختص تهران است. من با خودم عهد بستم که سینمای کرمان را بسازم. سینمای واقعی کرمان نه اینکه یک فیلمی بودجه‌اش، تولیدش همه چیز در تهران بسته می‌شود، فقط به واسطه لوکیشن زیبا در کرمان تصویر برداری کنند. ما بهترین تصویربردار‌ها، ما بهترین صدابردار‌ها ر، ما بهترین طراحان را داریم. من امیدوار هستم این قاعده بهم بخورد و سینما به معنای واقعی در جمهوری اسلامی ایران عادلانه تقسیم بشود.

میزان: پیشنهاد شما برای تحقق این خواسته‌تان چیست؟

باید راجع به این موضوع جلساتی با حضور مقامات تاثیر گذار که مسئول تصمیمات این حوزه و تقسیمات بودجه برای این کار هستند گرفته بشود.

فیلم داستانی «سوییپر» به کارگردانی امین شجاعی، امروز در سانس ششم (ساعت ۲۰) از اکران‌های مرکزی جشنواره مردمی فیلم عمار در سینمافلسطین به نمایش درمی‌آید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *