صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آغاز بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس / حسین‌زاده‌ بحرینی: سخت افزار و نرم افزار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت فراهم شده است/ موافقان و مخالفان لایحه بودجه چه گفتند؟

۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲:۱۲
کد خبر: ۷۸۷۷۷۲
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در دستور کار جلسه علنی مجلس شورای اسلامی فرار گرفت.
- گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در دستور کار جلسه علنی مجلس شورای اسلامی فرار گرفت.

در ابتدای این جلسه سخنگوی کمیسیون تلفیق گزارش این کمیسیون درباره کلیات لایحه بودجه را در صحن مجلس قرائت کرد.
 
رحیم زارع در جریان این جلسه گفت: در این لایحه تلاش شده به منابع پایدار تکیه شود و از ایجاد بدهی جدید و انتقال آن به سال‌های جدید و افزایش پایه پولی پرهیز شود.

وی ادامه داد: در بودجه شرکت‌های دولتی علی‌رغم کار‌های حاکمیتی حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری پیش بینی شده است، همچنین سهم نفت در بودجه عمومی در سال آینده حدود ۲۸ درصد است که این رقم افزایش یافته، زیرا میزان فروش روزانه نفت حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه و با نرخ ۶۰ دلار در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: انتشار اوراق حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان نسبت به سال آینده است که حدود ۱۸۲ هزار میلیارد تومان برای تسویه اوراق منابع در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است.

زارع با اشاره به اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای در لایحه بودجه ۱۴۰۱، توضیح داد: این اعتبارات از ۱۷۶ هزار میلیارد تومان به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ اعتبارات طرح‌های تملک دارایی برای استان‌ها نسبت به سال جاری افزایش یافته است.

زارع با بیان اینکه تمرکززدایی یکی از نقاط قوت لایحه بودجه ۱۴۰۱ است، گفت: اعتبارات و اختیارات بیشتری نسبت به سال جاری به استان‌ها داده شده و همچنین پیش‌بینی لازم برای اعتبارات صندوق‌های بازنشستگی و بحران‌ها و همچنین رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی در دستور کار قرار گرفته که به عنوان مثال برای رتبه‌بندی معلمان ۲۵ هزار میلیارد تومان برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

در ادامه این جلسه نیز سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گزارش کمسیون متبوع خود درباره بودجه سال ۱۴۰۱ را قرائت کرد.

در جریان این جلسه رئیس جمهور برای دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ وارد صحن علنی شد. وی در جریان سخنرانی خود در صحن مجلس  گفت: هدف‌گیری دولت در بودجه، رسیدن به رشد ۸ درصدی است.
 
 
نطق موافقان و مخالفان بودجه 
 
مهرداد گودرزوند چگینی در مخالفت با لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس گفت: بودجه نقاط مثبت زیادی دارد، اما برخی از موارد بودجه مشکلات عدیده‌ای را برای ما ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به موضوع اصلاح ارز ۴۲۰۰ گفت: روند‌های گذشته نشان داده که هر جا دو نرخی شدن ارز را یک نرخی کردیم تورم صد درصد افزایش پیدا کرده است لذا باید جایگزین اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص شود، متاسفانه جایگزین خوبی برای اصلاح ارز  ۴۲۰۰ تومانی در بودجه مشخص نشده است.

این نماینده مجلس بیان داشت:  مشکل بعدی بودجه کم کردن ردیف‌های بودجه است که شفافیت را از بین می‌برد.
 
علی حدادی در موافقت با کلیان لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن مجلس گفت:  شجاعت دولت برای ایجاد سیستمی برای جلوگیری از رانت و فساد در بودجه از جمله مهمترین نقاط مثبت بودجه قلمداد می‌شود.

وی تاکید کرد: دولت در بودجه ۱۴۰۱ اصلاح ساختار بودجه را مدنظر قرار داده است و نیاز است مجلس کمک کند تا این اصلاح ساختار بودجه کامل شود. همچنین افزایش سهم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و پیش‌بینی برای رشد اقتصادی و انضباط بخشی و سیاست‌های حمایتی و تامین و تولید مسکن از جمله نکات مثبت این لایحه قلمداد می‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: مشارکت بخش خصوصی در ایجاد اشتغال و حمایت از تولید و مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های نیمه تمام از جمله نکات مثبت بودجه است.

حدادی ادامه داد: توجه بودجه برای آبرسانی پایدار به مناطق شهری یکی از نکات مثبت بودجه قلمداد می‌شود. همچنین در این بودجه منابعی برای طرح رتبه بندی معلمان و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مدنظر قرار دارد.
 
علیرضا پاک فطرت در مخالفت با لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن مجلس گفت: مخالفت بنده با بودجه مخالفت با دولت خدمتگذار نیست و مخالفت بنده در جهت تقویت دولت است.

وی بیان داشت: بودجه مشکلات معیشتی را حل نخواهد کرد. زمانی بودجه معیشت را حل می‌کند که ما بودجه عمرانی را افزایش بدهیم. در این بودجه نگاه جدی به پروژه‌های عمرانی نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در این بودجه جراحی اقتصادی رخ نداده که باید این مهم مدنظر قرار می‌گرفت. متاسفانه در بودجه بیش از ۶۰ درصد مالیات افزایش پیدا کرده، بدون اینکه تولید رونق داشته باشد.

پاک فطرت بیان داشت: متاسفانه سال آینده پیرو این بودجه سفره مردم کوچکتر خواهد شد. قیمت سوخت در بودجه تعیین تکلیف نشده و معلوم نیست دولت می‌خواهد در این زمینه دست به چه اقدامی بزند.
 
جعفر قادری در مخالفت با بودجه بیان داشت: مخالف جدی لایحه هستم، ولی معتقدم باید به لایحه دولت رای بدهیم. هدف گذاری رشد ۸ درصدی رونق اقتصادی خیلی خوش بینانه است.

وی تاکید کرد: سازوکار‌های برای صندوق عدالت و توسعه استان‌ها پیش‌بینی نشده است. در کاهش هزینه‌ها جدیت لازم مدنظر قرار نگرفته است. همچنین در این بودجه به پروژه‌های نیمه تمام توجه جدی نشده است.

قادری اظهارداشت: برخی از احکام خوب سال گذشته، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شده است که ضرورت داشت این احکام ابقا می‌شد. همچنین در این بودجه به تهاتر توجه نشده است.
 
علی خضریان در موافقت لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن مجلس گفت: ما می‌خواهیم به کلیات بودجه رای بدهیم و می‌توان در جزئیات اصلاحات را انجام داد. یکی از نکات مثبت بودجه اعلام درآمد‌های دولت است که در این بخش دولت کاملا واقعی رفتار کرده است آنهم برخلاف کسانی که در دولت‌های قبلی عدد‌های اشتباه اعلام می‌کردند و می‌کوشیدند کشور را گروگان مذاکرات با غرب نشان دهند.  

وی تاکید کرد: ما باید دنبال این باشیم که در سال اول دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف نکنیم. یکی اتفاقت خوب دولت در بودجه موضوع مالیات‌هاست.   ما برخلاف «جی دی پی» میزان مالیات کمی دریافت می‌کردیم بنابراین باید پایه‌های مالیاتی را افزایش می‌دادیم و امروز این مسئله در بودجه مدنظر قرار گرفته است.

این نماینده مجلس بیان داشت: بودجه جاری دولت در لایحه کاهش پیدا کرده است و ما باید در این بخش قدردادن دولت باشیم. ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و دولت با کاهش ۱۵ درصدی بودجه این پیام را به ما داده است.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی در موافقت با لایحه بودجه گفت:بنده از نمایندگان می‌خواهم که به کلیات بودجه رای مثبت دهند. دلیل این تقاضا این است که اگر بنا باشد ریل اقتصاد کشور تغییر کند ما چاره‌ای نداریم جز اینکه برخی موارد در بودجه را مدیریت کنیم.

وی بیان داشت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از تصمیمات مهم و اساسی در بودجه است. ما به عنوان نمایندگان مجلس می‌توانیم کلیات را رد کنیم و اگر کلیات رد شود باید به اصلاحات کلیدی بودجه پاسخ منفی بدهیم. باید به دولت محترم عرض کنیم پذیرش کلیات لایحه توسط مجلس به معنای پذیرش هر آنچه در لایحه آمده نیست.

این نماینده مجلس با اشاره به موضوع اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ادامه داد: دولت در این زمینه کار‌های خوبی را آغاز کرده است. بانک مرکزی به درخواست دولت و سازمان برنامه و وزارت اقتصاد برنامه‌ای را طراحی کرده که اگر عملیاتی شود ما می‌توانیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم و آرامش را به مردم تزریق کنیم.

بحرینی بیان داشت: همچنین سخت افزار و نرم افزار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت انجام شده است و اما هنوز از این برنامه رونمایی نشده است، حتی ما پیشنهاد دادیم این برنامه در کمیسیون تلفیق مورد تببین قرار گیرد تا شبهات نمایندگان در این بخش هم بر طرف شود.
 
مسعود میرکاظمی در دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بیان کرد: امیدوارم تعامل خوبی در خصوص موضوعات مربوط به بودجه بین مجلس شورای اسلامی و دولت شکل بگیرد. بنده از این فرصت استفاده کرده و به جهت‌گیری‌های بودجه به صورت مختصر اشاره می‌کنم.

وی با بیان اینکه  یکی از ریشه‌های تورم در منابع و مصارف کشور است که دولت باید آن را به درستی بنگرد، بیان داشت: در بودجه سال ۱۴۰۱ این موضوع مورد توجه قرار گرفته و خط قرمز ما خلق پول و استقراض از بانک مرکزی است. در سال جاری علی‌رغم همه هزینه‌هایی که از دولت قبل بر ما تحمیل شد دولت خلق پول نداشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه تصریح کرد: واقعیت این است که منابع ارزی ما محدود بوده و تقریبا ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار می‌باشد. حال ما با این منابع هم باید ارز ترجیحی دهیم و هم بخشی از آن به خزانه برای هزینه‌های جاری واریز شود آنگاه دولت پول کم می‌آورد و بانک مرکزی ارز را با نرخ ۲۳ هزار تومان از بازار می‌خرد و به این دو منبع تزریق می‌کند و به دنبال آن تورم ایجاد می‌شود. ما می‌خواهیم هزینه‌ای به مردم تحمیل نشود، ولی از سوی دیگر تورم ۵۰ درصدی را به آن‌ها تحمیل می‌کنیم.

وی تاکید کرد: باید در کمیسیون تلفیق بنشینیم و واقعیت را بپذیریم که ما چقدر پول داریم و با آن چه میزان می‌توان ارز ترجیحی تخصیص داد و چه میزان می‌توان به خزانه پول واریز کرد. دغدغه‌های نمایندگان زمانی درست است که ما ارزپاشی داشته باشیم، اما واقعیت این است که ما در تحریم هستیم. چه‌طور می‌توان هزینه ۳۰ میلیارد دلاری برای کشور تراشید در حالی که درآمد ما تنها ۱۶ میلیارد دلار است؟ این طور نیست که دولت بخواهد باری بر دوش محرومان بیندازد بلکه می‌خواهیم باری از دوش محرومان برداریم.
 
نهایتا  نمایندگان در ادامه این جلسه  با ۱۷۴ رای موافق، ۷۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت کردند.
 
پیرو اصلاحات آئین‌نامه داخلی مجلس جهت بررسی دو شوری بودجه سالیانه، این بودجه بعد از تصویب کلیات در صحن مجلس برای بررسی جزئیات به کمیسیون تلفیق ارسال خواهد شد.
 
کمیسیون تلیفق در آئین‌نامه

طبق ماده ماده ۴۱ آئین نامه داخلی مجلس، به‏ منظور تنظیم اصول و مفاد برنامه‌‏هاى توسعه و لوایح بودجه کل کشور و ایجاد هماهنگى بین کمیسیون‏هاى تخصصى مجلس شوراى اسلامى، پس از تقدیم لایحه مربوط توسط دولت به مجلس، کمیسیون تلفیق مرکب از اعضاى ذیل تشکیل می‌شود:

۱- از کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ۹ نفر
۲- از هر کمیسیون تخصصی دیگر ۳ نفر

با این حال یکشنبه هفته جاری نیز تمامی کمیسیون‌های مجلس اعضای خود برای حضور در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ را انتخاب کردند و در حال ۴۵ عضو این کمیسیون مشخص شده است که اسامی آن‌ها به شرح زیر است:

آغاز فصل بودجه‌ای مجلس؛ از انتخاب هئیت رئیسه «کمیسیون تلفیق» تا انتظار برای تصمیم شورای نگهبان درباره بررسی ۲ شوری بودجه

۱. حمیدرضا حاجی‌بابایی
۲. الیاس نادران
۳. سیدمهدی فرشادان
۴. جعفر قادری
۵. سیدمحمدرضا میرتاج الدینی
۶. رحیم زارع
۷. غلامحسین رضوانی
۸. مجتبی رضاخواه
۹. ابراهیم عزیزی
۱۰. علیرضا ورناصری
۱۱. سهراب گیلانی
۱۲. هادی بیگی نژاد
۱۳. محمد وحیدی
۱۴. حبیب اله دهمرده
۱۵. علی کریمی فیروزجائی
۱۶. علی حدادی
۱۷. حسین بامیری
۱۸. روح‌اله نجابت
۱۹. سیدغنی نظری خانقاه
۲۰. علی رضائی
۲۱. محمد علی پور
۲۲. محمد رشیدی
۲۳. رحمت اله نوروزی
۲۴. عبداله ایزدپناه
۲۵. احمد دنیامالی
۲۶. علی اصغر خانی
۲۷. غلامعلی کوهساری
۲۸. سارا فلاحی
۲۹. شهریار حیدری
۳۰. فداحسین مالکی
۳۱. محسن دهنوی
۳۲. مهدی عسگری
۳۳. سیدعلی موسوی
۳۴. مهدی عیسی زاده
۳۵. کیومرث سرمدی واله
۳۶. حسن محمدیاری
۳۷. سیداحسان قاضی زاده هاشمی
۳۸. سیدعلی یزدی خواه
۳۹. صادق طباطبایی‌نژاد
۴۰. علی اصغر باقر زاده
۴۱. سید جلیل میر محمدی
۴۲. مرتضی خاتمی
۴۳. حجت الاسلام حسن نوروزی
۴۴. سید محمد موحد
۴۵. سید کاظم دلخوش
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *