صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ترس وزارت ورزش از تکرار یک اتفاق تلخ؛ ریاست مجمع بدون حق رای؟

۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵:۰۲
کد خبر: ۷۸۷۶۴۳
دسته بندی‌: ورزشی ، سایر حوزه ها
با وجود اینکه وزارت ورزش در انتخابات فدراسیون‌‌ها ریاست مجمع را بر عهده دارد اما در برخی از مجامع، از دادن رای خودداری کرده است.

- انتخابات چند فدراسیون ورزشی از جمله بوکس، تکواندو، کوهنوردی و کبدی در شرایطی برگزار شد که باز هم ابهاماتی پیرامون آنها به وجود آمده است. این ابهامات عمدتا به خاطر نواقص آیین‌نامه انتخابات و اساسنامه جدید فدراسیون‌ها است و باعث شده در انتخابات اخیر فدراسیون‌ها تناقض‌هایی به وجود بیاید که می‌تواند باعث ابطال این انتخابات شود.

*چرا وزارت ورزش در انتخابات ۳ فدراسیون رای نداد؟

در شرایطی که معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش بلاتکلیف مانده بود از ابتدای ماه جاری مجمع انتخاباتی تعدادی از فدراسیون‌ها به ریاست بنیامین شکوه‌فر، معاون امور حقوقی مجلس و استان‌ها، برگزار شد. در انتخابات فدراسیون تکواندو هم ریاست مجمع بر عهده سینا کلهر، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی بود. نکته عجیب اینکه شکوه‌فر در انتخابات فدراسیون بوکس و کبدی و سرلک در انتخابات فدراسیون‌ بوکس رای ندادند. این اتفاق در شرایطی رخ داد که آنها نماینده وزارت ورزش در مجمع بودند و البته ریاست مجمع را هم بر عهده داشتند. واضح و مشخص است که رئیس مجمع باید عضو مجمع باشد و در غیر این صورت امکان ریاست مجمع از فرد سلب می‌شود.

*چرا رئیس مجمع رای نداد؟

پس از برگزاری انتخابات فدراسیون تکواندو، شکوه‌فر در جمع خبرنگاران عنوان کرد: «از آن‌جایی که وزارت ورزش نگاه بی‌طرف به انتخابات فدراسیون‌ها دارد از دادن رای خودداری می‌کنم.»  با توجه به این اظهارنظر  در انتخابات فدراسیون تکواندو تعداد اعضای مجمع به جای ۵۷ نفر، ۵۶ نفر محاسبه شد که این محاسبه با آن چیزی که در اساسنامه آمده متفاوت است.

طبق اعلام وزارت ورزش و جوانان، انتخابات اخیر فدراسیون‌ها طبق اساسنامه جدید برگزار می‌شود و در همین اساسنامه و در بند ۱۳ آن عنوان شده که مجمع عمومی عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیری فدراسیون شناخته می‌شود و از اعضای دارای حق رای تشکیل شده است. در ادامه این ماده و در بند یک آن آمده که وزیر ورزش و جوانان یا یکی از معاونان وی عضو مجمع خواهند بود. طبق همین ماده ۱۳ کاملا مشخص است که وزارت ورزش دادن رای را حق قانونی خود می‌داند.

*دادن یا ندادن رای؛ مسئله این است

مشکل از جایی آغاز شد که وزارت ورزش در اجرای اساسنامه مورد نظر خودش هم دچار لکنت شده است. چرا که اساسنامه جدید فدراسیون‌ها به تایید بسیاری از فدراسیون‌های جهانی نرسیده و اگر وزارت ورزش به نعوان عضو مچمع اقدام به رای دادن در مجامع فدراسیون‌ها کند این احتمال وجود دارد که انتخابات این فدراسیون‌ها به سرنوشت انتخابات فدراسیون دوچرخه‌سواری دچار شود.

وزارت ورزش برای اینکه در انتخابات فدراسیون‌ها ریسک نکند تصمیم گرفت اقدام عجیبی انجام دهد؛ اقدامی که می‌تواند تبعات دیگری را به دنبال داشته باشد. این وزارتخانه قصد دارد در انتخابات فدراسیون‌ها به عنوان عضو و رئیس مجمع حضور داشته باشد؛ اما رای ندهد. با این حال این ندادن رای نمی‌تواند راه حل مناسبی برای این مشکل باشد. چرا که در شمارش آرا تعداد همه اعضای دارای حق رای در مجمع لحاظ می‌شود و اینگونه نیست که یکی از اعضای دارای حق رای به صرف اینکه رای ندهد از تعداد نهایی آرا کسر شود.

*انتخابات فدراسیون تکواندو تکرار می‌شود؟

در انتخابات فدراسیون تکواندو که ریاست مجمع آن را بنیامین شکوه‌فر بر عهده داشت وی از دادن رای امتناع کرد و تصور او این بود که این اقدامش باعث خواهد شد رای وزارت ورزش از تعداد کل آرا کسر شود؛ در حالی که اینگونه نیست و حالا که هادی ساعی با ۲۹ رای به عنوان رئیس فدراسیون تکواندوا شد شاید یک بار دیگر انتخابات این فدراسیون برگزار شود. چرا که در این انتخابات ۵۷ عضو دارای حق رای حضور داشتند و طبق اساسنامه برنده انتخابات باید نصف به علاوه یک تعداد آرا را کسب کند. به همین خاطر ۲۹ رای ساعی، نصف به علاوه یک تعداد کل اعضای دارای حق رای نیست. اگر واقعا هدف از ندادن رای وزارت ورزش در انتخابات فدراسیون‌ها اعلام بی‌طرفی این وزارتخانه است نماینده وزارت ورزش می‌تواند با دادن رای سفید این موضوع را نشان دهد تا این اتفاقات رخ ندهد؛ اما همانطور که گفته شد وزارت ورزش از تبعات دادن رای در انتخابات فدراسیون‌ها هراس دارد و به همین خاطر از دادن رای در این انتخابات امتناع می‌کند و این موضوع ارتباطی به اعلام بی طرفی ندارد.

*چرا وزارت ورزش اصرار به ریاست مجامع فدراسیون‌ها دارد؟

در اساسنامه جدید فدراسیون‌ها ماده‌ای در خصوص اینکه وزارت ورزش ریاست مجامع فدراسیون‌ها را بر عهده داشته باشد نیامده؛ اما در پیوست ۷ بندی این اساسنامه که مشخص نیست چرا وزارت ورزش این ۷ بند را در همان اساسنامه لحاظ نکرده  آمده که «وزارت ورزش و جوانان مسئولیت نظارت بر اجرای این تصویب نامه و اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون‌های ورزشی را بر عهده خواهد داشت. وزیر ورزش و جوانان به عنوان رییس مجمع عمومی تعیین و احکام اعضای هیئت رییسه فدراسیون توسط رییس مجمع صادر می‌شود.»

اینکه آیا این اساسنامه به تایید شورای نگهبان رسیده یا خیر مشخص نیست و بعید است این اتفاق افتاده باشد؛ اما همین بند باعث ایجاد تناقض در انتخابات فدراسیون‌ها شده است؛ تناقضی که انتخابات فدراسیون تکواندو را دچار چالش کرد و امکان دارد این چالش برای فدراسیون‌های دیگر هم تکرار شود.

*اظهارنظری که ابهامات را بیشتر کرد

سینا کلهر، معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان پس از انتخابات فدراسیون بوکس در خصوص اینکه آیا نماینده وزارت ورزش با وجود عدم رای دادن باز هم در شمارش کل آرا لحاظ می‌شود یا خیر، گفت: «اساسنامه صراحت دارد که حدنصاب براساس حاضرین خواهد بود و فارغ از اینکه رای می‌دهد یا نمی‌دهد و یا به چه کسی رای می‌دهد ملاک انتخاب تعداد حاضرین است.»

این اظهارنظر باعث شد ابهامات انتخابات فدراسیون تکواندو و از همه مهمتر جایگاه وزارت ورزش در انتخابات فدراسیون‌ها بیشتر شود؛ چرا که اگر نماینده وزارت ورزش به عنوان رئیس مجمع در مجامع انتخاباتی حضور پیدا کند در تعداد کل آرا لحاظ خواهد شد؛ حتی اگر رای خود را به صندوق نیندازد.

 

گزارش از آرش عبدی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *