نادر طالب زاده: نترسیدن رسالت جشنواره عمار است
- نشست خبری دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار و نخستین جشنواره علوم انسانی عمار با حضور نادر طالب زاده، دبیر جشنواره، سعید خورشیدی، رئیس شورای سیاست گذاری، حجت الاسلام مجتبی نامخواه، دبیر علمی اولین جشنواره علوم انسانی عمار، حمید صالحی، دبیر اجرایی جشنواره فیلم در حسینیه هنر برگزار شد.
جشنواره عمار، به دنبال اهداف انقلاب اسلامی
نادر طالبزاده، دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار در ابتدای سخنان خود در این نشست خبری گفت: جشنواره عمار، بستری جدی و استخواندار و گسترده در کل وطن ماست و انشالله به زودی در صداوسیما هم شاهد این تحول خواهیم بود.
وی ادامه داد: جشنواره عمار در واقع، یک فکر و کانسپتی است که میتوان گفت ریشههای آن را شهید آوینی ساخته است، این جشنواره، بستری شده است که جوانان در آن دیده میشوند.
طالب زاده در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: متاسفانه امروز بسیاری از افراد حتی دولتمردان ما نمیدانند انقلاب اسلامی برای چه بوده و چه هدفی را دنبال میکند به همین دلیل، ما درگیر برجام و برجامها میشویم، خوشبختانه جشنواره عمار در حوزه جنگ نرم و تفکر شعلههایش به خوبی برافروخته شده است. اگر بخواهم این رویداد را تشریح کنم، شرکت کنندگان در جشنواره عمار نگهبانان انقلابند، جوانانی خوشفکر که دغدغه انقلاب را دارند.
وی خاطرنشان کرد: عمار توانسته در این نقطه یعنی دوازدهمین دوره خودش با خیلی از جوانان حرفهای وارد کار شود، جوانانی که اهل نوشتن، فیلمسازی و ساخت سریال به صورت حرفهای هستند و ما از کارهایشان به وجد آمدهایم مثل مستند دیپورت آقای حسینی که در واقع اینها خروجیهای عمار هستند. این کارها برد بینالمللی دارند و حتی باید زیرنویس شوند و رویشان کار کرد. البته در برخی از جاها ما نگهبانان خوبی نبودهایم که آن هم به دلیل سن کم و بیتجربگی برخی جوانان عماری و ترس ناشی از شرایط امنیتی است. چه کسی ما را میترساند و چه کسی باید در مقابل این ترسها بایستد؟ جشنواره عمار، هویت انقلابی دارد و ما به دنبال اهداف انقلاب هستیم، متاسفانه تلویزیون، حوزه هنری، فارابی و... احتیاط درباره پرداختن به اهداف انقلاب احتیاط میکنند. رسالت جشنواره عمار نترسیدن در این نبردهای نرم است.
طالب زاده با اشاره به برخی دخالتها برای توقف یکی از برنامههای تلویزیونی خودش تاکید کرد: ما امیدواریم که بتوانیم در تلویزیون حرفهای بیشتری بزنیم، این مسئولان باید بدانند که انقلاب اسلامی حفظ کردنی و نترسیدنی است چرا که این پستها تغییر میکنند، اما هدف و کار ما نه.
وی خطاب به فیلمسازان عمار عنوان کرد: بچههای عماری نباید بترسند و به دنبال اصلاح فسادها و مسائل باشند و به دنبال فرمان امام مبنی بر اینکه «مصادره نکنید مال مردم را» بروند و نترسند. رهبر انقلاب هم در هیچ کجا نقد را ممنوع نکردند و گفتند به دنبال نقد کردن باشید.
دبیر جشنواره عمار یادآور شد: هر سال کار جشنواره عمار حساستر میشود و آن قدر مطلب و موضوعات مختلف داریم و از طرفی نگران موضوعاتی هستیم که به آنها پرداخته نشده است چرا که باید بدانیم انقلاب اسلامی یک انقلاب جهانی است نه ایرانی.
نادر طالب زاده در ادامه سخنانش با اشاره به ماجرای دعوت مهمانان امریکایی برای بزرگداشت سردار سلیمانی بیان کرد: علی رغم تایید وزارت ارشاد، در نهایت ویزای عدهای از این مهمانان توسط وزارت امور خارجه صادر نشد. اینها نتیجه ریاکاری است و باید به دنبال دلیل اینها رفت، به قول رهبر انقلاب نباید کارهای دکوراتیو انجام داد بلکه به دنبال کارهای واقعی باید بود. جشنواره عمار جای جلوی شکها، ایستادن است و جای مستندسازی در این زمینههاست.
تلاش برای بازنمایی جمهور مردم در قاب سینما و رسانه
در بخش دیگری از این نشست خبری، سعید خورشیدی رئیس شورای سیاست گذاری دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنانی گفت: جشنواره عمار از فضای رسانهای خاصه سینمایی کشور، آسیبشناسی دارد و طبق آن تلاش میکند در جهت رفع کاستیها و نقایص گام بردارد.
او افزود: این روزها از فقدان عدالت رسانهای رنج میبریم، چون اقشاری از جامعه ایران در آن بازنمایی نمیشوند و به دنبال آن، نقاط قوت و ضعفهای جامعه روایت نمیگردد. طی ادوار گذشته عمار، تلاش شده تا در جهت بازنمایی جمهور جامعه ایران در قاب رسانه و سینما گامهایی برداشته شود که موفقیتهای نسبی کسب شده، اما قطعا به تلاش و مجاهدت با قدرت و قوت بیشتری نیاز است. به عنوان مثال از فیلمهایی که برای جشنواره ارسال شده است مکان و لوکیشن روستا بسامد معناداری دارد.
خورشیدی بیان کرد: در حوزه نقد درون گفتمانی تلاش شده درعین حال که طرح مسئله میشود مخاطب را برای حل این مسائل به مطالبهگری فرا خوانیم. به عنوان نمونه در جشنواره امسال فیلمی در مورد کارگران هپکو درایم که نشان میدهد چگونه مسئلهای در حوزه بیعدالتی و تبعیض را میشود، برطرف کرد و مسایل این صنف را نیز دید.
وی با اشاره به اتفاق جدیدی که به دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار قرار است، اتفاق بیافتد، گفت: امسال آغاز جشنواره علوم انسانی عمار را نیز داریم که با هدف حل مسائل و کاستیهایی که در انقلاب اسلامی با آن رو به رو هستیم، شروع به کار میکند. اساسا پدیدههای اجتماعی به صورت شبکهای درهم تنیده اند و زمانی که به سراغ نهاد علم میرویم و در تئوری و تحلیلهای فعالان علوم اجتماعی و انسانی ورود میکنیم باز هم با آسیبهایی تقریبا مشابه روبهرو هستیم یعنی بخشهایی از جامعه ایرانی اسلامی کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار خاطر نشان کرد: عنوان عمار دلالت بر نوعی گردهمایی دارد و عمار باید تبدیل شود به محلی برای تعمل و تعامل فعالان حوزه هنر و اندیشه و رسانه. اگر نگاهی به ترکیب داوران سالهای گذشته جشنواره در بخشهای مختلف بیندازید ما با تنوعی از تخصصها و حوزههای تخصصی رو به رو هستیم که این ناشی از نگاه عمار است که سینما را صنعت، رسانه و هنر میدیده و تلاش داشته گسلهای جامعه ایران خاصه گسل هنر و اندیشه و هنر و رسانه را علاج کند. امسال در این مسیر گام قوی و منسجمی برداشتیم و از دل جشنواره عمار، جشنواره جدیدتری با عنوان جشنواره علوم انسانی را کلید زدیم.
رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار، در پایان بیان کرد: امیدواریم این بستر بتواند فضای جدیدی در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی برقرار کند و بتوانیم در راستای تحقق آرمانها و اهدافی که در حوزه علم بر دوش دغدغهمندان و فعالان انقلاب اسلامی است، کمکی کند.
پیوند هنر، اندیشه و رسانه در جشنواره علوم انسانی
در بخش دیگر این نشست خبری، مجتبی نامخواه دبیرعلمی جشنواره عمار، بیان کرد: کلیت ایده برگزاری جشنواره علمی عمار به سیر ده ساله جشنواره بر میگردد که پیوندی است بین اهالی هنر، اندیشه و رسانه.
او افزود: طی ده سال اخیر ۱۵۰ جلسه و بیش از هزار ساعت گفتگو برگزار کردیم که ناگفته نماند این جلسات از گفتگو خارج و به یک داد و ستد بین دو حوزه اندیشهوران علوم انسانی و درام نویسان و مستندسازان و اصحاب رسانه منتهی شده است. خروجی مشترک این جلسات، ضرورت تکرار و تداوم و انسجام گفتگو هاست و این ضرورت ما را به سمت شکل گیری این جشنواره جدید پیش برده است.
وی راجع به اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره عمار رابطه علوم انسانی، اندیشه و هنر را از یک سمت و رابطه نظریه و مشاهده را از سمت دیگر به هم نزدیک میکند و شکاف و فاصلهها را کمتر میکند.
دبیر علمی جشنواره عمار اظهار داشت: عمار تجربه تحقق یافتهای از این تعامل را دارد که میخواهد تجربه را تبدیل به یک برنامه و نهاد مستقل کند و از اهالی علوم انسانی که به مسئله عینی بیشتر توجه میکنند دعوت میکند و انباشت ده سال مشاهده را در اختیارشان قرار میدهد تا ارتباط دقیق تری داشته باشند با حوزه اندیشه.
نامخواه بیان کرد: به صورت ملموستر باید بگویم فیلمساز به روایت از موضع برابر نگاه میکند و توانایی خلق روایتهای بدیعی از انسانهای عادی، اما ویژه جامعه پدید میآید که قهرمانهای خودشان هستند. مجموع این مستندها را تحت عنوان مستندهای انسان انقلاب اسلامی صورت بندی کردیم.
وی افزود: در حوزه هنر هم همین طور است در حوزه هنر آثاری را در ادوار مختلف هنر داشتیم که هنرهای مختلف را روایت میکرد کاری که بعد از انقلاب اتفاق افتاده بود را روایت میکرد. گاهی جنبههای بداعتی داشت گاهی بازگشت فلسفه اساسی به قالبهای هنری مثلا تئاتر را دوباره به عنوان یک قالب آموزش و پرورش مطرح میکرد. روایت تئاتر، روایت موسیقی و روایت هنرهای که در دل انقلاب اسلامی به وجود آمدند و پر و بال گرفتند، روایت مورد نیاز تامل و تدبیر بیشتر است یک جور کندوکاو نظری درباره آنها باید رخ بدهد که در جشنواره علوم انسانی عمار اتفاق میافتد.
دبیر علمی جشنواره علوم انسانی اظهار داشت: قالبهای این جشنواره یک مقدار جنبههایی از بداعت دارد به این معنا که به جز مقاله علمی و یاداشت که حجم کمتری از مقاله را دارد گفتارهای علمی را هم یکی از قالبها عنوان کردیم. سخنرانیهای کوتاهی که سنت شفاهی را در علوم انسانی مورد توجه قرار میدهد و احیا میکند. سنت شفاهی فقط یک سنت ارائه نیست بلکه یک سنتی از ارائه دانش انسانی است که امکان ارائه و گفتگو و تعامل بیشتری دارد به همین خاطر در جشنواره علوم انسانی عمار امکان دریافت آثار در گفتارهای علمی است همین طور تقریر که روش متداولی در علوم انسانی و علوم اسلامی بوده است. ما در حال حاضر تاملات قابل توجهی از اندیشمندان علوم اجتماعی ایرانی را داریم که گویی که تقدیر نشدند و مورد توجه قرار نگرفتند و صورت بندی نشده اند. تبدیل این آرا توسط پژوهشگران جوانتر یکی از قالبهایی است که بنا است در آن دریافت کنیم.
وی خاطر نشان کرد: حاشیه نویسی که پیرامون مشاهدات عینی است میتواند با حاشیههای اندیشوران تکمیل شود و تبدیل شود به یک آثار قابل توجه. از این جهت حاشیه نویسی که در حاشیه دیگر نظریهها از نظر جشنواره میتواند یکی از قالبها باشد.