صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مساجد بهترین مکان برای ترویج، تبلیغ و ارائه کتاب به مخاطب

۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱:۳۳
کد خبر: ۷۸۵۲۴۵
یک نویسنده کتاب گفت: با دادن کتاب‌ها به کتابخانه مساجد می‌توان زمینه را برای افزایش سرانه مطالعه فراهم کرد باید توجه داشته باشیم که مساجد علاوه بر امدادگری معنوی می‌توانند کارکرد‌های ارزشمندی همانند ایجاد کتابخانه و در اختیار قرار دادن کتاب‌ها به مخاطبان را داشته باشند.

اعظم پشت مشهدی در گفت‌وگو با میزان پیرامون تاثیر کرونا بر سرانه مطالعه گفت: زمان گسترش دوران کرونا سبب شد تا نویسندگانی همانند من بتوانند زمانی برای مطالعه پیدا کنند در عین حال دل نوشته‌هایی را که دوست داشتم را تکمیل کنم از نگاه من قرنطینه کرونا خلوتی برای بسیاری از کار‌های کنار گذاشته؛ بود کم شدن فعالیت‌های اجتماعی سبب شد تا تمرکز بیشتری برای نگارش کتاب‌هایم داشته باشم.

***اهمیت تبلیغ در افزایش سرانه مطالعه 

وی در همین راستا ادامه داد: با کاهش یافتن پروتکل‌های بهداشتی و برداشته شدن بسیاری از بخش‌های قرنطینه به نظر می‌رسید میزان سرانه مطالعه افزایش یابد، اما ظاهرا تحولی در رویکرد جامعه انجام نشد نتایج انتهایی فعالیت‌های من در دوران قرنطینه کرونا ۴ کتاب بود که برخی از آن‌ها رونمایی شد و بخت با من یاری کرد و رسانه استانی هرمزگان کتاب‌های مرا تبلیغ کرد همین امر سبب شد برای من که در شهرستانی زندگی می‌کنم که مراکز فروش مناسبی برای کتاب‌ها وجود ندارد زمینه شناخته شدن کتاب‌هایم برای کتاب دوستان فراهم شود و این افراد با من تماس بگیرند تا ارتباطات چهره به چهره فراوانی داشته باشیم.

پشت مشهدی به رویکرد انتشاراتی‌ها بعد از انتشار کتاب اشاره و ابراز کرد: برخی انتشاراتی‌ها روند فعالیت در حوزه نشر را به طور کامل انجام می‌دهند آن‌ها پس از چاپ کتاب مسئولیت توزیع و حتی تبلیغ کتاب را نیز برعهده می‌گیرند، اما بیشتر انتشاراتی‌ها چنین روندی را در دستور کار ندارند لذا کتاب پس از انتشار توسط خود نویسنده است که باید برای توزیع و تبلیغ اقدام کند.

*** تبلیغات در فضای مجازی

وی تبلیغات در فضای مجازی را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: فضای مجازی مکانی مناسب برای تبلیغات بشمار می‌رود این تجربه‌ای بود که من آن را بدست آورم کتاب هایم را به واسطه فضای مجازی خودم و دوستانم به اشتراک گذاشتیم لذا تعداد استقبال کنندگان بسیار خوب بود.

نویسنده کتاب «خرمای تلخ» اولویت‌های معیشتی را عامل کاهش خرید کتاب دانست و بیان کرد: اولویت معیشتی از جمله مهمترین برنامه‌ها برای خانواده‌ها شده است لذا خرید کتاب ناخواسته از لیست اولیه خرید آنان حذف شده است.

پشت مشهدی نقش رونمایی از کتاب‌ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: برای تبلیغ کتاب‌ها برگزاری برنامه‌هایی همچون رونمایی از کتاب‌ها رویکردی ارزشمند است و می‌تواند زمینه تبلیغات برای کتاب‌ها را فراهم کند رونمایی یکی از کتاب‌های کودک که نوشته بودم و در دو هفته قبل انجام شد به من ثابت کرد که هرگونه تبلیغات می‌تواند زمینه را برای افزایش و چند برابر شدن مخاطبان این کتاب‌ها فراهم کند.

***قانون کپی رایت؛ زخم کاری

وی عدم وجود قانون کپی رایت در کشور را مشکلی بزرگ و عمده بر سر راه اهالی فرهنگ دانست و تاکید کرد: قانونی برای ضمانت از حقوق و کالا‌های فرهنگی تولید شده در کشور وجود ندارد همین امر سبب شده است که افراد سودجو‌ به تولیدات فرهنگی چشم طمع داشته و از این آثار به نفع خود سوءاستفاده کنند لذا سوءاستفاده از آثار تولید شده در همه بخش‌ها خصوصا در فضای مجازی بسیار زیاد است.

نوسنده کتاب «بی خدا حافظی برگرد» به افزایش قیمت کتاب و آثار آن بر صنعت نشر اشاره و اظهار کرد: معضلی به نام افزایش قیمت کاغذ که در نتیجه بالا رفتن قیمت پشت جلد کتاب را این روز‌ها در جامعه ایجاد کرده مخاطب را به فاصله گرفتن از کتاب وا داشته است از آنجا که من علاقه وافری دارم که کتاب‌هایی که تدوین و تولید می‌کنم به دست مخاطب برسد و خوانده شود لذا از ناشر درخواست کردم تا قیمت پشت کتاب را که حدود ۶۰ هزار تومان می‌شد به ۴۵ تومان تقلیل دهد از سوی دیگر بخش‌هایی از این کتاب را در فضای مجازی قرار دادم تا کد‌هایی کتاب بتوان مخاطب را به خود جذب کند از سوی دیگر همراهی برخی از صنایع برای خرید کتاب و قرار دادن آن به صورت رایگان در اختیار مردم به عنوان هدیه به خانواده‌ها از جمله رویکرد‌های ارزشمندی بود که طی ماه‌های اخیر برای آثار من رخ داده است و بازخورد بسیار مناسبی از آن دیده‌ام.

***لزوم حمایت از هنرمندان

پشت مشهدی حمایت همه جانبه از هنرمندان را یک اولویت دانست و تاکید کرد: برنامه‌های متعددی تا به حال برگزار شده برنامه‌هایی همانند نمایشگاه‌های کتاب که زمینه را برای دسترسی و تخفیف‌های مناسب جهت استفاده مخاطبان فراهم کند، اما اگر برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که بخش‌هایی همانند کتابخانه‌ها و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب‌های نویسندگان را خریداری کنند و آن را در کتابخانه‌ها به امانت به دست مخاطبان و دوستداران کتاب برسانند قطعاً می‌تواند زمینه را برای افزایش سرانه مطالعه فراهم کرده و در عین حال نویسنده را تشویق به ارائه کار‌های ارزشمند‌تر کند.

وی به رویکرد‌هایی که بخش‌های ماننده آستان قدس رضوی برای ترویج سرانه مطالعه کتاب در نظر گرفته اشاره و بیان کرد: آستان قدس رضوی برای افزایش سرانه مطالعه آثار نویسندگان را جمع آوری می‌کند و آن را در شهر‌های مختلف و در مناطق کمتر برخوردار به صورت رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد این رویکردی ارزشمند و اتفاقی بسیار خوب محسوب می‌شود، زیرا نویسنده امروز دیگر به دنبال کسب سرمایه از کتاب خود نیست بلکه تمام علاقه‌اش به این است که مخاطب بتواند کتاب او را بخواند.

***مساجد بهترین مکان برای ترویج، تبلیغ و ارائه کتاب به مخاطب

وی پیرامون کارکرد کتابخانه‌ها در شرایط اقتصادی امروز ابراز کرد: قطعاً کتابخانه‌ها می‌توانند در شرایط امروز امکانات قابل توجه و ارزشمندی را ارائه کنند، اما باید توجه داشت که متاسفانه برخی از نقایص و آسیب‌ها در کتابخانه‌ها سبب شده است تا مخاطب از کتابخانه فاصله بگیرد در عین حال می‌توان با ارائه کتاب‌های خوانده شده و بدون استفاده در هر خانه به مرکز «ان جی او»‌ یا دادن کتاب‌ها به کتابخانه مساجد زمینه را برای افزایش سرانه مطالعه فراهم کرد باید توجه داشته باشیم که مساجد علاوه بر امدادگری معنوی می‌توانند کارکرد‌های ارزشمندی همانند ایجاد کتابخانه و در اختیار قرار دادن کتاب‌ها را داشته باشند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *