صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

حال و هوای پایتخت وقتی باران می‌بارد/ دلیل ترافیک معابر در روز‌های بارانی چیست؟

۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸:۵۴
کد خبر: ۷۸۲۷۰۳
جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در رابطه با افزایش حجم ترافیک در روز‌های بارانی گفت: لغزندگی که در زمان بارندگی ایجاد می‌شود و از طرفی افزایش سرعت رانندگان، باعث افزایش ایجاد تراکم ترافیک در معابر می‌شود.

_ باشگاه خبرنگاران نوشت: ترافیک تهران، موضوعی که اکثر شهروندان از آن گلایه‌مند هستند و مدیریت شهری دوره‌های مختلف هم همیشه برای کاهش ترافیک کارگروه‌هایی را تشکیل و محدودیت‌هایی را اعمال کردند، اما گویا پایانی ندارد و گریبان‌گیر خیابان‌ها و معابر و از همه مهمتر شهروندان شده است، این مسئله بسیار پرتکرار بوده و تاریخچه‌ای قدیمی دارد و مشخص نیست که چه زمانی قرار است به پایان برسد، اما شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در روز‌های بارانی خارج از منزل و یا محل کار باشید، با نگاهی به معابر و بزرگراه‌ها می‌توانید شاهد حجم گسترده‌ای از خودرو‌ها و ترافیکی سرسام آور باشید به طوری که با بارش باران و برف معابر تهران یکباره بسته می‌شود و شاهد صف طولانی خودرو‌ها در خیابان‌های شهر می‌شویم.

برای مثال، مسیری که همیشه حدود ۲۰ دقیقه الی نیم ساعت شما صرف رسیدن به مقصدتان می‌کنید، در روز‌های بارانی این عدد شاید به یک ساعت و یا حتی بیشتر برسد، شاید باران و حال و هوای زیبای آن برای بعضی از افراد نوید یک روز رمانتیک و پاییزی دل‌انگیز را بدهد، اما برای تعدادی از مردم هم هشدار یک روز کسالت‌بار پُر ترافیک را به ارمغان خواهد داشت به ویژه کسانی که باید مدرسه دانشگاه و یا سرکار خود حاضر باشند. همچنین باید بدانیم که تنها راه نجات از ترافیک در روز‌های بارانی توصیه یا دستور نیست بلکه باید تعاملی سازنده برای فرهنگ سازی و همچنین ایجاد انگیزه در استفاده از حمل و نقل عمومی صورت بگیرد.

در این راستا رضا شمسایی کارشناس مسائل شهری و عمرانی معتقد است که «در برخی معابر پرترافیک پایتخت از جمله پل گیشا و همچنین میدان فتح و سایر نقاط نیز در زمان بارندگی عوامل پلیس راهور کم رنگ هستند و انتظار می‌رود در این شرایط شاهد حضور فعال‌تر این نیرو‌ها باشیم. مدتی است که در ساعات صبح و عصرگاهی شاهد ترافیک سنگین هستیم و در زمان بارندگی این ترافیک بیشتر می‌شود و ضروری است که عوامل پلیس راهور و مدیریت شهری اقداماتی برای حل این چالش انجام دهند. به هر روی بدلیل شکل هندسی معابر پایتخت که به منظور توسعه خطوط اتوبوسرانی محدود شده، ضروری است که عوامل پلیس راهور حضوری پررنگ‌تر در سطح شهر داشته باشند.»

افزایش ۱۰ درصدی ترافیک در روز‌های بارانی

افزون بر این، چند روز گذشته سرهنگ رنجبر رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران اعلام کرد که «با بارش باران حجم ترافیک در معابر پایتخت حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است و ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی و همچنین مرکز کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ در آماده‌باش کامل هستند و نسبت به مدیریت و روانسازی ترافیک اقدام می‌کنند.»

نکته مهم اینجاست که مطالعات تطبیقی صورت گرفته نشان می‌دهد تغییر شرایط جوی منجر به تغییر در شاخص‌های عملکردی و ترافیکی سیستم حمل‌ونقل می‌شود. در چنین شرایطی طرح‌های موجود که برای شرایط عادی محاسبه و برنامه‌ریزی شده‌اند جوابگوی تغییرات ایجاد شده نبود و بهینه‌گی خود را از دست می‌دهد. نبود طرح‌ها و برنامه‌های متناسب با شرایط بارانی در اجزاء و زیرساخت‌های حمل‌ونقل منجر به کاهش ظرفیت شبکه می‌گردد. اما در عمل نه تنها برنامه‌های زمان‌بندی چراغ راهنمایی ویژه شرایط بارانی وجود ندارد بلکه در هنگام بارندگی بعضاً مشاهده می‌شود که این چراغ‌ها قطع می‌شوند یا اتصالی دارند.

برای پیگیری موضوع با سرهنگ علی همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفتگو کردیم، او گفت: در شرایط بارندگی، سرعت‌ها خود به خود کاهش پیدا می‌کند و مردم بیشتر از وسایل شحصی خود استفاده می‌کنند و همچنین برای موتورسیکلت‌ها هم، چون محدودیت ترددی در این روز‌ها داریم، آن‌ها هم به استفاده از خودرو روی می‌آورند و این باعث می‌شود ترافیک افزایش پیدا کند و تنها کاری که باید انجام دهیم این است که رانندگان سعی صدر داشته باشند یعنی با حوصله بیشتری رانندگی کنند.

وی بیان کرد: رانندگان بدانند که در این شرایط باید از سرعت مطمعنه استفاده کنند، سرعت مجاز با سرعت مطمئنه فرق می‌کند، مجاز میزان آن مشخص است، اما مطمئه یعنی شرایط راه و آب و هوا را باید در نظر گرفت و خودرو کنترل شود، همچنین رانندگان باید روزانه آب و هوا را پیگیری کنند و تجهیرات ایمنی به همراه داشته باشند تا به مشکل برنخورند و از سیستم گرمایشی خودرو اطمینان حاصل کنند تا مشکلی رخ ندهد و به قوانین احترام بگذارند. پلیس هم در شرایط بارندگی با حساسیت بیشتری کار خود را انجام می‌دهد و به صورت ۲۴ ساعته معابر اصلی را نحت نظر دارد.

سرهنگ همه خانی یادآور شد: حضور فیزیکی تیم‌های گشتی پلیس راهور هم در سطح معابر موضوع مهمی است و نظارت می‌کنند تا شاهد هیچ‌گونه تلفاتی نباشیم و حتما رانندگان به قوانین راهور بیشتر احترام بگذارند و آن‌ها را جدی بگیرند، صبور باشند، زیرا با انجام این کارها، شاهد کمترین تصادفات هستیم.

همچنین سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران اظهار کرد: در زمان بارش باران برای رانندگان محدودیت دید ایجاد می‌شود که این امر باعث کاهش سرعت وسایل نقلیه می‌شود. لغزندگی که در زمان بارندگی ایجاد می‌شود و از طرفی افزایش سرعت رانندگان، باعث افزایش ایجاد تراکم ترافیک در معابر می‌شود.

سرهنگ موسوی پور تصریح کرد: از طرفی به دلیل سرمای هوا و روشن بودن بخاری در خودروها، شیشه‌های خودرو بخار می‌کند و از این رو دید رانندگان دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: در چنین شرایطی عده‌ای اقدام به استفاده از تلفن همراه خود حین رانندگی در شرایط جوی بارشی می‌کنند، برخی‌ها اقدام به ارسال پیامک می‌کنند، عده‌ای استوری ضبط می‌کنند و لایو می‌گیرند.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران ادامه داد: تمام این موارد از علت‌های افزایش تصادف در زمان‌های بارش باران و برف است، بیشتر این تصادف‌ها نیز سوانح خسارتی است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *