صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آگاه: هنوز رونقی که باید در تئاتر باشد اتفاق نیفتاده/سالن نمایش تئاتر نسبت به مراکز خرید امن تر است

۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰:۰۲
کد خبر: ۷۸۲۶۲۹
کارگردان نمایش «ویتسک» گفت: قطعا موافق صد در صدی شدن ظرفیت سالن‌های تئاتر هستم، دلیلش را هم همه می‌دانند کافیست به پاساژ‌ها و کافه‌ها و نگاهی بیندازیم! وقتی تمامی اماکن امروز به صورت صد در صدی میزبانی می‌کنند چرا تئاتر که در آن پروتکل‌ها به شدت رعایت می‌شود نباید صد در صد شود.

محمدرضا آگاه در گفت‌وگو با میزان پیرامون فعالیت‌های خود در تئاتر گفت: در حالِ حاضر تمریناتِ نمایشنامه وُیتسِک به نویسندگیِ گئورگ بوشنر نمایشنامه نویسِ شهیرِ آلمانی را به مدت یکسال و پنج ماه پیش گرفته ام و بیشتر تمرکزم بصورتِ تخصصی بر حوزه تئاتر است.

وی درباره دلیل انتخاب نمایشنامه «ویتسک» افزود: بنا به سلایقِ شخصی این نمایشنامه را بعنوان یکی از جذاب‌ترین و پرمحتوا ترین نمایشنامه‌های تاریخ ادبیات نمایشی محسوب می‌کنم و از سال‌های دور برای به صحنه بردن آن برنامه داشتم، بعد از شیوع بیماری کرونا به فکر آن افتادم به سراغ اجرای ویتسک بروم، زیرا این متن می‌توانست دلمردگی و یاس روز‌های کرونا را از بین ببرد.

این کارگردان جوان تئاتر ادامه داد: وُیتسک، داستان ساده‌ای دارد، البته اگر بخواهیم کمی واقع بینانه به جامعه امروزی نگاه کنیم شاید بتوان نمونه آن را در زیستِ هر روزه ما پیدا کرد؛ همین سادگی در داستان مرا به این فکر واداشت که از مفهوم دوری کنم و به سوی عینی کردن موقعیت‌ها با یک منطق اجرایی واحد خیز بردارم، این شاید باعث شود که تماشاگران بیشتر و بهتر وارد دنیای تئاتر و قرارداد‌های ما شوند. ما در ویتسک، بار‌ها دور ریخته و حذف کرده ایم و دوباره ساخته ایم چرا که حذف کردن را گونه‌ای از امر ساختن و همچنین راهی برای ورود به خلاقیت می‌دانیم.

کارگردان نمایش «آل زا» درباره وضعیت کنونی تئاتر اذعان کرد: تئاتر نیاز هرجامعه مترقی و اندیشمند است؛ نمیخواهم شعار بدهم چرا که این عبارت، شعار نیست تنها آنقدر گفته شده که برای ما عادی و یا به شعار تبدیل شده است. هنوز رونقی که باید در تئاتر باشد اتفاق نیافتاده، اما می‌توان خوشبین بود و برای رسیدن به آن تلاش کرد. رونقِ تئاتر برای من یعنی خوشحالی اندکی که روی صورت دوستان، عزیزان و همکارم، تصویرش را فراموش کرده بودم، پس حداقل برای این شادی کم بابد خوشحال باشم.

وی درباره رقابت به وجود آمده برای اجرا در دوران پسا کرونا اضافه کرد: تئاتر کار کردن هیچوقت برای من به شکلِ رقابتی نبوده است؛ همگی ما به نوعی در کنار یکدیگر تجربه می‌کنیم و باید بهم کمک کنیم، عشق بدهیم و لذت ببریم. آنجا که چراغِ تئاتر روشن است، ما خانواده‌ی تئاتر را تشکیل می‌دهیم.

آگاه درباره احتمال صد در صدی شدن ظرفیت سالن‌های تئاتر افزود: قطعا موافق صد در صدی شدن ظرفیت سالن‌های تئاتر هستم، دلیلش را هم همه می‌دانند کافیست به پاساژ‌ها و کافه‌ها و نگاهی بیندازیم! وقتی تمامی اماکن امروز به صورت صد در صدی میزبانی می‌کنند چرا تئاتر که در ان پروتکل‌ها به شدت رعایت می‌شود نباید صد در صد شود.  

وی درباره آینده کاری خود در تئاتر اضافه کرد: برای حضور در جشنواره تئاتر فجر برنامه‌هایی دارم، البته برای سال آینده می‌خواهم شانسِ خود را برای ساختن نمایشنامه دیگری از گئورگ بوشنر امتحان کنم که انشالله اواسطِ سال بعد به روی صحنه می‌رود. همچنین فیلم کوتاهی را قرار است به کمک دوستان بسازم که آن هم میتواند اتفاق خوشایندی باشد.

آگاه در تجربه تئاتری‌ها در دوران کرونا خاطرنشان کرد: برای بنده به شخصه حسی بود که مرگ را برایم بی ارزش و تمرکزم را به حال بیشتر کرد، دوران کرونا دید من به زیستن را تغییر داد. حال قدر نفس هایم را بیشتر خواهم دانست. به عنوان یک تئاتری دورانِ بیکاری و امید دادن به یکدیگر بود، دورانِ برگشتن به ایده‌هایی که خام رها شده بودند و دوران تبعید اجباری از پلاتو‌ها و تماشاخانه‌هایی که خانه هایمان بودند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *