صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

چگونگی بازتعریف نقش دانشگاه‌ها و حرکت به سمت دانشگاه جامعه محور

۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۵:۴۴
کد خبر: ۷۸۲۵۸۲
دانشگاه‌ها باید بتوانند برای رفتن به سوی جامعه محوری رسالت جدیدی برای خود بازتعریف کنند چرا که امروز هویت دانشگاه با جامعه محوری تعریف می‌شود، در این راستا باید همکاران دیگری هم داشته باشند، اگر همکاری دانشگاه‌ها با صنعت و سایر بخش‌ها در جهت رفع نیاز‌های موجود اتفاق بیفتد و ادامه‌دار باشد می‌تواند به ایجاد فرهنگ‌های مشترک برای دو طرف منجر شود و در نهایت پیشرفت کند.
- دانشگاه‌ها و شیوه‌ی تاثیرگذاری شان در جامعه، گامی مهم در مسیر توسعه کشور‌ها به شمار می‌آید. با نگاهی به تقسیم بندی دانشگاه ها  به نسل اول (آموزش محور)،نسل دوم (پژوهش محور )نسل سوم (کار آفرین ) در  نسل چهارم به دانشگاه‌های جامعه محور اشاره داریم که در واقع  جامعه محوری و مسئولیت پذیری به جز جدایی ناپذیر ماموریت‌های دانشگاه تبدیل می‌شود.
 
منظور از جامعه محوری و مسولیت پذیری در اینجا این است که دانشگاه باید از فضای صرف انتزاعی فاصله گرفته و به سمت اجتماعی کردن تحقیقات پیش برود، دانشگاه امروزه باید بتواند به عنوان یک واسطی امر تسهیل گری و توانمندسازی فعالیت علمی و پژوهشی رسالت خود را به گونه‌ای باز تعریف کند که منجر به آن شود که تقاضا و نیاز جامعه خارج از دانشگاه و به طور کلی مردم، در چارچوب پژوهش‌های دانشگاهی بگنجد.
 
از این رو رسالت مهم دانشگاه در اجتماعی شدن آن تعریف خواهد شد ، دانشگاه باید به عنوان کاتالیزوری در پی رفع  دغدغه ها و معضلات اجتماعی بتواند قدم بردارد .
 
تربیت نیروهای متخصصی که نتوانند با بدنه اجتماع ارتباط برقرار کنند و یا مشکلات و معضلات اجتماعی را شناسایی کرده و در پی رفع آن باشند علاوه بر اتلاف زمان ،انرژی و هزینه سرسام آوری را به کشور تحمیل می کند.
 
اگر چه که تحقیقات و پژوهش های بنیادی نیز بخشی از نیازهای جامعه را در برگیرد اما تا زمانی که نتوانیم از دانشگاه به عنوان واسطی برای حل معضلات روز جامعه استفاده کنیم رسالت خود را به درستی به انجام نرسانده ایم.
 
پژوهش های کاربردی در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه
محسن جهانشاهی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با میزان در مورد نحوه پژوهش‌ها در این دانشگاه گفت: ما در دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم می‌توانیم دانشگاه را به دو دسته تقسیم کنیم دانشگاه‌های نظری - تئوری و دانشگاه‌های مهارتی که بر روی پژوهش‌های کاربردی تمرکز می‌کنند.

وی ادامه داد: اگرچه ما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای شاید ماموریت انجام پروژه‌های بنیادی را نداریم، اما قطعا و یقینا یکی از ماموریت‌های اصلی ما پروژه‌های کاربردی است که متولی آن ما هستیم و ارتباط بین صنعت و دانشگاه از طریق فناوری‌های دست کم سطح پایین و متوسط را ایجاد کرده ایم.

جهانشاهی گفت: دانشجویان این دانشگاه در مقطع کاردانی و کارشناسی در فناوری‌های سطح پایین و متوسط فعالیت می‌کنند و اساتید ما علاوه بر این دو سطح در فناوری‌های سطح بالا هم فعالیت می‌کنند.

وی گفت: اگرچه که یک دانشگاهی هستیم که آموزش برای ما اهمیت دارد، اما در دو قسم دیگر نیز از سوی وزارت علوم به ما ماموریت داده شده است؛ قسم اول پژوهش‌ها بنیادی مهارتی و قسم دوم پژوهش‌های کاربردی کف صنعت است.

وی ادامه داد: یکی از تفاوت‌های این دانشگاه با دانشگاه‌های نظری این است که اگرچه که در این دانشگاه مقاطع تحصیلات تکمیلی وجود ندارد و ماموریت ما تربیت مهندسین و تکنسین‌ها است، اما پروژه‌های در سطح کارشناسی نیز دارای وزن بالایی است.

از مقاطع پایین به دنبال کاربردی کردن پروژه ها هستیم 
وی در این راستا گفت: در دانشگاه‌های نظری عمده پژوهش‌ها در دوره کارشناسی تئوری است و در مقاطع تحصیلات تکمیلی به سمت کاربردی کردن پزوهش‌ها قدم برمی‌دارند، اما در این دانشگاه پروژه‌های عملی با وزن و عمق بالا در دوران کارشناسی انجام می‌گیرد.


وی با اشاره به اینکه این دانشگاه توانسته است در حوزه پیوند صنعت و دانشگاه قدم‌های مثبتی بردارد گفت: در سال گذشته بیش از ۴۵ نهاد مختلف کارفرمایان ما بوده اند و بالای ۹۰ درصد نیز از این عملکرد رضایت داشته اند، ۳۷۰ پروژه در سال گذشته داشته ایم.
 
دانشجو را متناسب با نیاز های روز تربیت کنیم 
معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پایان گفت: دانشگاه‌های نظری ما بر اساس سیلابس درسی دانشجو تربیت کرده و دانشجو با فناوری سطح بالا آشنا می‌شود و وقتی وارد بازار کار می‌شود مشاهده می‌کند که صنعت موجود با فناوری‌های متوسط در حال کار هستند و این فاصله موجب می‌شود که بین صنعت و دانشگاه ارتباط مناسبی برقرار نشود.
 
دانشگاه با مطالعه اجتماع هویت پیدا می کند
ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: اگر بخواهیم به عنوان دانشگاه کار آفرین نسل سوم و چهارمی باشیم با مطالعه بیرون هویت پیدا کنیم در حالیکه دانشگاه‌های دیگر در درون سیستم آموزشی هویت می‌یابند، اساسا هویت ما در پاسخگویی به نیاز‌های بیرون شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: هویت ما در اثر گذاری بیرون از خود یعنی افزایش رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی مشخص می‌شود، اگر در این حیطه‌ها اثر گذار بودیم هویت دانشگاه و جایگاه واقعی ما مشخص می‌شود.

صالحی عمران گفت: نگاه ما هم در پژوهش‌ها همین است مطالعه پیشران‌ها و تحولات بخش‌های اقتصادی و اجتماعی برای ما بسیار مفید است.

در نتیجه اینکه اگر سایر دانشگاه نیز بخواهد چنین نقشی ایفا کند ابتدا باید رسالت جدیدی برای خود بازتعریف کند و در این راستا باید همکاران دیگری هم داشته باشد. اگر همکاری دانشگاه‌ها با صنعت و سایر بخش‌ها در جهت رفع نیاز‌های موجود اتفاق بیفتد و ادامه‌دار باشد می‌تواند به ایجاد فرهنگ‌های مشترک برای دو طرف بیانجامد و در نهایت پیشرفت کند.

بیشتر بخوانید:
برنامه‌های وزارت علوم برای مهاجرت معکوس نخبگان به کشور


برچسب ها: دانشگاه صنعت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *