صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اختصاص بیش از یک هزار میلیارد تومان برای اجرای مرحله نخست رتبه‌بندی معلمان

۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰:۰۲
کد خبر: ۷۸۲۰۷
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان، وزیر آموزش و پرورش از اختصاص یک هزار و 350 میلیارد تومان از سوی دولت برای اجرای مرحله نخست طرح رتبه‌بندی معلمان سراسر کشور خبرداد.

به گزارش علی‌اصغر فانی در همایش مدیران مدارس سراسر استان یزد با اشاره به اینکه گام نخست در کاهش فاصله پرداخت حقوق و دستمزد در آموزش و پرورش، رتبه‌بندی معلمان است، اظهار کرد: امسال برای اجرای این طرح علاوه بر 25 هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش، یک هزار و 350 میلیارد تومان نیز از سوی دولت به اجرای این طرح اختصاص یافته است.

وی در ادامه افزود: در تلاشیم تا اول مهرماه احکام مرحله نخست رتبه‌بندی ابلاغ شود و تلاش ما در همه ایام سال بر این است که زیرساخت‌ها را برای بهبود وضعیت معیشتی معلمان فراهم کنیم.

فانی ادامه داد: مطالباتی که همکاران فرهنگی بازنشسته از مهر ماه 93 دریافت نکرده‌اند نیز با جدیت در دست پیگیری است و امیدواریم بتوانیم این مطالبات را در سریع‌ترین زمان ممکن پرداخت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مدرسه‌محوری سیاست جدی آموزش و پرورش است، اظهار کرد: ما اعتقاد داریم، تعلیم و تربیت در بستر مدرسه شکل می‌گیرد و به همین دلیل است که بیان می‌کنیم در فرآیند تربیت، مدرسه محور اصلی است.

فانی خاطرنشان کرد: بر اساس سیستم مدرسه‌محوری، مدرسه در راس قرار دارد و اداره آموزش و پرورش ناحیه تابع مدرسه، اداره‌کل تابع اداره ناحیه و وزارت آموزش و پرورش تابع اداره‌کل آموزش و پرورش استان‌ها خواهد بود و در واقع روند فعلی، معکوس می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین با بیان این‌که تربیت محصول مدرسه است، عنوان کرد: تربیت یعنی ایجاد رفتار نسبتا پایدار در دانش‌آموزان و ما به عنوان مدیران مدارس، وقتی می‌توانیم بگوییم تربیت شکل گرفته است که رفتار مطلوب در دانش‌آموز به صورت پایدار ایجاد شده باشد.

فانی همچنین با تاکید بر اینکه لازمه تربیت، جلب اعتماد است، خاطرنشان کرد: همدلی و همزبانی نیز در سایه اعتماد شکل می‌گیرد و به دنبال این هستیم که اعتماد دانش‌آموزان و اولیای آنها، معلمان و کادر آ‌موزشی را به خود جلب کنیم، چراکه معتقدیم تعلیم و تربیت بدون جلب اعتماد اتفاق نمی‌افتد.

وی تصریح کرد: در سیستم مدرسه‌محوری اعلام می‌کنیم که حاکمیت اخلاق و روابط انسانی، جلب مشارکت و مشارکت‌پذیری و تمرکززدایی از لوازم اصلی مدرسه‌محوری است و لازم است مدارس با اختیارات بیشتر و نوآوری بالاتر بتوانند به امر تعلیم و تربیت بپردازند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدیریت آموزشی باید جای خود را به رهبری آموزشی بدهد و رهبری آموزشی یعنی اینکه مدیر به عنوان رهبر آموزشی بتواند در زیرمجموعه خود که شامل معلمان، دانش‌آموزان و والدین دانش‌آموزان است، نفوذ کند.

فانی اظهار کرد: در چنین رویکردی دیگر لازم نیست مدیر در نقش یک کارمند اداری عمل کند، چراکه او به عنوان رهبر آموزشی به دلیل قدرت نفوذی که در زیرمجموعه خود دارد، می‌تواند اثرگذار باشد و تربیت را شکل دهد و توانمندی‌های خود را شکوفا کند.

وی تصریح کرد: صداقت، شایستگی، روراستی و شفافیت، ثبات در رای و وفاداری به کار و سازمان، از عواملی است که می‌تواند در مجموعه اعتماد ایجاد کند و مدیر با ایجاد اعتماد در مجموعه خود نفوذ کرده و رهبری آموزشی را محقق کند و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک بتوانیم رهبری آموزشی را جایگزین مدیریت آموزشی کرده و از مزایای آن در سیستم آموزشی بهره‌مند شویم.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اولویت‌های این وزارتخانه در سال تحصیلی جدید عنوان کرد: امسال نیز سیاست‌های سال قبل دنبال می‌شود اما ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، ارتقای مدیریت دانشگاهی و افزایش اختیارات مدیران، بودجه‌ریزی عملیاتی، تمرکززدایی در آموزش و پرورش و ... در اولویت قرار دارند.

وی همچنین با بیان اینکه سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور، مبنای برنامه ششم توسعه خواهد بود،اعلام کرد: نقشه راه سند تحول آماده شده و در مردادماه 84 از این نقشه رونمایی شد و امیدواریم با تصویب برنامه ششم توسعه در بخش آموزش و پرورش، بتوانیم گام‌های اساسی در سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور برداریم.

فانی در بخش دیگری از سخنان خود از فرسودگی یک سوم فضاهای آموزشی کشور خبر داد و مطرح کرد: امسال یک‌هزار و 300 مدرسه با هشت کلاس درس و یک میلیون و 150 هزار مترمربع با هزینه‌ای بالغ بر یک هزار میلیارد تومان احداث و استانداردسازی شده و تا اسفند ماه امسال، 700 مدرسه دیگر نیز تحویل آموزش و پرورش خواهد شد اما با وجود همه این تلاش‌ها، همچنان آمار مدارس غیراستاندارد در کشور بالاست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *