صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آمادگی وزارت راه وشهر سازی برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی

۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹:۱۹
کد خبر: ۷۸۲۰۱۲
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه این وزارتخانه در اجرای پروژه‌های کلان عمرانی، از آمادگی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و امکان صدور خدمات فنی و مهندسی خبر داد.
- بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی امروز ۲۴ آذر در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های همسایه در محل وزارت امورخارجه به تشریح بخشی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل و مسکن پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی دو ماموریت ویژه در حوزه مسکن و دیگری در تمامی حوزه‌های حمل و نقل دارد، بر برنامه وزارت راه و شهرسازی برای بهبود شرایط حمل و نقلی به ویژه در حوزه جاده‌ای، هوایی و ریلی تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه منابع مالی دولت برای تکمیل طرح‌های در دست اجرای وزارت راه و شهرسازی کفایت نمی‌کند تامین منابع مالی آغاز و تکمیل پروژه‌ها را با روش‌های جدید سرمایه‌گذاری قابل تحقق دانست.

قاسمی گفت: در بخش حمل‌ونقل با مشکل کمبود ناوگان مواجه هستیم، اما برنامه داریم که این موانع و مشکلات را با منابعی غیر از منابع دولتی تامین کنیم.

قاسمی افزود: در بخش هوایی وضعیت ناوگان چندان مناسب نیست، سن ناوگان بالا و تعداد ناوگان به اندازه نیست. همچنین در بخش ریلی نیز با وجودی که حدود ۱۵ هزار کیلومتر راه‌آهن داریم، اما به کریدور‌های اصلی متصل نیست و در بخش ناوگان ریلی نیز کمبود‌هایی وجود دارد که باید تلاش کنیم تا به وضعیت مناسب دست یابیم. مقرر بود تا۳۰ درصد حمل بار و مسافر توسط ریل انجام شود که هم‌اکنون این ظرفیت زیر ۱۸ درصد است.

وی توضیح داد: در بخش جاده‌ای کار‌های خوبی انجام شده است که باید تداوم یابد و تقویت شود تا بتوانیم در این حوزه حمل و نقلی به توان مناسبی دست یابیم.

قاسمی  با اشاره به اینکه طرح جامع حمل و نقل در دست تهیه است، اعلام کرد: طرح‌های زیادی در حوزه حمل و نقلی آغاز شده است که انجام آن‌ها به بیش از هزاران میلیاردتومان سرمایه نیاز دارد.

وزیر راه و شهرسازی ازبرگزاری جلساتی برای اتصال تمامی بخش‌های حمل و نقل و ایجاد حمل و نقل ترکیبی خبر داد و گفت: با پاکستان تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است که بر اساس آن کامیون‌ها بتوانند به چین برسند و از سوی دیگر پاکستانی‌های نیز امکان تردد تا قفقاز را داشته باشند.

قاسمی تصریح کرد: با منابع و اعتبارات دولتی، وزارت راه و شهرسازی امکان ساخت آزادراه و راه‌آهن را ندارد، زیرا تامین ساخت پروژه‌های عمرانی بالاست. به عنوان نمونه ساخت و تکمیل راه‌آهن بوشهر-شیراز فقط چنندین هزار میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد که بودجه وزارت راه و شهرسازی کفاف آن را نمی‌دهد. به همین دلیل برای حل این مشکل باید ساخت آزادراه‌ها و سایر پروژه‌های عمرانی را به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هم ایرانیان داخل کشور و هم ایرانیان خارج از کشور واگذار کنیم.

وی تصریح کرد: پروژه‌هایی که در آن‌ها از سرمایه‌گذاران دعوت می‌شود باید به نحوی باشد که برای آن‌ها جذاب و سودآوری داشته باشد و علاوه بر ایجاد مشوق‌های لازم، تضمین‌های لازم را به سرمایه‌گذاران برای بازگشت سرمایه بدهد.

برای نوسازی ناوگان در صدد امضای تفاهم‌نامه هستیم

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: هم‌اکنون طرح‌های آزادراهی وجود دارد که چنانچه ساخته شوند سرمایه آن‌ها برمی‌گردد و این در طرح جامع حمل و نقل نیز قید شده است. سرمایه‌گذارانی که در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌توانند ۲۰ سال عوارض بگیرند.

قاسمی گفت: برای نوسازی ناوگان در صدد امضای تفاهم‌نامه هستیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنان خود به بخش مسکن پرداخت و اعلام کرد: بر اساس نیاز دولت و قانون مجلس، باید چهارمیلیون واحد مسکونی در چهار سال احداث شود که این مهم در دستور کار دولت و وزارت راه و شهرسازی است.

قاسمی ادامه داد: هم در بخش مواد و مصالح و هم امکان ساخت، خوشبختانه مشکلی وجود ندارد و امکانات برای ساخت فراهم است در بخش مواد و مصالح حتی امکان صادرات نیز وجود دارد.

ساخت ۷۰۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده است

وی یادآور شد: هم‌اکنون ۷۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در کشور آغاز شده است و بیش از ۲ میلیون نفر در سامانه نهضت ملی ثبت‌نام کردند.
 
قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد هزینه خانوار را، مسکن به خود اختصاص داده است، گفت: تولید مسکن می‌تواند پیشران بخش صنعت باشد و عقب‌ماندگی‌های بخش مسکن با تکنولوژی‌های جدید جبران خواهد شد.
 
 

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *