تاکید مخبر بر استفاده از توان داخل برای پیشبرد پروژههای ریلی
- بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهور، محمد مخبر در جلسه بررسی برخی پروژههای وزارت راه و شهرسازی ظهر امروز (یکشنبه) که با حضور وزرای راه و شهرسازی، نفت، رییس کل بانک مرکزی، شهردار تهران و همچنین استانداران بوشهر، فارس و مازندران و مسئولان دستگاههای مربوطه انجام شد، با اشاره به دانش و توانایی جوانان و شرکتهای دانش بنیان ایرانی در ساخت واگن قطارهای درون شهری تأکید کرد: جوانان ایرانی با وجود تحریمها و مشکلات توانسته اند دانش ساخت واگن و سیستم رانش واگن را به صورت کاملاً بومی در اختیار داشته باشند که این دستاورد میتواند در بخشهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد، بر همین اساس باید نیاز کشور در زمینه تأمین واگن از شرکتهای داخلی فراهم شود.
در این جلسه که به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد، وی با تأکید بر اینکه باید در طرحهای توسعهای ریلی کشور منافع مردم و سایر بخشها تأمین شود، از وزارت راه و شهرسازی خواست تا هر چه سریعتر طرح جامع توسعه راه آهن کشور را بر اساس رفع نیازهای حمل و نقل درون و برون شهری و همچنین باربری کشور تدوین کند.
همچنین در این جلسه معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاری ها، گزارشی از پروژه تأمین واگن مترویی در کشور و همچنین وضعیت خطوط متروی در دست ساخت و بهره برداری ارائه کرد و مقرر شد با رفع مشکلات بانکی و برخی چالشها و موانع موجود، تأمین واگنهای متروی مورد نیاز در شهر تهران، کلانشهرهای کشور و حومه تهران هر چه زودتر نهایی شود.
«طرح تأمین ۲۰۰۰ واگن شهری» برای شهر تهران و حومه تهران از دیگر تصمیمات این جلسه بود و مقرر شد، پروژه ساخت ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران از این طرح هر چه زودتر عملیاتی شود و در همین راستا و رفع نیاز بخشی از ۶۳۰ واگن مورد نیاز تهران، قرارداد ساخت سالانه ۱۰۵ دستگاه واگن بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران با شرکتهای داخلی نهایی شود.
همچنین در این جلسه در خصوص مشکلات و موانع بر سر راه قرارداد تأمین ۳۱۵ واگن مترو در شهرهای اصفهان، شیراز و تبریز بحث و تبادل نظر شد.
در ادامه نیز با توجه به سفرهای استانی آیت الله ابراهیم رییسی به استانهای فارس و بوشهر و تأکید رییس جمهوری برای احداث راه آهن شیراز-بوشهر-عسلویه مقرر شد با رفع موانع و مشکلات و همکاری وزارت نفت و راه و شهرسازی عملیات اجرایی این خط ریلی کشور و اتصال به راه آهن سراسری کشور آغاز شود.
بهسازی راه اصلی محور هراز نیز از دیگر تصمیمات این جلسه بود و تأکید شد که تعریض و چهاربانده کردن محور هراز با تأمین اعتبارات مالی و اتمام بخشهای باقی مانده از برخی نقاط مسیر، تکمیل این محور پرتردد و مهم نهایی شود تا از بار ترافیکی چندساعته آن کاسته شود.