صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مزایا و معایب دورکاری برای شهروندان از زبان عضو شورای شهر

۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱:۰۱
کد خبر: ۷۸۱۱۸۲
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: موضوع دورکاری، پدیده جدیدی نیست و بر خلاف این تصور که استفاده از ظرفیت دورکاری کارمندان در دوران کرونا رخ داده است، سابقه استفاده از ظرفیت دورکاری در میان کارمندان در کشور‌های پیشرفته دنیا به حدود ۲۰ سال قبل باز می‌گردد و، اما در دوران اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفت.
- سید جعفر تشکری هاشمی با اعلام اینکه در کشور‌هایی مانند آمریکا و آلمان از سال‌ها قبل، فعالیت بخشی از کارکنان به صورت دورکاری بوده است، افزود: شیوع بیماری کرونا باعث شد تا نیاز به دورکاری بیشتر احساس شود و بسیاری از کشور‌های جهان از جمله ایران، شرایط دورکاری را برای کارکنان خود فراهم کردند، هر چند دورکاری در ایران نقاط قوت و ضعف و مزایا و معایبی به همراه داشته و نبود زیرساخت‌های مناسب برای اجرای دورکاری کارمندان، موجب بروز مشکلاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که زیرساخت‌های نظام دورکاری در کشورمان عملیاتی نشود، قادر نخواهیم بود از ظرفیت دورکاری در کشور به بهترین شکل استفاده کنیم، ادامه داد: برای استفاده بهینه از این ظرفیت، در بسیاری از مشاغل باید مهندسی مجدد و تجدید ساختار صورت بگیرد، به نحوی که بسیاری از خدمات به صورت غیر حضوری باشد تا به دور از اتلاف وقت، خدمات بهتر و بیشتری به ارباب رجوع ارائه شود.

تشکری هاشمی از دورکاری به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری از فساد سازمانی یاد کرد و گفت: در برخی موارد، مراجعات حضوری می‌تواند فساد سازمانی را تشدید کند، اما زمانی که ارتباطات در بستر الکترونیکی باشد، قطعاً آثار و پیامد‌های مثبتی در بر خواهد داشت و می‌تواند مانع شکل‌گیری فساد سازمانی شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نقش مهم کارمندان در سازمان‌ها، تصریح کرد: کارکنان یک سازمان، بزرگترین سرمایه آن سازمان هستند و برای استفاده صحیح از این سرمایه، باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد از جمله اینکه به نحوی عمل شود تا کارکنان در زمان دورکاری، وظایف خود را به بهترین شکل و به صورت مدیریت شده انجام دهند.
 
بیشتر بخوانید:

وی از مدیریت زمان به عنوان یکی از مزیت‌های مهم دورکاری برای کارمندان که از رفت و آمد‌های خسته کننده جلوگیری کرده و باعث آرامش آن‌ها خواهد شد، نام برد و ادامه داد: حذف آداب و مناسبات سخت کاری مانند حفظ پوشش اداری، عدم دخالت دیگران در امور کارکنان، آرامش و ایجاد تمرکز، افزایش بهره‌وری در کار، تعهد کاری و رضایت‌مندی شغلی و همچنین، شناسایی افراد شایسته در کار، از دیگر مزیت‌های دورکاری است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه باید چهار عنصر در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا یک کارمند بتواند در شرایط دورکاری قرار بگیرد، تصریح کرد: این عناصر شامل «آمادگی کارمندان از نظر استفاده از سامانه‌های مختلف اداری» - که لازمه آن، آموزش صحیح و هماهنگی است - «در دسترس بودن ابزار‌های انجام کار و در اختیار قرار دادن نرم‌افزار‌های مرتبط»، «تغییر ساختار ادارات و پشتیبانی از نظام دورکاری» و «استفاده از فناوری‌ها به بهترین شکل و فراهم کردن بستر ارتباطی» است.

وی در مورد معایب دورکاری در سازمان‌ها و ادارات نیز گفت: البته دورکاری معایبی هم دارد که از جمله می‌توان به کاهش تعلق سازمانی کارمندان، اختلال در فعالیت‌های گروهی، ایجاد استرس و نگرانی به دلیل عدم برقراری ارتباط مستقیم کارمندان با مدیران، کاهش نظارت بر عملکرد کارمندان و حس انزوا در کارمندان و کاهش مشارکت گروهی اشاره کرد که باید با انجام فعالیت‌های پژوهشی، این مشکلات را به مرور زمان و به صورت کارشناسی حل کرد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی تهران در خاتمه با تأکید بر اینکه یکی از مواردی که در دورکاری باید مورد توجه قرار گرفته و پیش‌بینی‌های لازم برای آن صورت بگیرد، موضوع امنیت شبکه ارتباطی بین کارمندان سازمان است، خاطرنشان کرد: مدیران در زمان دورکاری باید موضوع امنیت شبکه ارتباطی را مورد توجه جدی قرار دهند تا اطلاعات سازمانی از درون سازمان خارج نشود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *