صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

محک کیفیت آموزش‌های مجازی با امتحانات حضوری میسر می‌شود

۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴:۰۴
کد خبر: ۷۸۰۰۷۴
برگزاری امتحانات نیز به شکل حضوری می‌تواند بخشی از دانش آموزانی را که به هر علتی جدیت کافی را در امر یادگیری نداشته ترغیب کرده و هدف نهایی را که حصول یادگیری کامل می‌باشد را محقق کرده و همچنین محک خوبی برای سنجش کیفیت آموزش‌های مجازی باشد
-پس از کش و قوس‌های طولانی با نظر ستادملی مقابله با کرونا طی سه مرحله مدارس به سمت آموزش حضوری رفت از این رو  در آذرماه بود که آموزش حضوری به شکلی رسمی به عنوان یکی از وظایف اصلی مدارس مطرح شد، اما موضوعی که در حال حاضر مطرح شده است ،برگزاری امتحانات نیمسال اول درهمه مقاطع تحصیلی است .
 
امتحانات حضوری با وجود آموزش مجازی
علیرضا کمرئی سخنگوی آموزش و پرورش گفت:دانش آموزان چه در کلاس‌های حضوری شرکت کنند و یا آموزش را بصورت مجازی دنبال کنند باید سرجلسه امتحان حاضر شوند و امتحانات فقط برای دانش آموزانی که مبتلا به کرونا شده و یا عذرموجهی برای حضور در مدرسه دارند بصورت مجازی برگزار خواهد شد.

کمرئی گفت: به مدارس اعلام کرده ایم که برنامه مدرسه باید براساس کلاس‌های حضوری انجام گیرد مگر اینکه برای رعایت فاصله دانش آموزان، برخی از دروس بصورت غیرحضوری بوده و آموزش بصورت ترکیبی انجام شود.

او بیان کرد: مدیران مدارس موظفند محدودیت‌های تشکیل کلاس حضوری را تا به امروز برطرف کرده باشند و از امروز تعطیلی کلاس حضوری در هیچ مدرسه‌ای پذیرفتنی نیست و باید حداقل یک یا دو روز در هفته کلاس‌ها حضوری برگزار شود.

کلاس های صرف مجازی وجاهت قانونی ندارد
سخنگوی آموزش و پرورش گفت: مدارس می‌توانند برای تشکیل کلاس‌های حضوری از دانش آموزان و خانواده‌ها نظرسنجی کنند، اما طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، کلاس‌های مدارس باید به سمت حضوری برود و تشکیل صرف کلاس‌های مجازی در هیچ مدرسه‌ای وجاهت قانونی ندارد.


چندی پیش نیز علیرضا کمرئی سخنگوی آموزش و پرورش درباره نحوه برگزاری امتحانات دانش آموزان در گفت‌وگو با میزان گفته بود: مقررات مدرسه مشخص است وقتی فعالیت‌ها به صورت حضوری است، طبیعتا دانش آموزی که ثبت نام کرده موظف است مقررات مدرسه را رعایت کند و حضور پیدا کند.


وی گفت: از این رو ما مایل نیستیم از تعابیر اجبای و اختیاری استفاده کنیم رسالت مدرسه فراهم کردن محیط یادگیری هست برای دانش آموزان نیز هدف از ثبت نام، حضور درمدرسه است.

وی گفت:برای آموزش حضوری تصمیم گیرنده اصلی ستاد ملی کرونا است وقتی ستاد مجاز میداند تفسیر‌های متفاوت الا در شرایط استثنا صحیح نیست چرا که قاعده کلی فعالیت حضوری مدارس است.

طی روز‌های گذشته با اعلام خبری مبنی بر حضوری شدن امتحانات نیمسال اول در همه مقاطع تحصیلی این امر مورد سوال قرار می‌گیرد که با توجه به مجازی بودن آموزش طی دو سال گذشته، حضوری شدن امتحانات چه معایب و مزایایی خواهد داشت.

اگرچه که عده‌ای از افراد معتقدند آموزش مجازی و امتحانات حضوری مخالف عدالت آموزشی خواهد بود، چرا که دانش آموزان برای امتحانات حضوری آنچنان که باید آماده نیستند، اما عده‌ای دیگر معتقدند که با حضوری شدن امتحانات سنجش و پایش دقیقی از سطح یادگیری حاصل خواهد شد.

کیفیت آموزش با امتحانات حضوری محقق می شود
مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان در مورد حضوری شدن امتحانات تمامی مقاطع تحصیلی گفت:با توجه به آسیب‌هایی که آموزش مجازی داشته است حضوری شدن آموزش و همچنین حضوری شدن امتحانات جدیت بیشتری در یادگیری دانش آموزان ایجاد کرده و کیفیت آموزش را نیز بالا می‌برد.
 
جدیت بیشتر برای یادگیری با امتحانات حضوری محقق می شود
وی ادامه داد:در طی دوسال آموزش مجازی شاهد افت تحصیلی دانش آموزان و افت کیفیت آموزش در کشور بوده ایم، آزمون حضوری تلاش دانش آموزان را برای یادگیری بشتر و جدیت بیشتری در این امر به آنان می‌بخشد.

نماینده مردم لرستان گفت:اگر تا به حال برخی از دانش آموزان به واسطه مجازی بودن فرآیند آموزش را جدی نمی‌گرفتند و با کمک دیگر اعضای خانواده به انجام تکالیف و امتحانات می‌پرداختند حضوری شدن آموزش موجب می‌شود که این دانش آموزان نیز جدیت و تلاش بیشتر به خرج دهند.
 
سطح امتحانات نباید بالاتر از سطح آموزش باشد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:اما سیاست آموزش و پرورش باید به طور کلی این باشد که امتحانات در سطح بالاتری از آموزش‌ها نباشد و از سویی مشکلات مربوط به هر منطقه و مدرسه را سنجیده و برای آزمون‌ها و امتحانات حضوری نیز آمادگی لازم کسب کند.

وی در پایان گفت:گذار به سوی آموزش و امتحانات حضوری باید منطقه‌ای و مدرسه‌ای اتفاق بیفتد و ابتدا چالش‌ها و نیاز‌ها سنجیده شده و سپس این مهم در جهت کاهش آسیب‌ها و افزایش کیفیت آموزش حاصل شود.

در نتیجه باید گفت که، عدم دسترسی به امکانات سخت افزاری و یا همچنین مشکلات نرم افزاری حاصل از آموزش مجازی، افت تحصیلی دانش آموزان در سنجش و پایش‌های مقطعی، مشکلات جسمانی و روحی دانش آموزان در آموزش مجازی همه و همه مواردی بود نظام آموزش کشور را به سمت بهره مندی از فضای حضوری در آموزش ترغیب کرد از این رو برگزاری امتحانات نیز به شکل حضوری می‌تواند بخشی از دانش آموزانی را که به هر علتی جدیت کافی را در امر یادگیری نداشته ترغیب کرده و هدف نهایی را که حصول یادگیری کامل می‌باشد را محقق کرده و همچنین محک خوبی برای سنجش کیفیت آموزش‌های مجازی باشد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *