صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بالا بودن سن تاکسی‌ها به معنای فرسوده بودنشان نیست

۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۴:۰۱
کد خبر: ۷۸۰۰۳۱
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: معیار ما برای تعریف فرسودگی خودرو‌های تاکسی چیست؟ آیا آقای تشکری هاشمی اینطور برداشت کرده اند که سی و پنج هزار خودروی تاکسی در تهران هستند که در معاینه فنی دو بار رد شده اند؟ به نظر من مبنای تعریف ایشان احتمالا وجود ناوگان بالای ده سال در تهران بوده است.
مرتضی ضامنی مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور درخصوص ارزیابی اش از وضعیت خودرو‌های تاکسی فرسوده در کشور به میزان گفت: در گذشته تعریف تاکسی‌های فرسوده اینطور بود که هر دستگاه خودروی تاکسی که دارای عمری بیش از ده سال باشد فرسوده محسوب می‌شود. این تعریف برابر با مصوبه جدیدی که وضع شده تغییر کرده است. برابر تعریف جدیدی که درباره تاکسی‌های فرسوده ارائه شده هر خودرویی که نتواند دو بار معاینه فنی بگیرد فرسوده محسوب می‌شود و مشمول اسقاط خودرو خواهد بود. با این تعریف جدید قاعدتا شرایط متفاوتی برای خودرو‌های تاکسی شکل خواهد گرفت. اما درباره میانگین سنی ناوگان تاکسی‌های کشور این ادعای درستی است که سن ناوگان تاکسیرانی بالاست.
 
وی ادامه داد: درحال حاضر میانگین سنی ناوگان تاکسیرانی کشور نزدیک به هفت سال است که این یک رقم بالایی به شمار می‌رود؛ بنابراین باید همه دستگاه‌ها در زمینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی به ما کمک کنند. چون موضوع نوسازی این ناوگان یک موضوع فراسازمانی است نه تک سازمانی. تحقق این موضوع در راستای تبصره ذیل ماده هشت قانون هوای پاک به تسهیلات بانکی ارزان قیمت، تخفیف به هنگام خودرو و نیز به ثبات سالانه قیمت خودرو نیاز دارد. همچنین این موضوع نیازمند وجود یارانه‌های دولتی به منظور کمک به رانندگان تاکسی برای پرداخت وجه خودرو است.
 
بیشتر بخوانید:
 
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور یادآور شد: همه این موارد شاخصه‌هایی است که نیاز هست تا فرایند نوسازی به انجام برسد، تسهیل بشود و تعداد آن بالا برود. در هرکدام از این قسمت‌ها اگر عملکرد مطلوبی اتفاق نیفتد و هر بخشی از این پازل اگر فراهم نباشد سرعت نوسازی و جوانسازی ناوگان تاکسیرانی کاهش پیدا خواهد کرد. از ابتدای سال تا الان ما موفق به نوسازی حدود ۵۳۰۰ دستگاه خودروی تاکسی شده ایم. امیدواریم تا پایان سال به هدفی که برای نوسازی ده هزار دستگاه خودروی تاکسی داریم دست پیدا کنیم.

ضامنی در واکنش به اظهارات جعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران که تعداد تاکسی‌های فرسوده در تهران را سی و پنج هزار عدد برآورد کرده بود گفت: همانطور که اشاره کردم باید ببینیم معیار ما برای تعریف فرسودگی خودرو‌های تاکسی چیست. آیا آقای تشکری هاشمی اینطور برداشت کرده اند که سی و پنج هزار خودروی تاکسی در تهران هستند که در معاینه فنی دو بار رد شده اند؟ به نظر من تعریف ایشان اینطور نیست. مبنای تعریف آقای تشکری هاشمی احتمالا وجود ناوگان بالای ده سال در تهران بوده است. اگر بر این اساس بخواهیم فرسودگی را محاسبه کنیم تعداد این خودرو‌ها همین خواهد بود. اما آیا باید همه این خودرو‌ها نوسازی بشوند. برابر مصوبه جدیدی که ارائه شده قاعدتا همه این خودرو‌ها نباید نوسازی بشوند. یعنی الزام به نوسازی این خودرو‌ها نیست. ما باید به سمت جوان سازی ناوگان تاکسیرانی گام برداریم. البته این جوانسازی ناوگان تاکسیرانی به یک همت عمومی و حمایت ویژه دولت نیازمند است. با رویکردی که دولت جدید در پیش گرفته امیدوار هستیم که این حمایت‌ها مثل سال‌های گذشته جاری بشود تا ما بتوانیم هرچه زودتر ناوگان تاکسیرانی را جوانسازی کنیم و میانگین سنی خودرو‌های تاکسی کاهش پیدا بکند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *