صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

درآمد غول‌های فوتبال از تبلیغات؛ بارسلونا و رئال مادرید در صدر

۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵:۰۱
کد خبر: ۷۷۹۹۳۷
گزارشی از درآمد پنج باشگاه بزرگ فوتبال از تبلیغات روز مسابقه و حق پخش تلویزیونی منتشر شده است.

_ روزنامه خراسان نوشت: فوتبال نه تنها یک ورزش بلکه یک تجارت پرسود است، به دلیل درآمد‌های بسیار بالا و توجه جهانی به این ورزش، صنعتی بزرگ پیرامون آن شکل گرفته است، اما جریان اصلی ورود پول به باشگاه‌ها از تبلیغات می‌گذرد. باشگاه‌های اروپایی با نگاه به همین بخش به سود‌های کلان رسیده اند. چرخ فوتبال با همه ورودی‌ها و خروجی‌های عظیمش روی بازاریابی و تبلیغاتش می‌چرخد. تبلیغات در فوتبال روز دنیا و در جایی که این ورزش به عنوان یک صنعت درآمدزا تلاش می‌کند از همه پتانسیل هایش برای ایجاد درآمد بهره ببرد، به عنوان یکی از رکن‌های درآمدزایی شناخته شده است.

نزدیک به دو دهه است که تبلیغات به شکل بسیار حرفه‌ای وارد این صنعت شده و با شتاب به جلو گام برمی دارد. تبلیغات دور زمین تنها نمونه‌ای از انواع روش‌های کسب درآمد از این طریق است که در روز‌های اخیر در فوتبال کشورمان سر و صدای زیادی به پا کرده است. در گزارش امروز قصد داریم از سهم درآمد بخش‌های تبلیغات، روز مسابقه و حق پخش تلویزیونی در بین پنج باشگاه پردرآمد جهان در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ بنویسیم.

بارسلونا - ۷۱۵ میلیون یورو

نماینده کاتالان‌ها در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ نتوانست موفقیت درآمدی خودش را تکرار کند و در حالی که فصل قبل از آن توانسته بود درآمد ۸۴۱ میلیون یورویی داشته باشد، در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ تنها ۷۱۵ میلیون یورو درآمد کسب کرد که دلیل این افت به خاطر کرونا بوده و در دیگر باشگاه‌های پردرآمد هم مشهود است. در نمودار زیر رشد درآمدی بارسلونا از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ را مشاهده می‌کنید. همچنین سعی کرده ایم سهم درآمد‌های این باشگاه در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ از تبلیغات، درآمد‌های روز مسابقه و حق پخش تلویزیونی را به تفکیک در اختیارتان قرار دهیم. همان طور که می‌بینید تبلیغات، ۴۷ درصد درآمد‌های باشگاه را شامل می‌شود. بعد از آن حق پخش تلویزیونی قرار دارد و فروش بلیت و لباس هم در روز بازی، سهم ۱۸ درصدی از درآمد‌های این باشگاه دارد.

رئال مادرید - ۷۱۵ میلیون یورو

باشگاه رئال مادرید با اندیشه درست مدیرانش، توانست میزان کمی از پول خود را در سال ۲۰۲۰ از دست بدهد. آن‌ها در مقایسه با سال ۲۰۱۹ تنها ۴۲ میلیون یورو کمتر درآمد داشته اند. آن‌ها با وجود کرونا توانستند از تبلیغات پول خوبی به دست بیاورند و ۵۴ درصد از درآمد‌های باشگاه شامل این بخش می‌شود. حق پخش تلویزیونی هم ۳۱ درصد درآمد‌های باشگاه رئال را شامل می‌شود و این باشگاه تنها ۱۵ درصد از درآمدهایش به روز بازی و فروش بلیت اختصاص دارد.

بایرن مونیخ - ۶۳۴ میلیون یورو

برای اولین بار تیم قهرمان اروپا توانست از نظر میزان درآمد در بین سه تیم برتر قرار گیرد. فصل فوق‌العاده‌ای که بایرن با فلیک گذراند باعث شد تا میزان قابل توجهی از غول‌های تجاری برای تبلیغات به سوی آن‌ها هجوم بیاورند و بازی‌های این تیم با گران‌ترین تبلیغات محیطی در ورزشگاه همراه شد که سود زیادی برای باشگاه داشت. باواریایی‌ها ۵۷ درصد از سود سال ۲۰۲۰ خود را از «تبلیغات» به دست آوردند و ۲۰۳ میلیون یورو بابت حق پخش دریافت کردند. در تصویر زیر، میزان سود و میزان درآمد باشگاه بایرن مونیخ را مشاهده می‌کنید.

منچستریونایتد - ۵۸۰ میلیون یورو

تیمی که همیشه در صدرپردرآمد‌ترین تیم‌های فوتبال جهان قرار می‌گرفت با شرایط کرونایی به رتبه چهارم رسید. شیاطین سرخ با مدیریت «اد وودوارد» در دوران بحرانی کووید-۱۹ ضرر زیادی کردند و در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۳۲ میلیون یورو از دست دادند. درآمد باشگاه منچستریونایتد از ۷۱۲ میلیون یورو به ۵۸۰ میلیون یورو کاهش یافت و ۱۹ درصد کاهش درآمد را ثبت کرد. میزانی که تاکنون هیچ باشگاهی ثبت نکرده است. با این حال ۳۲۱.۷ میلیون یورو از درآمد‌های باشگاه منچستر یونایتد از تبلیغات به دست آمد.

لیورپول - ۵۵۹ میلیون یورو

قرمز‌های مرسی‌ساید تحت هدایت یورگن کلوپ به درخشش فراوانی رسیده اند و همین باعث شده میزان درآمدهایشان در پنج سال گذشته به طور منظم پیشرفت کند. آن‌ها در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹، تنها ۴۶ میلیون یورو کاهش درآمد را ثبت کرده‌اند. این باشگاه سهم عمده‌ای از درآمدش را از طریق حق پخش تلویزیونی به دست آورده و تنها باشگاهی است که درآمد حاصل از اسپانسری، تبلیغات پیراهن و تبلیغات محیطی اش کمی از درآمد حاصل از پخش تلویزیونی بیشتر است.

سهم هر بخش از درآمدزایی باشگاه‌های پر درآمد

خب همان طور که دیدید همه باشگاه‌های متمول و پردرآمد جهان هم بیشترین درآمدشان را از تبلیغات که شامل اسپانسری، تبلیغات روی لباس، تبلیغات محیطی، تبلیغات برند و ... می‌شود، به دست آورده اند. بعد از آن حق پخش تلویزیونی بیشترین درآمد را برای باشگاه‌ها داشته که به طور متوسط در بین پنج باشگاه پردرآمد جهان ۳۳.۶ درصد بوده است. فروش لباس، بلیت، پرچم و ... در روز بازی هم سهم ۱۵ درصدی در درآمد باشگاه‌ها داشته است.


برچسب ها: فوتبال تبلیغات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *