صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

هوشمندسازی کارت ملی و ابهاماتی که بی پاسخ ماند

۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۴:۰۱
کد خبر: ۷۷۹۳۶۸
کارت ملی هوشمند یکی از اسناد هویتی هر فرد است که برای به سرانجام رساندن امور بانکی، اداری و ... ضروری است، از این رو برای تاخیر در اجرای این طرح کلان ملی علاوه بر شفاف‌سازی توسط مسئولان، اراده و عزمی راسخ لازم است تا شهروندان برای احراز هویت خود با یک برگه کاغذ معمولی به سازمان‌ها و ادارات مراجعه نکنند.

- موضوع هوشمند سازی کارت ملی و تاخیر در صدور این کارت‌ها به داستانی تکراری بدل گشته و حدود چهار سال است که بسیاری از ایرانی‌ها را درگیر خود کرده، چراکه براساس اعلام سازمان ثبت احوال، افرادی که از سال ۱۳۹۷ ثبت نام کرده‌اند، موفق به دریافت کارت ملی خود نشده‌اند.

مسئولان سازمان ثبت احوال، اما به دفعات تحریم‌ها و نبود اعتبار لازم را از اصلی‌ترین دلایلی خوانده‌اند که مانع از رسیدن ۱۱ میلیون ایرانی به کارت ملی هوشمند شده است.

با این حال سخنگوی سازمان ثبت احوال در سال ۱۳۹۸ صراحتا اعلام کرد که مشکل نقدینگی این طرح قرار است با دستور رئیس جمهور حل شود؛ اما این مانع همچنان به قوت خود باقی مانده و موجب اعتراض بسیاری از شهروندان شده است.

یکی از مجریان تلویزیونی نیز چندی پیش از روند صدور کارت ملی در کشور انتقاد و اعلام کرد: پیگیری‌ها نشان داد تحریم‌ها اثر دارد، اما ارتباط مستقیمی به این موضوع ندارد و مساله اصلی مشکل مالی است؛ چراکه هزینه صدور کارت ملی هوشمند برای شهروندان نسبت به زمان ثبت نام آنان افزایش یافته و امروز برای تهیه این کارت به مبلغی بیش از هزینه دریافتی ابتدایی نیاز است.

به گفته این مجری تلویزیونی حتی چاپخانه دولت که زیر نظر وزارت اقتصاد و متصل به خزانه‌داری دولت است، موضوع را امنیتی اعلام کرده و در این خصوص حاضر به مصاحبه و شفاف‌سازی نشده است.

این عدم پاسخگویی‌ها درحالی است که طرح هوشمندسازی کارت‌های ملی همانقدر که کارآمد است، در صورت مواجه با شکست می‌تواند برای میلیون‌ها ایرانی مشکل‌ساز شود.

استفاده از برگه رسید ثبت‌نام نیز معضلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است، با تاخیر چهارساله در صدور کارت ملی هوشمند و کیفیت نداشتن برگه‌های رسید، این سوال مطرح می‎شود که آیا بهتر نبود تا آماده‌سازی بدنه کارت‌های هوشمند و فراهم شدن زیرساخت‌ها در داخل کشور، اعتبار کارت‌های قدیمی تمدید می‌شد تا مردم در مواجه با امور اداری دچار مشکلات و سردرگمی نشوند؟

معضلات هوشمندسازی کارت ملی به اینجا ختم نمی‌شود، چراکه کارت هوشمند ملی که قرار بود کارکرد شناسایی، احراز هویت و امضای دیجیتال را انجام دهد درحال حاضر صرفاً برای شناسایی به کار گرفته می‌شود و توجه ناکافی به دیجیتالی شدن آن نیز حکایت از ناکامی تحقق دولت الکترونیک دارد.

از آنجایی که کارت ملی هوشمند یکی از اسناد هویتی هر فرد است که برای به سرانجام رساندن امور بانکی، اداری و ... ضروری است، از این رو برای اجرای این طرح کلان ملی علاوه بر شفاف‌سازی توسط مسئولان، اراده و عزمی راسخ لازم است تا شهروندان برای احراز هویت خود با یک برگه کاغذ معمولی حاوی اطلاعات شخصی‌شان به سازمان‌ها و ادارات مراجعه نکنند و وعده چاپخانه دولتی برای صدور کارت بیش از ۱۰ میلیون ایرانی و الکترونیکی شدن دولت‌ها ناتمام باقی نماند.

آمادگی دارد تا توضیحات سازمان ثبت احوال كشور را در این خصوص منتشر کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *