تفاوت ستارهها در زندگی واقعی و زندگی رسانهای
- مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی نوشت: مد و لباس از ابعاد سبک زندگی امروز است که رسانهها روی آن تأثیرات تعیینکنندهای دارند. همچنین بازی و سرگرمی، چگونگی گذراندن اوقات فراغت، انواع خوراک، چگونگی غذا خوردن و نوع و میزان خرید کردن هم از نشانههای دیگر سبک زندگی امروز بهحساب میآید.
رسانهها در همه موارد به دنبال این هستند که ارزشها و سبک زندگی خاصی را به مخاطبان خود منتقل کنند و برای این تأثیرگذاری به انواع روشها متوسل میشوند. یکی از راههای اثرگذاری رسانهها بر سبک زندگی ما الگوسازی از طریق افراد مشهور یا ستارههاست؛ چهرههای مشهوری که بهواسطه رسانهها محبوبیت پیدا کردهاند و هر اتفاق و خبر جزئی از زندگی آنها در رسانههای مختلف بازتاب داده میشود.
تأثیر ستارهها بین مردم تنها به حوزه تخصصی آنها محدود نمیشود و این اشخاص در نقش الگوهایی برای سبک زندگی مطرح میشوند. الگوهایی که در چگونگی پوشش، معاشرت، تفریح و خرید به مخاطبان خود بهخصوص نسل جوان الگو میدهند. البته سبک زندگی واقعی و سبک زندگی رسانهای برخی از این چهرهها با هم متفاوت است. ممکن است برخی از این چهرهها حتی دچار مشکلاتی باشند اما رسانهها خصوصاً شبکههای اجتماعی و فضای مجازی به دلیل منافع خود با نادیده گرفتن یا بیاهمیت جلوه دادن این مسائل از کنار آنها میگذرند و همچنان این ستارهها را الگو معرفی میکنند.
- بیشتر بخوانید:
- اعتیاد به نمایش تجملات در فضای مجازی
«لیونل مسی» فوق ستاره فوتبال آرژانتین و یکی از گرانترین ورزشکاران جهان که در ستاره بودنش در زمین فوتبال هیچ تردیدی نیست به همراه پدرش از طریق شرکتهای جعلی در اروگوئه و کشور کوچک بلیز در آمریکای مرکزی تابهحال 7/4 میلیون دلار فرار مالیاتی داشته است اما رسانهها «مسی» را بهعنوان الگویی برای جوانان همه کشورها مطرح میکنند و انواع و اقسام بهرههای تبلیغاتی را از چهره و حضورش میبرند.
بیایید این مهارت را تمرین کنیم که بین سبک زندگی رسانهای چهرهها و سبک زندگی واقعی آنها همیشه فاصله بگذاریم. در برابر ستارهسازی رسانهای هوشیار باشیم و اجازه ندهیم ارزشها و سبک زندگی خاصی را به ما منتقل کنند.