صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مصطفی کیایی: گره خوردن فجر با خاطره جمعی سینمای ایران | باید آسیب‌های جشنواره را بشناسیم

۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹:۰۳
کد خبر: ۷۷۸۱۶۲
کارگردان «خط ویژه» با اشاره به لزوم شناسایی آسیب‌های جشنواره فیلم فجر، گفت: هر دولتی که روی کار بوده با جشنواره به یک شکل برخورد کرده و این همیشه آسیب‌زا بوده است.

- طبق اعلام مرکز اطلاع‌رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، «مصطفی کیایی» کارگردان و فیلمنامه‌نویس با اشاره به فراز و فرود برگزاری جشنواره فیلم فجر در طول چهار دهه گذشته، گفت: جشنواره فیلم فجر تنها جشنواره مهم و رسمی ایران بعد از انقلاب بوده که در چهل سال گذشته همیشه دوام داشته و در طول این همه سال با خاطره جمعی سینمای ایران گره خورده است. آثار ارائه شده سینمای ایران در جشنواره، همواره معرف و نمایشگر تولیدات سالانه سینمای ایران است.

او درباره آسیب‌های برگزاری جشنواره فیلم فجر، افزود: علی‌رغم ویژگی‌های خوبی که این جشنواره از آن برخوردار بوده، خط‌دهی به فیلمسازان جوان به عنوان یک ایراد مطرح شده است، به طوری که غالبا فیلمسازان تصور می‌کردند اگر قرار است مورد توجه قرار بگیرند باید براساس موفقیت جشنواره‌ای فیلم بسازند. مثلا اگر امسال فیلمی در جشنواره موفق بود سال بعد در تولیدات آثار سینمایی قطعا چند فیلم سینمایی می‌بینید که شبیه به بهترین فیلم سال قبل شده است. به نظرم این موضوع نوعی آدرس غلط دادن به فیلمسازان جوان بوده است.

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «خط ویژه» ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که در طول این سال‌ها به جشنواره آسیب زده، اعمال سلیقه‌های سیاسی در برخی دوره‌ها بوده است. متاسفانه هر چه به سال‌های اخیر این جشنواره نزدیک می‌شویم، این ورود و دخالت بیشتر شده و این از آسیب‌های یک جشنواره است چرا که جشنواره باید مستقل از نگاه‌های سیاسی باشد. ما شاهدیم هر دولتی که روی کار بوده با جشنواره به یک شکل برخورد کرده و این همیشه آسیب‌زا بوده است.

کیایی در ادامه، درباره اهمیت تقویت زیرساخت‌ها و تجهیزات سینمایی که در گام دوم سیاست‌های کلان سینمایی مورد توجه است، عنوان کرد: زمانی فیلم‌ها با دوربین ۳۵ میلی‌متری ساخته می‌شد و دارای تجهیزات خاص خودش بود. طبیعتا تولید فیلم در آن سال‌ها، کاری سخت‌تر و دور از دسترس بود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و شرایط راحت‌تر به نظرم گرایش به فیلمسازی بیشتر شده و افراد هم راحت‌تر می‌توانند به این عرصه ورود کنند. همچنین عرصه‌های نمایشی هم تغییر کرده است. پیش از این فیلمسازان باید محتوایی تولید می‌کردند که بر پرده سینما نمایش داده می‌شد، اما اکنون هر فیلمسازی، هر طور که بخواهد فیلمش را تولید می‌کند و حتی آن را در فضای مجازی منتشر می‌کند. در واقع روش در دسترس قرار گرفتن محتوا‌های مختلف تغییر کرده است.

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «ضدگلوله» یادآور شد: این موضوع باعث شده تعداد تولیدات سینمایی بالا برود و شرایطی فراهم شود که هر کسی با هر توانی به سینما ورود کند و ممکن است در کنار این قضیه به سلیقه مخاطب لطمه بزند. چرا که او باعث می‌شود مخاطب با دیدن فیلم‌هایی که ارزش سینمایی ندارد تصور کند تولیدات سینمایی کشور این است و از فضای سینما فاصله بگیرد؛ بنابراین به تدریج در عرصه رقابت و بالا رفتن سلیقه مخاطب، ناخودآگاه فضای عمومی و بازار سینما چنین فیلم‌هایی را حذف خواهدکرد و در نهایت به ارتقای کیفیت محتوا منجر می‌شود.

چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاش‌زاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *