صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جشنواره فیلم فجر در چهل‌سالگی نیازمند ثبات است

۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶:۰۷
کد خبر: ۷۷۷۸۱۹
کارگردان فیلم «آبجی» گفت: اگر قرار است که جشنواره فیلم فجر در چهل‌سالگی بلوغ و ثبات پیدا کند، باید قواعد تغییرناپذیری برایش تدوین شود و حتما از صاحب‌نظران و اهالی سینما -از طیف‌های مختلف- در این مورد نظرخواهی شود.

- طبق اعلام مرکز اطلاع‌رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، «مرجان اشرفی‌زاده» نویسنده و کارگردان سینما درباره برگزاری چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر و تغییرات پیش رو، گفت: قطعا جزئیات در هر جشنواره‌ای ممکن است تغییر کند، اما در جشنواره فیلم فجر ما هر سال شاهد تغییرات اساسی و سلیقه‌ای هستیم که آن هم به علت نبود ثبات در مدیریت کلان فرهنگی است، به طوری که حتی در قواعد اصلی دچار تغییر می‌شود. به‌نظرم این یک اشکال بزرگ است که فیلمسازان، هر دوره با شرایط و رویکرد جدیدی روبرو می‌شوند به طوری که گاه حتی آئین‌نامه جشنواره به طور کامل اجرا نمی‌شود.

این کارگردان و مدرس سینما افزود: این منطقی نیست که ما به عنوان فیلمساز، سردرگم باشیم و مطلع نباشیم که آیا جشنواره همچنان بر قواعد سابق پایبند است یا نه. این یک معضل است که یک بار برای همیشه باید حل شود.

کارگردان فیلم سینمایی «آبجی» گفت: اگر قرار است که جشنواره فیلم فجر در چهل‌سالگی ثبات و بلوغ پیدا کند، باید قواعدی برایش تدوین شود و حتما از صاحب‌نظران و اهالی سینما از طیف‌های مختلف در این مورد نظرخواهی صورت گیرد. باید آیین‌نامه‌ای نوشته شود که هر دوره، با تغییر مدیر سینما و دبیر جشنواره، هنرمندان سینما تحت‌تأثیر قرار نگیرند، سلیقه‌ای تصمیم‌گیری نشود و حواشی جشنواره را دچار چالش نکند. آن زمان است که می‌توانیم در مورد بلوغ یک جشنواره صحبت کنیم.

او ادامه داد: بسیاری از جشنواره‌ها در دنیا دبیر ثابت دارند و کسی که در فضایی تجربه پیدا می‌کند، در سِمتش باقی می‌ماند و ادامه می‌دهد. بهتر است دبیر جشنواره فیلم فجر هم در یک دبیرخانه دائمی در جای خود بماند و برای فعالیتی بلندمدت برنامه‌ریزی کند. این مسأله‌ای است که سال‌ها از سوی کارشناسان عنوان شده، اما به آن توجه نشده است. این موضوع، اعتبار یک رویداد را دچار خدشه می‌کند و از آن اعتباری که همه ما از جشنواره فیلم فجر انتظار داریم، می‌کاهد.

اشرفی‌زاده گفت: جشنواره فیلم فجر در برخی دوره‌ها بسیار خوب برگزار شده و در برخی دوره‌ها در کیفیت و کمیت حاشیه‌های زیادی داشته است. برای ما، جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین رویدادی است که در سینمای ایران رخ می‌دهد. فجر، حقیقتا ویترین سینمای ایران در یک سال است و این قدرت را دارد که به نوعی سرنوشت فیلم‌ها را در طول یک سال تعیین می‌کند لذا برای همه اهالی سینما و فرهنگ و حتی مخاطبین سینما مهم است. اگر ما بتوانیم این جشنواره را به شکلی برگزار کنیم که قواعد اصلی‌اش دچار تغییر و چالش نشود، به نفع سینمای ایران خواهد بود.

خالق آثار تحسین شده سینمای ایران در عرصه سینمای مستند و کوتاه، با اشاره به تأثیر تقویت زیرساخت‌ها و تجهیزات سینمایی در راهبرد‌های جدید سازمان سینمایی عنوان کرد: به نظرم سخت‌افزار و نرم‌افزار باید با هم رشد کنند و لازم و ملزوم یکدیگر هستند. زیرساخت‌های سینمایی ما در بحث تولید، پخش و اکران دچار ضعف است، اما در شیوه‌های اکران هم مسئله داریم که این دو مقوله، باید پا به پای هم پیش بروند. خطری را که به نظر می‌آید سینما را تهدید می‌کند، باید از بین برد. باید فکر‌های اساسی صورت گیرد و مشخص شود که ظرفیت در تولید باید چقدر باشد و چه حمایتی از فیلم‌ها در اکران عمومی رخ دهد تا فیلم‌سوزی اتفاق نیفتد.

او اضافه کرد: مسئله تأمین زیرساخت‌ها به خصوص در شهرستان‌ها بسیار جدی است. برخی از شهرستان‌ها هنوز با سالن‌هایی که هیچ امکاناتی ندارد، دست و پنجه نرم می‌کنند. طبیعتا برای هر فیلمساز سخت است که در چنین سالن‌هایی فیلمش را ببیند، چون وضعیت صندلی‌ها، تهویه و پرده در برخی سالن‌های سینما آنقدر دچار مشکل است که به نظرم آن سالن می‌تواند لوکیشنی از یک فیلم دهه ۴۰ و ۵۰ باشد و نه یک سالن قابل استفاده برای فیلم دیدن! مطمئنا حمایت در این بخش‌ها می‌تواند راهگشا باشد.

چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاش‌زاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *