گلایه تعزیهخوانان و شبیهخوانان به داوری جشنواره تئاتر آیینی و سنتی
اسماعیل مجللی در گفتوگو با میزان پیرامون حواشی پس از بازبینی از آثار متقاضی شرکت در بخش شبیه خوانی بیستمین جشنواره تئاتز آیینی و سنتی گفت: واکنشهایی از طرف برخی از شبیه خوانان نسبت به انتخاب آثار ایجاد شد و اصل این واکنشها مربوط به این است که آثار راه یافته در دوره فعلی بیش از ۷ دوره است که به صورت متوالی (یعنی از دوره ۱۳ الی ۲۰) به این جشنواره راه پیدا میکنند.
وی در همین راستا ادامه داد: این روند و اعتراض در دورههای پیشین نیز وجود داشت، اما در دوره فعلی کار به رسانهها کشیده شد و از طرف دبیرخانه جشنواره لیست تعزیههای تمام دورهها اعلام شد البته این لیست فقط شامل ۱۲ دوره اول یعنی تا سال ۸۶ میباشد و مابقی ادوار که موجب ایجاد جنجال شدهاند از طرف دبیرخانه معرفی نشد.
این هنرمند عرصه تعزیه تاکید کرد: این نکته در حالی است که یکی از آثار راه یافته به این جشنواره مربوط به یکی از اعضای هیئت بازبین میباشد. اما نکته قابل توجه در این است که ماجرا فقط به همینجا ختم نشده و اعضای هیئت بازبین اقدام به مصاحبههایی کرده اند که در فحوال کلام این عزیزان جملات عجیبی دیده میشود.
وی ادامه داد: اگر اذعان میشود که آثار با توجه به کیفیت انتخاب شده اند این امر کاملا معمولی و غیر قابل انکار است و هیچ کسی خواهان راه یابی اثر فاقد کیفیت به هیچ جشنوارهای نیست. ولی اظهارات دیگری که کاملا قابل تامل میباشد و میبایست به آنها رسیدگی شود. در اظهارات دوستان دلیل رد شدن آثار کیفیت پایین متن اعلام شده جالب اینجاست که دبیرخانه قبل از بازبینی آثار متون را دریافت کرده و متنهای پذیرفته شده را برای اجرا و ارسال فیلم در تیرماه سال جاری معرفی کردند بنا براین بعد از ارسال فیلم چگونه متون مورد واکاوی قرار داده شده و نقص فنی در آنها اعلام میشود؟.
مجللی افزود: اتفاقا بنده به عنوان یک تحصیل کرده تئاتر و فعال در عرصه شبیه خوانی و همچنین آشنایی نسبی با متون تعزیه، متنی که ارسال کرده بودم علاوه بر اینکه از قوت نمایشی بالایی برخوردار بود شاخصههای سینمایی و حتی تدوین فیلم نیز در آن دیده میشد و از نظر ساختار شعری نیز بسیار قوی بود بنا براین چنین دلیل و توجیهی به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.
وی در همین رابطه اذعان کرد: کسانی که در این جشنواره شرکت کرده اند و آثارشان به اصطلاح مورد پذیرش قرار نگرفت چند دهه است که عمرشان را صرف این کار کرده اند، اما متاسفانه هیئت بازبین دلایل بسیار پیش پا افتادهای از قبیل رنگ لباس، نماد و نشانه و ... را برای رد آثارشان اعلام کرده اند که این موضوع عملا توهین به ساحت شبیه خوانان است. یکی دیگر از اعضای محترم هیئت بازبین آثار با آشپزخانهای کردن این هنر و استفاده از ابزاری همچون کفگیر و ملاقه عملا به پیچاندن نسخهی این هنر اهتمام ورزیده که متاسفانه تا بحال چنین موردی را شاهد نبوده ایم، اینکه دوستان اظهار میکنند عملا این هنر به پایان خط رسیده و هیچ راهی برای حفظ آن وجود ندارد امری کاملا نادرست است. اتفاقا موج علاقه جوانان به این هنر خیلی به چشم میخورد حتی در بحث پژوهش نیز آثار قابل توجهای برای اخذ مدارج دانشگاهی در حال ارائه میباشد.
این تعزیه خوان خاطرنشان کرد: به هر حال ضمن تبریک به گروههای راه یافته به این جشنواره با توجه به اینکه روابط عمومی جشنواره، فقط لیست ۱۳ دوره را اعلام نموده تا افکار عمومی را تنویر نماید و همچنین شبیه خوانان گلایهمند را محکوم به نقص فنی اثر نموده اند لذا لیست مابقی دورههای جشنواره که راه یافتگان دوره بیستم در ادوار پیشین حاضر شده اند به شرح ذیل اعلام میگردد.
احمد عزیزی ۱۱ دوره (دورههای ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰)، مهدی دریایی ۷ دوره (دورههای ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰)؛ علی عزیزی ۶ دوره (دورههای ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰)، امیر سلیمانی مقدم ۳ دوره (دورههای ۱۸، ۱۹، ۲۰)، قوام الدین قاسمی ۳ دوره (دورههای ۱۳، ۱۵، ۲۰).