صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

حذف عامل انسانی از فرایند صدور کارت بازرگانی/ سکوهای درج آگهی باید نسبت به فعال‌سازی تیک‌های احراز هویت اقدام کنند

۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷:۴۹
کد خبر: ۷۷۶۰۸۸
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: پروژه‌های جاری پیش رو شامل حذف نقش عوامل انسانی در صدور و تمدید کارت بازرگانی بوده که پایلوت (آزمایشی) آن عملیاتی شده است امیدواریم تا پایان آذرماه به تمامی استان‌ها توسعه پیدا کند همچنین وزارت صمت در صدور کارت بازرگانی فقط از طریق سیستم خدمات ارائه می‌کند و دیگر عامل انسانی در صدور کارت نقش نخواهد داشت.
- علی رهبری امروز در نشست خبری «یک سالگی رتبه بندی کسب و کار‌های اینترنتی»، ضمن تاکید بر اینکه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بر توسعه تجارت الکترونیکی و فروش اینترنتی متمرکز است، گفت: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی سه محور اصلی دارد که شامل توسعه تجارت الکترونیکی، گواهی الکترونیکی و خدمات دولت الکترونیکی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت بحث تجارت را به مرکز توسعه تجارت الکترونیک سپرده است.

وی افزود: تمامی خدمات اعم از هویت اخذ کارت بازرگانی، درخواست رتبه، درخواست بازنگری رتبه کار و... در بخش تجارت وزارتخانه الکترونیکی شده است و گام نهایی که وزارتخانه و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به صورت عملیاتی دنبال می‌کند این است که علاوه بر الکترونیکی شدن خدمات وزارتخانه در حوزه تجارت این خدمات هوشمند نیز شود یعنی نقش عامل انسانی در ارائه خدمات به حداقل برسد و یا حتی حذف شود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار کرد: پروژه‌های جاری پیش رو شامل حذف نقش عوامل انسانی در صدور و تمدید کارت بازرگانی بوده که پایلوت(آزمایشی) آن عملیاتی شده است امیدواریم تا پایان آذرماه به تمامی استان‌ها توسعه پیدا کند همچنین وزارت صمت در صدور کارت بازرگانی فقط از طریق سیستم خدمات ارائه می‌کند و دیگر عامل انسانی در صدور کارت نقش نخواهد داشت.

رهبری در ادامه گفت: بحث کنترل سابقه و حذف انجام فرایند ثبت سفارش توسط کارشناس‌ها از دیگر پروژه‌های جاری است که با این پروژه حداقل ۴۰ درصد پرونده‌های ثبت سفارش بدون فرایند اداری و دخالت کارشناس توسط سیستم نهایی می‌شود این پروژه را ادامه می‌دهیم و عواملی که باعث می‌شود کار ثبت سفارش به کارشناس وابسته باشد را شناسایی و حذف می‌کنیم همچنین تا پایان سال ۱۴۰۰یا سه ماه اول سال ۱۴۰۱ خدمات صنعت، معدن تجارت را در حوزه تجارت علاوه بر الکترونیک شدن هوشمند کرده و از عامل انسانی خارج می‌کنیم.

وی بیان کرد: دستگاه‌ها در به کارگیری امضای الکترونیکی تلاش خود را می‌کند تا ۳ الی ۴ ماه دیگر اهم فرایند‌های تجاری کشور که دولت در آن خدمت ارائه می‌کند با امضای الکترونیکی انجام می‌شود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خاطرنشان کرد: رتبه بندی کسب و کار‌های اینترنتی یک نظام مکانیزم برای ارتقای کیفیت در ارائه خدمات است که باعث می‌شود با ارتقا کسب وکار کیفیت نیز حفظ شود همچنین مصرف کننده با سهولت و اطمینان بیشتری فروشگاه‌های اینترنتی مد نظر را انتخاب می‌کند.

وی در ادامه گفت: سال گذشته رتبه بندی آغاز شد که با یک عامل، مجری و اپراتور کار شکل گرفت و عامل دوم رتبه بندی نیز از این هفته آغاز به کار کرده است بنابراین اگر فروشگاه اینترنتی در حال حاضر بخواهد درخواست رتبه بندی بدهد با دو گزینه مواجه است و می‌تواند هر کدام از دو عامل، مجری و اپراتور را به عنوان مجری رتبه‌بندی انتخاب کند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در خصوص ساماندهی سکوهای درج آگهی گفت: احراز هویت آگهی دهنده، صلاحیت کسب و کار آگهی دهنده و وجود کالای آگهی شده در این ابلاغیه مورد تأکید است که پلتفرمها باید این قابلیتها را فعال کنند.

وی این ابلاغیه را آغازگر سیاستگذاری نرم در حوزه تجارت الکترونیک دانست و گفت: وجود تیک‌های احراز هویت در بالای هر آگهی نشانگر احراز هویت آگهی و آگهی دهنده است که پلتفرم‌ها باید نسبت به فعالسازی این موضوع در اسرع وقت اقدام کنند.  

همچنین فرانک ابوالمعصوم مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در ادامه نشست، ضمن تشریح گزارش سالانه رتبه بندی کسب و کار‌های اینترنتی، گفت: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها در حوزه تجارت الکترونیکی بحث ارزش مالی تجارت الکترونیکی است که در نیمه نخست سال عدد ارزش مالی تجارت الکترونیکی ۵۶۰ هزار میلیارد ریال و تعداد معاملات تجارت الکترونیکی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون و تعداد کل کسب و کار‌های اینترنتی دارای این نماد ۱۰۴ هزار ۷۳ عدد است.

وی در ادامه گفت: اجرای فرایند رتبه بندی نگاه کلی به مقوله اعتماد بوده و هدف رتبه بندی این است که سیستم خودکنترل ایجاد کند تا بر اساس این سیستم کسب و کار چارچوبی برای ارتقاء عملکرد داشته باشد به طوری که  در سال ۱۳۹۸ رتبه بندی را به فاز اجرایی رساندیم و در اولین گام شناسنامه نماد اعتماد الکترونیک را به روز کرده و سعی کردیم که اطلاعات عملکردی کسب و کار را در سه حوزه پاسخگویی به شکایات، تخلفات و سابقه عملکرد منتشر کنیم بنابر این شاخصه‌های کلی رتبه بندی را در سه حوزه امکانات و توانمندی‌های، سوابق عملکردی و وضعیت مالی تعریف کردیم.
 
مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار کرد: در بهمن ماه سال ۹۸ بعد از معرفی این شاخصه‌ها اولین اپراتور رتبه بندی وارد فرایند شد و سپس مدل ارزیابی رتبه بندی را توسعه و به اجرا رساندیم رتبه بندی کسب و کار‌های اینترنتی در دو سطح مقدماتی و پیشرفته انجام می‌شود که کسب و کار‌ها در سطح مقدماتی برای دریافت دو و سه ستاره مورد ارزیابی قرار گرفته و در سطح پیشرفته برای دریافت دو تا ۵ ستاره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
 
وی بیان کرد: کسب و کار‌ها بر اساس شناختی که از وضعیت و عملکرد خود دارند می‌توانند انتخاب کنند که در سطح مقدماتی یا پیشرفته شرکت کنند.
 
 
 
ابوالمعصوم خاطر نشان کرد: در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ فرایند جذب اپراتور دوم را طراحی کردیم و در خرداد ۱۴۰۰ با توجه به استقبال کسب و کار‌ها از فرایند رتبه بندی و اختیاری بودن این فرایند سامانه آنلاین سنجش رضایت مندی مشتریان را نیز راه اندازی کردیم.
 
وی افزود: در تیرماه ۱۴۰۰ سطح ارزیابی پیشرفته را وارد فرایند اجرایی کردیم و اولین کسب و کار‌هایی که موفق شدند نماد اعتماد الکترونیکی ۵ ستاره را دریافت کنند اعلام شدند بنابراین اولین رویداد ملی جایزه تجارت را برگزار کردیم.
 
مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تاکید کرد: در آبان سال جاری رتبه بندی اعتباری پایا به عنوان اپراتور دوم ارزیابی و رتبه بندی کسب و کار‌های اینترنتی عملیات اجرایی خود را آغاز کرد در حوزه رتبه بندی سه شاخص اصلی شامل امکانات و توانمندی، سوابق عملکردی و شاخصه‌های مالی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
 
وی در ادامه گفت: تاریخ ۲۲ آبان ۱۴۰۰ از میان متقاضیان ورود به رتبه بندی مجموعا ۲۳۵ مورد ثبت نهایی در فرایند رتبه‌بندی توسط ۲۲۲ کسب و کار منحصر به فرد انجام شده است.

مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار کرد: ۵۹ درصد از شرکت کنندگان در رتبه بندی تجارت الکترونیکی را کسب و کار‌های حقوقی و ۴۱ درصد را افراد حقیقی تشکیل می‌دهند که نتایج رتبه‌بندی حاکی از عملکرد بهترین کسب و کار‌های حقوقی است و ارزیابی رتبه‌بندی در دو سطح مقدماتی تا پیشرفته انجام می‌شود که کسب و کار‌ها می‌توان هر یک از این دو را انتخاب کنند و مورد ارزیابی قرار دهند همچنین طبق بررسی سوابق ۳۵ درصد از کسب و کار‌ها در سطح پیشرفته شرکت کرده اند.

نکته در خور توجه این است که کسب و کار‌هایی با سابقه‌تر تمایل بیشتری به ارزیابی در سطح پیشرفته دارند و بیشترین عوامل نارضایتی از کسب و کار‌ها مربوط به زمان ارسال، بسته بندی، پشتیبانی و هزینه ارسال بوده و بیشترین عوامل رضایتمندی از کسب و کار‌ها در طراحی و عملکرد وبسایت و کیفیت کالا و خدمات است.
 
 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *