صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جای خالی آموزش مهارت های زندگی در کتب آموزشی

۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۷:۰۱
کد خبر: ۷۷۵۹۸۸
معاون ساماندهی منابع آموزشی ـ تربیتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش، گفت:آموزش مهارت‌های زندگی یکی از حوز‌هایی است که همواره مورد کم توجهی واقع شده است، آموزش مهارت‌های یک زندگی طبیعی و عادی، ارتباط با طبیعت، ارتباط با حیوانات از مواردی است که همواره در تولید کتاب‌های آموزشی برای دانش اموزان مورد بی توجهی قرار گرفته است از این رو حضور مثبت ناشران آموزشی را در این حوزه طلب می‌کند.
کیومرث جهانگردی معاون ساماندهی منابع آموزشی ـ تربیتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با میزان در مورد اختلال در فرآیند‌های جامعه پذیری دانش آموزان، گفت: نسل قبل ازاین دانش آموزان افرادی بودند که در خانه‌ها به رویشان باز بود و بچه‌ها در کوچه و محله بسیار از موضوعات اجتماعی را می‌آموختند. 


وی ادامه داد:فرآیند جامعه پذیری اجتماعی و انتقال فرهنگ سابق بر این با حضور دانش آموزان در کنار یکدیگر و انجام بازی‌ها در کوچه و خیابان انجام می‌شود.

جهانگردی گفت: در دو سال گذشته نیز محدودیت‌های کرونایی جامعه و با تبع دانش آموزان را تحت تاثیر قرار داد، فرآیند اجتماعی مدرسه رفتن به اموزش‌های آنلاین محدود شد و فرآیند‌های جامعه پذیری با اختلال مواجه شده.

وی گفت:کتاب یکی از ابزار‌هایی است که در این برهه می‌تواند به عنوان رسانه‌ای مطلوب با داستان پردازی‌های و محتوای غنی به تخیلات دانش آموزان ورود پیدا کرده و به گسترده ذهنیان‌ها نفوذ پیدا کند و این شکاف را مرتفع نماید.

در دو سال گذشته کرونا به شدت جامعه را تحت تاثیر قرار دارد و مدارس به شکل آنلاین برگزار شد، کتاب از وسایل و رسانه‌هایی است که می‌تواند با داستان پردازی با گروه کودک و نوجوان روی تخیلیات که دانش آموزان را به فضای تخیلی وارد کنند مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت:در جامعه شناسی اجتماعی ما با مفهوم جایگاه اجتماعی مواجه هستیم کتاب‌ها می‌توانند به عنوان یک معیاری در این زمینه قدم بر دارند و جایگاه اجتماعی هر یک از اعضا را مشخص نمایند.

وی با بیان اینکه اگر کتاب‌های ویژه گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان و به طور کلی سنین دانش آموزی محتوا‌هایی خارج از فرهنگ ما را  داشته باشد و یا حتی ترجمه باشد نمی توانند این مهم را پیش ببرند، از این رو با توجه به بستر‌های فرهنگی موجود لازم است ناشران پا به عرصه گذارند و محتوا‌هایی در خور فرهنگ ایرانی و اسلامی را در حوزه تربیت اجتماعی تولید نمایند.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر عمده نقص آثار تولید شده برای گروه سنی دانش آموزی گفت: موارد متعددی از حوزه‌ها و موضوعات را می‌توان نام برد که ناشران و نویسندگان به آن ورود نکرده اند مهارت محوری از جمله موضوعاتی است که در سنین مختلف یکی از موضوعات قابل توجه ما است.

وی گفت:در سنین پیش از دبستان دست ورزی و یادگیری مهارت‌های کوچک، و این امر که فرد در این سن بتواند بر ماهیچه‌های ضعیف خود مسلط شود یکی از موضوعاتی است که نیاز است بر روی آن تمرکز شود، و به همین ترتیب با افزایش سن فرد باید آموزش سایر مهارت‌ها نیز افزایش یابد.

جهانگردی گفت:از این رو آموزش این مهارت‌ها باید در حدی باشد که در مرحله‌ای فرد با تخصص و غرقگی در یک یا دو حوزه بتواند بر این مهارت‌ها سوار شده و بر آن مسلط شود.

وی در پایان گفت: آموزش مهارت‌های زندگی یکی از حوز‌هایی است که همواره مورد کم توجهی واقع شده است، آموزش مهارت‌های یک زندگی طبیعی و عادی، ارتباط با طبیعت، ارتباط با حیوانات از مواردی است که همواره درتولید کتاب های آموزشی برای دانش آموزان مورد بی توجهی قرار گرفته است از این رو حضور مثبت ناشران آموزشی  را در این حوزه طلب می‌کند.
 
بیشتر بخوانید:

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *