خام فروشی؛ معضل کاهش سود صادرات محصولات کشاورزی/ ضرورت ایجاد ارزشافزوده با صنایع تبدیلی و توان شرکتهای دانشبنیان
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: خام فروشی محصولات کشاورزی عامل سود بسیار پایین در صادرات و توزیع محصولات کشاورزی است که با برنامههای مدنظر و استفاده از صنایع تبدیلی دانشبنیان و پیشران میتوانیم خام فروشی و صادرات خام محصولات کشاورزی را به سمت ایجاد محصولات متنوعتر و باکیفیتتر سوق دهیم.
اسماعیل قادری فر در گفتوگو با میزان، در خصوص خام فروشی محصولات کشاورزی، گفت: موضوع فرآوری محصولات کشاورزی با رویکرد صنایع تبدیلی و استخراج مواد مؤثر یکی از دغدغههای جدی در حوزه کشاورزی است که با آن مواجه هستیم.
وی افزود: عرصه کشاورزی کشور با توجه به تنوع اقلیمی انواع تولیدات متنوع و باکیفیت مانند نفت عرصه خام فروشی شده است و برای اینکه از عرصه خام فروشی در حوزه محصولات کشاورزی عبور کنیم باید از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی حرکت کنیم.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بیان کرد: استفاده از صنایع تبدیلی و توان شرکتهای دانشبنیان برای خلق زنجیره ارزشافزوده در محصولات کشاورزی یکی از ابزارهای مهمی است که در این عرصه به آن نیاز داریم.
وی افزود: عرصه کشاورزی کشور با توجه به تنوع اقلیمی انواع تولیدات متنوع و باکیفیت مانند نفت عرصه خام فروشی شده است و برای اینکه از عرصه خام فروشی در حوزه محصولات کشاورزی عبور کنیم باید از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی حرکت کنیم.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بیان کرد: استفاده از صنایع تبدیلی و توان شرکتهای دانشبنیان برای خلق زنجیره ارزشافزوده در محصولات کشاورزی یکی از ابزارهای مهمی است که در این عرصه به آن نیاز داریم.
قادری فر اظهار کرد: خام فروشی محصولات کشاورزی عامل سود بسیار پایین در صادرات و توزیع محصولات کشاورزی است که با برنامههای مدنظر و استفاده از صنایع تبدیلی دانشبنیان و پیشران میتوانیم خام فروشی و صادرات خام محصولات کشاورزی را به سمت ایجاد محصولات متنوعتر و باکیفیتتر سوق دهیم مثلاً عصاره گشنیز ۱۰ دلار قیمت دارد همچنین گل محمدی و نعناع فلفلی بهعنوان گیاه بومی ایرانی، پایه داروسازی و صنعت عطر و ادکلن در دنیا بوده و عصارههای ارزشمندی است تا جایی که حتی بیش از ۱۰ بشکه نفت ارزش دارد.
وی افزود: بنابراین ورود شرکتهای فناور و دانشبنیان به صنایع تبدیلی بخش کشاورزی قوی کننده صادرات هدفمند محصولات کشاورزی و ایجاد ارزشافزوده بالاتر است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران مقام چهارم تولید سیب در دنیا را بر عهده دارد و به ازای هر ۷ کیلوگرم سیب یک کیلوگرم کنسانتره سیب حاصل میشود درصورتیکه قیمت ۷ کیلو سیب صنعتی کمتر از ۱۰ هزار تومان در داخل کشور بوده و قیمت یک لیتر کنسانتره نزدیک به ۲ دلار است که این فاصله، ارزشافزوده ناشی از صنایع تبدیلی دانشبنیان است که میتواند در داخل کشور ایجاد شود و سبب ارز آوری و اشتغال شده همچنین در زنجیره ارزش محصولات کشاورزی نیز نقش مؤثری را به نفع تولیدکننده و کشاورز در پی داشته باشد.
وی افزود: بنابراین ورود شرکتهای فناور و دانشبنیان به صنایع تبدیلی بخش کشاورزی قوی کننده صادرات هدفمند محصولات کشاورزی و ایجاد ارزشافزوده بالاتر است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران مقام چهارم تولید سیب در دنیا را بر عهده دارد و به ازای هر ۷ کیلوگرم سیب یک کیلوگرم کنسانتره سیب حاصل میشود درصورتیکه قیمت ۷ کیلو سیب صنعتی کمتر از ۱۰ هزار تومان در داخل کشور بوده و قیمت یک لیتر کنسانتره نزدیک به ۲ دلار است که این فاصله، ارزشافزوده ناشی از صنایع تبدیلی دانشبنیان است که میتواند در داخل کشور ایجاد شود و سبب ارز آوری و اشتغال شده همچنین در زنجیره ارزش محصولات کشاورزی نیز نقش مؤثری را به نفع تولیدکننده و کشاورز در پی داشته باشد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *