سهم سازمان لیگ در تبلیغات محیطی با کدام مجوز افزایش یافت؟/ معاهده ترکمنچای در فوتبال باشگاهی!
- چالش حقوقی به وجود آمده میان سازمان لیگ و باشگاههای فوتبال بر سر استفاده از امتیاز تبلیغات محیطی سرانجام با ورود وزارت ورزش و جوانان به نقطه امیدوارکنندهای رسید تا شاید باشگاههای فوتبال بتوانند از این پس به یکی از حقوق اولیه خود در نظام باشگاهداری دسترسی مستقیم داشته باشند.
اما اخبار منتشر شده از شرط و شروط سازمان لیگ برای عملیاتی شدن این کار، ابهامات بسیار زیادی را برای اهالی فوتبال و منتقدان به وجود آورده، چون نمایندگان سازمان لیگ در جلسهای که در سئول شمالی بابت این موضوع برگزار شد در اقدامی غیرمنتظره به جای سهم ۲۰ درصدی، خواستار پرداخت سهم ۳۰ درصدی این سازمان از محل درآمد حاصله از تبلیغات محیطی توسط باشگاهها شدند.
نکتهای که از نظر حقوقی به عقیده باشگاههای لیگ برتری دچار ایراد و ابهامات متعددی است، اما با این وجود نمایندگان سازمان لیگ در این جلسه این موضوع را مطرح و تاکید کردند تا مادامی که این سهم از سوی باشگاهها پذیرفته نشود، امکان واگذاری وجود ندارد. از طرفی باید تضمین بانکی لازم از سوی باشگاهها و یا کارگزاران آنها بابت تحقق درآمدزایی به سازمان لیگ ارائه شود در غیر اینصورت روال تبلیغات محیطی بر اساس همان ساز و کار قبلی انجام خواهد شد.
حالا مدیران سازمان لیگ که در هفتههای اخیر به هیچ عنوان در خصوص این چالش بزرگ تمایلی به اظهارنظر ندارند، باید چند نکته را برای افکارعمومی روشن کنند تا به این شکل ابهامات برطرف شود.
نخست اینکه بر اساس چه فرمولی سهم ۲۰ درصدی باشگاه به یکباره با افزایش ۱۰ درصدی به ۳۰ درصد تبدیل شد؟ آیا اعضای مجمع سازمان لیگ در جریان این اتفاق قرار دارند و با این موضوع موافقت کردهاند؟
دوم اینکه اگر ارائه ضمانت نامه بانکی اولویت این سازمان است چرا سازمان لیگ در سالهای گذشته چنین ضمانت نامهای را به باشگاههای لیگ برتری ارائه نداد تا آنها بابت برخورداری از درآمد ناشی از تبلیغات محیطی اطمینان خاطر داشته باشند؟
سوم اینکه حالا که قرار به واگذاری امتیاز استفاده از حق تبلیغات محیطی به باشگاههای لیگ برتری است چرا به صورت شفاف درآمد سازمان لیگ در سالهای اخیر از این محل اعلام نمیشود و سهم پرداختی به باشگاهها به شکل رسمی اطلاع رسانی نمیشود که هواداران فوتبال این اعداد را برای مقایسه عملکرد مالی باشگاهها در اختیار داشته باشند؟
چهارم اینکه تکلیف قراردادهای منعقد شده در برهه کنونی چه خواهد شد؟ آیا شرکتهایی که در حال حاضر از امتیاز تبلیغات محیطی برخوردار بودند و به صورت مستقیم با سازمان لیگ قرارداد امضا کردند بابت چهار هفته سپری شده از رقابتهای لیگ بیست و یکم تعهدات مالی خود را انجام خواهند داد یا به واسطه واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاههای لیگ برتری از پرداخت تعهدات خود سرباز خواهند زد؟
پنجم اینکه تکلیف پروندههای حقوقی شرکتهای بدهکار به سازمان لیگ بابت تبلیغات محیطی فصول گذشته چه خواهد شد؟
به نظر میرسد مسئولان سازمان لیگ پیش از آنکه برای باشگاههای لیگ برتری شرط و شروط مشخص کنند و به فکر افزایش سهم خود از این محل درآمدی باشند، ابتدا خود اقدام به شفاف سازی کامل کنند تا فردا باشگاههای لیگ برتری با دردسری غیرمنتظره رو به رو نشوند! از طرفی افکارعمومی متوجه شوند این سازمان به عنوان یکی از بنگاههای پردرآمد فوتبال از درآمد حاصله از کنار فوتبال چه میزان کمکی به باشگاهها داشته است!