صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بدحجاب ها را زود قضاوت نکنیم

۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸:۴۶
کد خبر: ۷۷۴۲۳
خبرگزاری میزان - رفتار مناسب در امر فرهنگی و تربیتی نقش بسیار سازنده ای را ایفا می کند اگر یک مطلب با زبان زیبا و در قالب هنر بیان شود می تواند تأثیر بسیاری داشته باشد و عکس آن نیز وجود دارد.
به گزارش به نقل از جام نیوز، نمی توان از روی ظاهر فردی را که حجاب دارد عفیف خواند و یا کسی که از حجاب کم تری برخوردار است او را بی حیا تلقی کرد.

16سال بیشتر نداشتم در خانواده غیر مذهبی بزرگ شده بودم و اهل مذهب و حجاب و این حرف ها هم نبودم که بخواهم از این تریپ ها وردارم و از آن هم متنفر بودم. ایام محرم بود یه دوست مذهبی داشتم دختر خوبی بود و محجبه، در حالی که حجاب من را اذیت می کرد یک شب به من پیشنهاد داد با او به هیئت بروم با این که مذهبی نبودم که آن شب با مخالفت مادرم مواجه شدم ولی چادر سر کردم و با تمام شیطنت هایی که داشتم به هیئت رفتم و شب اول روضه حر را شنیدم با خودم فکر کردم من که گناهم از حر بدتر نیست تصمیم گرفتم توبه کنم.


انگار بعد مراسم حس و حالم عوض شده بود و وقتی که چادر سرم بود احساس می کردم از متلک های مردهای بددل در امانم و از نگاه های هیز مردان به دور، یک مقدار با خودم فکرکردم که یک چادر چه تأثیری می تواند در شخصیت من بگذارد و تصمیم گرفتم محجبه شوم مادرم به من می گفت: اگر همچین تصمیمی داری باید همه جا همین جوری باشی و این تنفر من از چادر تبدیل شده بود به یه حس خوب. حتی در مهمانی در بین فامیل ها به خاطر این پوشش تمسخرم می کردند اما من اعتماد به نفس بالایی داشتم و از این نگاه ها می گذشتم. چون تصمیم خودم را گرفته بودم یک تصمیم که فکر می کردم من را به خدا نزدیک تر و عزیز تر کرده است.


این ها درد و دل های یک دختر جوان بود که با وجود اینکه در یک خانواده مذهبی بزرگ نشده بود اما یک مجلس عزا آن هم در شب اول محرم چنان تأثیری روی گذاشته بود که او را شیفته حجاب کرده بود و از این افراد کم نیستند که در یک شب ره صد ساله را طی کرده اند.


زنان و دخترانی در جامعه ما وجود دارند با اینکه مذهبی هستند اما تاکنون از چنین تحولی برخوردار نبودند که یک مجلس عزا یا یک محفل معنوی  نتوانسته چنین تأثیر در آن ها به وجود بیاورد با وجود این که بی حجابی یک نقص به حساب می آید اما این نقص شاید در ظاهر افراد وجود داشته باشد به طوری رهبر معظم انقلاب در سفری که در بیرجند داشتند در جمع طلاب به این موضوع اشاره کردند «دخترانی هستند که در عرف عمومی به آن ها بدحجاب گفته می شود که این نقص در ظاهر آنهاست مگر بنده حقیر نقص ندارم نقص او در ظاهرش است و نقص من در باطن است کسی او را نمی بیند.»


این صحبت مقام معظم رهبری به این موضوع اشاره دارد که از روی ظاهر افراد نمی شود آن ها را قضاوت کرد که دکتر عباسی در این خصوص به این موضوع اشاره کرده است :«نمی توان گفت فردی که باحجاب است حتما فردی عفیف است و شاخصه حجاب ظاهری در برخی قضاوت ها و ارزیابی ها گمراه کننده است» و در جایی دیگر به این موضوع اشاره دارد «حجاب به یک عنصر هویتی تبدیل شده است نه یک باور دینی» و به این معنی است کسی که حجاب دارد باید اعتقاد قلبی به آن داشته باشد که این باعث حیا و عفیف بودن در فرد می شود.


 برخی این عقیده را دارند که حجاب را نباید برای مخاطبان غیر آن به صورت طرح فضیلت های حجاب بیان کرد بلکه باید آن را به صورت جدال احسن بیان کرد که افراد از طریق گفت وگو با یکدیگر شبهات مربوط به آن را بیان کنند  و در این قالب به موضوع حجاب پی ببرند و از روش های سنتی باید خودداری شود و در هر زمان با توجه به شرایط خاص خود به این مسئله پرداخته شود.


در قرآن نیز به این  حجاب پرداخته است که در آیه30 و31  سوره احزاب خداوند متعال می فرمایند:« به زنان مومن بگو چشمان خویش را فرو گیرند و شرمگاه خود را نگه دارند و زینت های خود را جز آن مقدار که پیداست آشکار نکنند و مقنعه های خود را تا گریبان فروگزارند و زینت خود را آشکار نسازند جز برای محارم» و«به مومنان بگو چشم های خود را از نگاه به نامحرم فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ کنند این برای آنان پاکیزه تر است خداوند از آن چه که انجام می دهید آگاه است».


 در روایات نیز به آن اشاره شده که امام صادق می فرمایند:« بهترین زنان امت من کسانی هستند که خود را در مقابل شوهرانشان آرایش و زینت می دهند و در مقابل نامحرمان خود را می پوشانند». اهمیت این موضوع را باید بیش از بیش احساس کرد و به این موضوع در قالب کار فرهنگی و تربیتی پرداخته شود و افراد جامعه چه زنان و مردان احساس مسئولیت کنند و به آن اهتمام بورزند.


یکی از مسائلی در این رابطه مورد ارزیابی قرار می گیرد بحث برخورد با بی حجابی است که می تواند آسیب های جدی به دنبال داشته باشد که اگر زن یا دختر جوانی پوشش خود را رعایت نکرده بود باید چه برخوردی با او بشود که برخی رفتار ها در خصوص حجاب  می تواند نتیجه عکس داشته باشد که یکی از این موارد بحث گشت ارشاد است که امروزه عقیده های مختلف در این رابطه مطرح شده است.


حجت الاسلام پناهیان در این رابطه می گوید: «ارشاد کار پلیسی نیست بلکه کار نیروی انتظامی اجرای قانون است و در ماشین های گشت ارشاد باید چند نفر کارگردان نشسته باشند و ببینند چگونه می توان به وسیله هنر مردم را ارشاد کرد و حرکت نیروی انتظامی را نمی توان نفی کرد زیرا حرکت نیروی انتظامی می تواند جلوی برخی مفسدان و سوء استفاده کنندگان را بگیرد.
 

اجبار در برخی موضوعات ارزشی که جنبه حقوق بین عمومی دارد تحت شرایطی جایز است و قوه قهریه همان طور که در موضوعات رانندگی ورود پیدا می کند در مسائل فرهنگی نیز می تواند حضور پیدا کند». البته در برخی از کشورها مانند فرانسه و ترکیه نیز بحث قانون آزادی در پوشش وجود دارد. در حالی که در فرانسه با افراد باحجاب در دانشگاه برخورد می شود و از ورود آنها جلو گیری می کنند در حالی اگر فردی با کلاه هندی که مظهر دین بودا باشد وارد دانشگاه شود با او برخوردی نمی شود.


مقام معظم رهبری در رابطه با نگاه غلط غرب به مقوله حجاب بیان کردند: « علت واقعی مخالفت غرب  با حجاب این است که سیاست های راهبردی و بنیادی غرب درباره زن یعنی عرضه شدن و هرزه شدن زن با چالش روبه رو می شود و مانع تحقق آن می شود». به نظر می رسد برخورد درست با حجاب باید از طریق کار فرهنگی و تربیتی صورت بگیرد و حجت السلام پناهیان به این موضوع اشاره داشتند که« نیروی انتظامی باید افرادی را که برای  طرح  گشت ارشاد می فرستند، به درستی تربیت کند و افراد باید کار فرهنگی کنند تا بتوانند در این موضوع به درستی عمل کنند. زیرا برخورد نامناسب باعث می شود که افراد این برخورد را به حساب اسلام بگذارند و نوعی دین گریزی شکل بگیرد».


 رفتار مناسب در امر فرهنگی و تربیتی نقش بسیار سازنده ای را ایفا می کند اگر یک مطلب با زبان زیبا و در قالب هنر بیان شود می تواند تأثیر بسیاری داشته باشد و عکس آن نیز وجود دارد. پناهیان در جایی دیگر بیان کرده است« کسی که در دانشگاه حجاب را رعایت نمی کند و با او برخورد می کنند نباید بگویند به خاطر عدم رعایت شئونات اسلامی بلکه باید گفته شود به خاطر عدم رعایت شئونات دانشگاهی زیرا نماز از حجاب بالاتر است و ما نماز جماعت یا نماز جمعه را اجباری نکرده ایم چون ما به خاطر حفظ مطلق ارزش ها نیست که از شیوع برخی رفتار ها جلوگیری می کنیم بلکه به خاطر مسئله حقوق عمومی افراد جامعه است».


با توجه به این موضوعاتی که مطرح شده است اساس کار در مسئله حجاب صرف قانون و یا اجبار نمی تواند باشد و این امور تنها عامل بازدارندگی دارند که باید در جای خود به درستی انجام شود با وجود هجمه هایی که علیه حجاب وجود دارد کار تربیتی ضرورت ویژه ای دارد.


در مسئله پوشش یا حجاب باید بستری را فرآهم کرد به طور دوستانه دختران جوان و خانواده ها را از آسیب های این موضوع به خوبی مطلع کرد و با گفت و گو به طور آزادانه از فکر و منطق خود استفاده کنند و به نتیجه درست برسند. بسیاری از زنان فکر می کنند حجاب برای دلبری کردن است. در حالی است که این دل شکستن و نامهربانی کردن بر بقیه زنان است که حقوق این افراد ضایع می شود و پناهیان از قول یکی از متخصصان مغز و اعصاب گفته است «مصرف قرص اعصاب بین زنان 30 تا 40 سال به طور وحشتناکی بالاست و علت آن را این گونه بیان کرده است که زنان فکر می کنند همسرانشان به آنها توجه ندارند»

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *