مدارس خاص اتیسم تا پایان سال به ۷۰مدرسه خواهد رسید
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در کارگاه گفتمان سازی سند تحول بنیادین که با حضور معلمان دانش آموزان طیف اتیسم و جمعی از معلمان ابتدایی شهر تهران برگزار شد، از تحصیل ۲ هزار و ۸۰۰ دانش آموز طیف اتیسم در ۵۸ مدرسه خاص اتیسم و ۴۰۰ کلاس ضمیمه خبر داد.
-به گزارش مرکز اطلا رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی در این نشست مجازی با بیان این که در نظامهای تعلیم و تربیت دنیا حساسیت ویژهای بر روی آموزش و پرورش دانشآموزان با نیازهای ویژه وجود دارد، گفت: نظام تعلیم و تربیتی موفقتر است که آموزش و پرورش دانشآموزان با نیازهای ویژه آن موفق عمل کند.
وی افزود: تعلیم و تربیت استثنایی، پیشرو نظام تعلیم و تربیت است و بسیاری از طرحها و ایدههای نو در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی میشود.
حسینی با بیان این که سازمان آموزش و پرورش استثنایی در راستای «عدالت آموزشی» و ایجاد امکانات برابر تحصیلی برای تمام دانشآموزان، بهویژه دانشآموزان استثنایی ایجاد شده است، گفت: مخاطبین و فراگیران این سازمان کسانی هستند که ۵تا ده برابر زحمت، وقت، تخصص و هزینه بیشتری را طلب میکنند.
حسینی با بیان این که سازمان آموزش و پرورش استثنایی همه مأموریتهای وزارت آموزش و پرورش را در خود دارد و این سازمان مینیاتوری از همه فعالیتها و خدمات وزارت آموزش و پرورش است، اظهار کرد: علاوه بر این، آموزش و پرورش استثنایی در چهار ماموریت شامل: «طرح سنجش سلامت نوآموزان»، «مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری»، «طرح آموزش دانشآموزان تلفیقی فراگیر» و «طرح هدایت» نیز خدمات ویژه به آموزش و پرورش عادی ارائه مینماید.
وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر چهار مأموریت ذکر شده یک فعالیت ویژه مهم دیگر را بر عهده دارد که آن ارائه خدمات درمانی، حمایتی و توانبخشی به دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
وی تصریح کرد: دانش آموزان استثنایی نیازمند مناسب سازی نظام تعلیم و تربیت در همه ابعاد ورزشی، پرورشی، آموزشی، تجهیزاتی و فضاهای آموزشی هستند.
حسینی با بیان این که اتیسم یک اختلال عصبی رشدی است که در سنین کودکی خود را نشان میدهد، گفت: دانش آموزان طیف اتیسم با رده «نیاز به حمایت» و «نیاز به حمایت زیاد» زیر چتر تعلیم و تربیت آموزش و پرورش استثنایی قرار میگیرند و طیف اتیسم با رده «نیاز به حمایت خیلی زیاد» تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار دارند.
معاون وزیر با بیان این که آموزش رسمی دانش آموزان طیف اتیسم از سال ۱۳۸۲آغاز شده است، گفت: از آن زمان تاکنون پوشش تحصیلی این دانش آموزان ۲هزار و ۵۰۰درصد رشد داشته است.
وی افزود: با رویکرد ایجاد فضای آموزشی استاندارد برای دانش آموزان طیف اتیسم سال گذشته ۱۴مدرسه اختصاصی اتیسم در کشور کلنگ زنی و یا افتتاح شده است.
وی تصریح کرد: ۲هزار و ۸۰۰دانش آموز طیف اتیسم کشور در ۵۸مدرسه خاص اتیسم و ۴۰۰کلاس ضمیمه در حال تحصیل هستند و تعداد مدارس خاص اتیسم تا پایان سال به ۷۰مدرسه خواهد رسید.
معاون وزیر با بیان این که تاکنون ۷۰۰محتوای آموزشی ویژه طیف اتیسم در سازمان آموزش و پرورش استثنایی تولید شده است، گفت: برگزاری دورههای آموزشی ویژه معلمان دانش آموزان طیف اتیسم و گنجاندن دروس مرتبط با اتیسم در دروس دانشگاه فرهنگیان از جمله مواردی است که جهت استانداردسازی نیروی انسانی انجام شده است.
وی افزود: تعلیم و تربیت استثنایی، پیشرو نظام تعلیم و تربیت است و بسیاری از طرحها و ایدههای نو در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی میشود.
حسینی با بیان این که سازمان آموزش و پرورش استثنایی در راستای «عدالت آموزشی» و ایجاد امکانات برابر تحصیلی برای تمام دانشآموزان، بهویژه دانشآموزان استثنایی ایجاد شده است، گفت: مخاطبین و فراگیران این سازمان کسانی هستند که ۵تا ده برابر زحمت، وقت، تخصص و هزینه بیشتری را طلب میکنند.
حسینی با بیان این که سازمان آموزش و پرورش استثنایی همه مأموریتهای وزارت آموزش و پرورش را در خود دارد و این سازمان مینیاتوری از همه فعالیتها و خدمات وزارت آموزش و پرورش است، اظهار کرد: علاوه بر این، آموزش و پرورش استثنایی در چهار ماموریت شامل: «طرح سنجش سلامت نوآموزان»، «مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری»، «طرح آموزش دانشآموزان تلفیقی فراگیر» و «طرح هدایت» نیز خدمات ویژه به آموزش و پرورش عادی ارائه مینماید.
وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر چهار مأموریت ذکر شده یک فعالیت ویژه مهم دیگر را بر عهده دارد که آن ارائه خدمات درمانی، حمایتی و توانبخشی به دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
وی تصریح کرد: دانش آموزان استثنایی نیازمند مناسب سازی نظام تعلیم و تربیت در همه ابعاد ورزشی، پرورشی، آموزشی، تجهیزاتی و فضاهای آموزشی هستند.
حسینی با بیان این که اتیسم یک اختلال عصبی رشدی است که در سنین کودکی خود را نشان میدهد، گفت: دانش آموزان طیف اتیسم با رده «نیاز به حمایت» و «نیاز به حمایت زیاد» زیر چتر تعلیم و تربیت آموزش و پرورش استثنایی قرار میگیرند و طیف اتیسم با رده «نیاز به حمایت خیلی زیاد» تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار دارند.
معاون وزیر با بیان این که آموزش رسمی دانش آموزان طیف اتیسم از سال ۱۳۸۲آغاز شده است، گفت: از آن زمان تاکنون پوشش تحصیلی این دانش آموزان ۲هزار و ۵۰۰درصد رشد داشته است.
وی افزود: با رویکرد ایجاد فضای آموزشی استاندارد برای دانش آموزان طیف اتیسم سال گذشته ۱۴مدرسه اختصاصی اتیسم در کشور کلنگ زنی و یا افتتاح شده است.
وی تصریح کرد: ۲هزار و ۸۰۰دانش آموز طیف اتیسم کشور در ۵۸مدرسه خاص اتیسم و ۴۰۰کلاس ضمیمه در حال تحصیل هستند و تعداد مدارس خاص اتیسم تا پایان سال به ۷۰مدرسه خواهد رسید.
معاون وزیر با بیان این که تاکنون ۷۰۰محتوای آموزشی ویژه طیف اتیسم در سازمان آموزش و پرورش استثنایی تولید شده است، گفت: برگزاری دورههای آموزشی ویژه معلمان دانش آموزان طیف اتیسم و گنجاندن دروس مرتبط با اتیسم در دروس دانشگاه فرهنگیان از جمله مواردی است که جهت استانداردسازی نیروی انسانی انجام شده است.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *