صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تربیت ۱۳۰۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه علامه طباطبایی

۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸:۱۰
کد خبر: ۷۷۳۸۷۶
سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی در نشست خبری روز یکشنبه ۲۳ آبان در جمع خبرنگاران گفت:دانشگاه علامه طباطبایی مولود انقلاب اسلامی است هرچند ریشه‌های آن در قبل انقلاب بود.

- عبدالله معتمدی سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی در نشست خبری روز یکشنبه ۲۳ آبان در جمع خبرنگاران گفت: دانشگاه علامه طباطبایی مولود انقلاب اسلامی است هرچند ریشه‌های آن در قبل انقلاب بوده است.

وی ادامه داد: در این مدت که از تولد دانشگاه علامه طباطبایی گذشته منشا خیر و برکت در جامعه علمی کشوربوده است.

وی گفت: دانشگاه علامه طباطبایی بزرگترین دانشگاه علوم انسانی در غرب آسیا است که بیش از ۵۵۰ نفر هییت علمی و ۱۳۰۰۰ هزار دانشجو و ۱۱ دانشکده و ۱۷ مرکز پژوهشی دارد که با عنایت نظام و مدیران قبلی به این جایگاه رسیده و باعث افتخار نظام اسلامی است.

معتمدی گفت: سیاست‌های ما جذب دانشجو از دانشگاه‌های مختلف جهان است و قصد داریم برنامه راهبردی در افق ۱۴۰۵ برای دانشگاه در ابعاد پژوهشی آموزشی فرهنگی و رفاهی داشته باشیم. برای تحقق آن نیز بیشتر بنا داریم که افق توسعه دانشگاه علامه را با کمک و مشارکت ذی نفعان که شامل اساتید کارکنان و دانشجویان هستند پیش ببریم و کسانی که در این برنامه مخاطب هستند خود مشارکت داشته باشند.

وی اظهار کرد:چند محور اصلی برای برنامه‌های دانشگاه مد نظر داریم که به همت استادان در این مسیر گام برداریم.
وی گفت:یکی از برنامه‌ها تحول در علوم انسانی است ک از محوری‌ترین برنامه‌های ما است.

معتمدی گفت:تحول در علوم انسانی از ایده‌های بعد از پیروزی انقلاب است که با انقلاب فرهنگی پیگیری شد.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی گفت:ما سعی داریم در حوزه تحول در علوم انسانی کاری نکنیم که دیگران در آن مسیر در حال انجام کار هستند بلکه به دنبال برطرف کردن خلا‌ها در این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: متناسب سازی برنامه‌های درسی بیش از ۸ تا ۹ سال است ک در انجام و تغییر است.

وی گفت:مشکل اساسی این است، چون اساتید ما پیوندی با این برنامه‌ها و منابع ندارند مورد استفاده قرار نمی‌دهند از محوری‌ترین کار‌های ما در دانشگاه و در سطح ملی تحول در علوم انسانی را تبدیل به گفتمان مسلط علمی کنیم هک خود استادان ما در مورد ابعاد و تعریف آن به میان بیایند تا ابهامات نیز برطرف شود.

معتمدی گفت:گاهی تحول در علوم انسانی را از میان بردن آنچه هست می‌دانند بلکه ادعای ما پشت کردن به دانش بشری نیست بلکه تحول در علوم انسانی به معنای غنای علوم انسانی است.

وی اظهار کرد:علوم انسانی باید کاربردی و بومی بروز و اسلامی شود.

وی گفت: روزآمد شدن صرفامساله نیست ک مربوط به کشورما باشد در تمام دنیا در حوزه علوم انسانی به دنبال این امر هستند.
وی گفت: علوم انسانی تحت تاثیر فرهنگ و شرایط اجتماعی معانی متفاوتی می‌یابد.

وی ادامه داد:تحول در علوم انسانی در جهت توسعه دانش بشری است.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی گفت:دیپلماسی علمی از اهداف دانشگاه است و تبادل استاد و دانشجو و نشست‌های مشترک علمی را باید بتوانیم به انجام برسانیم و همه این‌ها در راستای تحول علوم انسانی و روز آمدی است.

وی گفت:باید ببینیم نظریات روز در دنیا چیست دیپلماسی علمی از جمله اقدامات در راستای تحول در علوم انسانی است.

وی ادامه داد:از جدی‌ترین اهداف ما این است ک دانش علوم انسانی را با نیاز‌های اجتماعی پیوند دهیم. چرا که جامعه از ما انتظار دارد که بتوانیم این پیوند را ایجاد کنیم.

وی افزود:ما تلاش می‌کنیم برنامه‌های درسی دانشگاهی را به سمت مهارت محوری ببریم تا بتوانند دانش‌جویانمان بعد از فارغ التحصیلی در جامعه نقش آفرین باشند.  ما می‌توانیم مراکز رشدی داشته باشیم که دانشجویان ایده‌های خود را تبدیل به فناوری کنند.  از این روراه اندازی کلینیک‌های تخصصی ک با ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی بتوانند خدمات به جامعه اراءه دهند.
ما می‌توانیم کلینیک‌های تخصصی برای ارتباط با جامعه داشته باشیم.

وی گفت:بحث تخصیص صندوق علوم تحقیقات و فناوری که بخشی از اعتبارات پژوهشی دستگاه‌های اجرای به آن ریخته می‌شود و ملزم به ارتباط با دانشگاه‌ها می‌شوند تا بتوانند معضلات خود را در ارتباط با دانشگاه‌ها حل نمایند.

وی گفت:ما آمادگی داریم تا کمک کنیم به کشور‌های همسایه برای پذیرایی از دانشجویان آن‌ها با تاکید بردانشجویان فارسی زبان ودانشجویانی از کشور‌های محور مقاومت می‌توانیم این خدمات را در حوزه علوم انسانی به خوبی به انجام برسانیم.

معتمدی در پایان گفت: نگاه اجتماعی جامعه به علوم انسانی نگاه مناسبی نیست این از مشکلات اجتماعی است که اگر ما کارکرد‌ها د نقش آفرینی علوم انسانی را نشان دهیم این تفکر را تغییر دهیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *