الگوسازی با ابزارهای تحریری در مدارس/ آیا سیاستگذاران از تولیدات داخلی حمایت میکنند؟
خبرگزاری میزان- برای خرید لوازم تحریر دیدن چاپ عکس شهدای 8 سال دفاع مقدس، لبخند را بر لبان مادران مینشاند مادرانی که خواستهاشان این است که فرزندانشان برایشان افتخارآفرین باشند و الگوی رفتاری را از امام معصوم شهدای اسلام و دانشمندان، بزرگ ایرانی یاد بگیرند.
روزهای پایانی شهریور است و در حالی که مدارس مشغول خانهتکانی هستند، دانشآموزان و والدین هم به دنبال تامین وسایل مورد نیاز برای برطرف کردن مایحتاج آموزشی یک سال تحصیلی هستند. برپایی نمایشگاهها دستیابی به تمامی وسایل مورد نیاز برای خانوادهها را خوشایندتر کرده است و با توجه به اینکه تنوع بیشتری در نمایشگاهها وجود دارد والدین بیشتر از مراکز خرید و نمایشگاهها استقبال میکنند.
فصل شهریور فصل برداشت محصول برای موسسههای چاپ و انتشارات، تولیدکنندگان کیف و کفش، خرازیها، تولیدکنندگان لوازمالتحریر هم به نوعی هست که با فروش اجناس خود امرار معاش کنند، فروش و تولید لوازم التحریر با توجه به علایق کودکان، دانشآموزان در رده سنی بین 7 تا 12 بیشتر انیمیشنی تولید میشود که علاوه بر آن خیلی از خانوادهها بیشتر تمایل دارند از لوازم التحریر ايراني و اسلامي استفاده کنند.
با نگاهی گذرا در مراکز خرید لوازمالتحریر و نمایشگاههای مختلفی که این روزها در گوشه و کنار شهر برپا شده است، میتوان به خوبی مشاهده کرد که چگونه طراحیهای غربی و شخصیتهای کارتونی فیلمهای خارجی بازار لوازمالتحریر را تسخیر کردهاند. خطری که از سوی مسئولان فرهنگی و تربیتی کشور بارها هشدار داده شده است. در کنار لوازمالتحریر ایرانی اسلامی، طرحهای باباسفنجي و بنتن، مرد عنكبوتي، كيتي و ... هم به چشم میخورد اما دیدن چاپ عکس شهدای 8 سال دفاع مقدس، لبخند را بر لبان مادران مینشاند. مادرانی که خواستهشان این است که فرزندانشان برایشان افتخارآفرین باشند و الگوی رفتاری را از برگزیدگان مذهبی و قهرمانان ملی خود بیاموزند.
ابزاری که به صورت روزمره 9 ماه از سال را دانشآموز با آن در رابطه است. طبق تئوری روانشناسی تکرار باعث آموختن میشود و استفاده مداوم از این ابزار خود نوعی تکرار است که در نوع رفتار دانشآموزان تاثیرگذار است.
بیجهت نیست که کشورهای غربی سرمایهگذاری زیادی را برای نوشتافزار و اسباب بازیهایی میکنند تا آموزههای الگوی زندگی غربی یا الگوهای مد نظر آن کشورها را برای کشورهای اسلامی تجویز کنند.
لزومه تولیدات لوازم التحریر ایرانی اسلامی در کشور
فرهاد بشیری در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی میزان، در اینباره تاکید میکند: باید تصاویر و جلد لوازمالتحریر دانشآموزان با فرهنگ، اصالت و تمدن ایرانی طراحی شود و از واردات این اقلام در کشور جلوگیری به عمل آید زیرا کشوری مثل ایران با سابقه تمدنی و فرهنگ غنی اسلامی نیاز به الگو برداری و واردات لوازمالتحریر با نقوش فرهنگی غربی ندارد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه باید طرحهایی با تصاویر شهدای هشت سال دفاع مقدس برای سال تحصیلی در نظر گرفه شود، ادامه داد: لوازم التحریر دانشآموزان ایرانی میبایست با نقوشِ اسطورهها و الگوهای تاریخی و حماسی ایرانی و اسلامی طراحی و تولید شود. زیرا بنیادهای شخصیتی فرد در زندگی اجتماعی در دوره حساس نوجوانی شکل میگیرد و چه بهتر آنکه در این دوره حساس و تاثیرگذار، نوجوانان ایرانی با شخصیتها و اسطورههای تمدنی خود انس گرفته و آنان را الگوی زندگی خود قرار دهند.
بشیری همچنین در ادامه مطرح کرد: با در نظر گرفتن تصاویر شهدای شاخص ایران همچون «مصطفی چمران» به تولید دفاتر تحریر با نقوش شخصیتهای ایرانی و اسلامی همت گماریم و سعی کنیم محصلین ایرانی را از این ذخائر بزرگ ایرانی و اسلامی مطلع سازیم.
مشوق مالی سیاستگذاران برای کاهش خلاء محصولات نوشت افزار داخلی
وی راهکار کاهش واردات لوازم التحریر مغایر با فرهنگ ایرانی-اسلامی به کشور را ایجاد مشوقهای مالی برای تولیدکنندگان ایرانی این محصولات عنوان و تصریح کرد: اگر سیاستگذاران اقتصادی در کشور از تولیدات ایرانی در عرصه لوازمالتحریر حمایت کنند قیمت این تولیدات در بازار کاهش و در نتیجه خرید آنها برای خانوادهها مقرون به صرفه است و آمار واردات این محصولات کاهش مییابد.
غیرت ملی نماد غربی را رد میکند
در همین راستا هستند توليدكنندگاني كه غيرت مليشان اجازه نداده نمادهای غربی را جايگزين شخصيتهای ايرانی كنند و تصميم به راهاندازی مجمعی با عنوان «مجمع نوشتافزار ايرانی اسلامی» گرفتند. تولیدکنندههایی که برای تولید لوازمالتحریر ایرانی-اسلامی حمایت مالی نمیشوند. و علی رغم تمامی ناملایمتیها به لحاظ مجوزهای متعدد وارداتی و عدم حمایت از تولیدات داخلی در این عرصه مجموعه قوانینی ثبتی نیز مزید بر علت شدهاند و تولیدکنندگان داخلی علاوه بر تمامی هزینههای (بالای) تولید هرساله میبایست مبالغی را به عنوان حق مالکیت در وجه سازمان ثبت واریز کند تا در طول این مدت حق مالکیت را در انحصار خود نگه دارد.
در این باره ملیحه جعفری فرد مدیر نمایشگاه و فروشگاه انتشار نشر شهر در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی میزان میگوید: با توجه به اینکه کارکترهای کارتونی مانند شکرستان، کلاه قرمزی، پهلوانان، شهر موشها هر سال در بازار عرضه میشوند، امسال سعی داشتیم با رویکرد جدیدتری مانند احترام به پدر ومادر، آسمان پاک، هوای پاک و حمایت از حقوق کودکان کار که مسائل مهم جامعه است و با ابزارهای نوشتاری میتوان کودکان را در برخی نکات آگاه کرد طراحی داشته باشیم.
وی در ادامه از حمایت تبلیغاتی و معنوی نشر شهر از 7 تولید کننده داخلی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه کارکترها به دو بخش شناخته شده و شناخته نشده در بازار تقسیم میشوند تا جایی که کارکترهایی که قبلا در بازار عرضه شدهاند و یا از طریق صداو سیما شخصیتهای کارتونی را اولیاء و کودکان میشناسند فروش بیشتری داشتهاند. امسال بیشترین استقبالها از کارکترهایی شد که به چشم خریداران شناخته شده بودند دلیل آن هم این است که کودکان و نوجوانان به دلیل نداشتن شناخت کافی با کارکترهای طراحی شده، طرحها برایشان جذابیت کمتری دارد.
وی ادامه داد: تولید طرحهایی که توسط تهیهکنندگان شخصیتسازی میشوند با طرحهای دیزنی متفاوت است تا جایی که طرح های دیزنی با کیفیت و بدون پیگیر و عدم پرداخت مبالغی یتوان استفاده کرد ولی برای طرح های داخلی باید طبق قانون کپیرایت تولیدکننده مبلغی را برای تولیدکننده شخصیت کارتونی و غیره بپردازد. هزینههای میلیونی که خرج کارکترهای داخلی میشود باعث این شده است که تولیدکنندهها به دنبال امرار معاش خود از کارکترهای غربی بیشتر استفاده کنند. تولیدکننده باید با اهداف کار ایرانی اسلامی هزینه هنگفتی پرداخت کند تا جایی که برای طرحهای دیزنی هیچ هزینهای داده نمیشود.
نظم و انضباط هماهنگ نوآموزان در آغاز شروع سال تحصیلی، انتخاب لوازمالتحریر نشانهای از ذوق مفرط دانشآموزان در بدو ورود به مدرسه، انتخاب انواع و اقسام خودكار، مداد، مدادرنگي، ليوان آب، قمقمه، هیجان و.. ذوق نوآموزان ورود به دوره اول ابتدایی را چندین برابر میکند و نقوش و کاراکترهای ایرانی و اسلامی هویتبخشی خاصی را به دانشآموزان القا میکند. و در این مرحله است که اهمیت و تاثیرگذاری لوازمالتحریر ایرانی و اسلامی و تاثیرگذاری آنها بر شخصیت کودکان مشخص میشود. بر این اساس در برخی مواقع رنگ و لعاب دادن به کارتونهای انیمیشنی و برجسته کردن آنها بر روی کیف و کفش و جامدادی و دفتر بیشتر مورد پسند کودکان و نوجوانان قرار میگیرد در حالی که این رنگ و لعاب دادنها و برجسته کردنها باید برای الگوهای شخصیتی در کارتونها ایرانی و شاعران ایرانی مانند، حافظ، سعدی و سهراب و ...افرادی ک در کتابها به آن اشاره شده است، صورت گیرد.
آموزش و پرورش در سالهای گذشته ورود لوازمالتحریر غیرایرانی و غیراسلامی به مدارس را ممنوع کرد. دستورالعملی که نتوانست چندان تاثیری روی سلیقه مخاطب و بازار کشور بگذارد و اگرچه برخی از تولیدکنندگان داخلی طرحهای ایرانی را وارد بازار کردند، اما همچنان عرصه رقابت آنها با لوازمالتحریر پرزرق و برق خارجی تنگ است. این را به راحتی با گشت و گذاری در نمایشگاهها و فروشگاههای لوازم التحریر میتوان مشاهده کرد.
گزارش- سارا حبیب الهی
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *