شکلگیری راهبران تربیتی از طریق تشکلهای دانشآموزی
کفاش با اشاره به موضوع توانمندسازی در قالب تربیت مطلوب در مدرسه تصریح کرد: سند تحول بنیادین حاصل تلاش جمعی افراد بسیاری در کشور است که امروز قانونی مدون برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش شده است. این سند باید راهنمای حرکت و جهت دهنده جامعه در ایجاد تحول و دگرگونی باشد.
معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به تفکر دو اندیشمند معاصر یعنی دکتر شریعتی و آیتالله مطهری درخصوص تربیت انسان ایدهآل گفت: شریعتی بخشی از مصیبت های بشری را محصول نگاه تک ساحتی به انسان می دانست و مرحوم مطهری هم اندیشه انسان کامل را مطرح کردند یعنی انسانی که تک بعدی نیندیشد.
وی درخصوص زیانهای تربیت تک ساحتی گفت: آثار نامطلوب تربیت تک ساحتی غرور، خشونت و انحصارطلبی است. تفکری که قدرت تحمل شنیدن صدای مخالف را ندارد و میگوید «من و دیگر هیچ» نتیجه تربیت تکساحتی است. این تفکری مخرب است و اگر نظام تربیتی ما در خروجیهایش دقت نکند، جامعه را به نابودی میکشاند.
کفاش جوانباوری را از خصوصیات مربیان تربیتی عنوان کرد و گفت: مربی و مشاور باید نقشش از مجری فعالیتهای تربیتی به راهبر تربیتی تغییر یابد و این از طریق جوان باوری و واگذاری فعالیتها به دانش آموزان در قالب تشکلهای دانش آموزی میسر میشود. اگر فعالیت بچهها در نظر ما بچگانه باشد، اگر تمرین مردمسالاری را در مدرسه نداشته باشیم، اگر بچهها در مدرسه جدی گرفته نشوند، وای به حال نظام تربیتی ما.
معاون پرورشی آموزش و پرورش در ادامه به موضوع غیرانحصاری بودن تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: ما متولیان انحصاری تعلیم و تربیت نیستیم. در واقع به قول یکی از صاحب نظران ما پیمانکار خانوادهها در تربیت فرزندانشان به اندازه 5-6 ساعت در روز هستیم. ما فقط متولی بخشی از تربیت هستیم و نقش خانوادهها در تربیت امروز بر هیچ کس پوشیده نیست ولی وقتی خانوادهها نقش خود را در تعلیم و تربیت رها کردند باید منتظر دیدن مصیبتهای اجتماعی باشیم.
معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش درخصوص مصادیق توانمندسازی نیروی انسانی گفت: توانمندسازی نیروی انسانی یعنی معلمی که میرود به مدرسه منطقه محروم و مدرسه سه دانش آموزی را تبدیل به یک مدرسه جهانی میکند و از طریق فضای مجازی کتاب و حمایت جلب میکند و مدرسه را در تمام دنیا مطرح میکند.
انتهای پیام/