صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

وزیر راه و شهرسازی: بازسازی و نگهداری راه‌های کشور نیازمند ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی

۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶:۴۰
کد خبر: ۷۷۲۷۴۰
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر راه آسفالته در کشور وجود دارد که برای نگهداری و حفاظت از راه‌های موجود به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای بازسازی و نگهداری راه‌های موجود نیاز است.
- «رستم قاسمی» در سیزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات گفت: در حوزه ساخت و ساز در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل و در حوزه مسکن نیاز به تغییر روش و استفاده از دانش‌های نوین وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان قوی در کشور فعال هستند گفت: این توانمندی در کشور وجود دارد تا نمونه‌هایی از تغییر در روش‌ها را اجرایی کنیم. 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ساخت و ساز‌ها با استفاده از روش‌های نوین منجر به کاهش مصرف و حفظ منابع بیشتر می‌شود گفت: میزان مصرف در بخش مصالح و در بخش انرژی در کمتر کشوری دیده می‌شود.
 
وی با اشاره به بالابودن مصرف انرژی در کشور گفت: باتوجه به سرعت تغییرات در حوزه مسکن به لحاظ بازسازی در مقایسه با سایر کشورها، وضعیت کشورمان مناسب نیست و این نگرانی جدی است و به همین جهت از فعالان عرصه ساخت و ساز درخواست همکاری مناسب با وزارت راه و شهرسازی را داریم.
 
قاسمی در توضیح وضعیت حمل و نقل در کشور گفت: در بخش حمل و نقل ثروت فراوان و مزیت‌های بسیاری وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کرد.
 
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اخیرا در نشستی با پاکستان داشتیم که در آن توافق شد تا کامیون‌های ما از کشور پاکستان مستقیما به چین بروند و کامیون‌ها آن‌ها نیز بتوانند از ایران به اروپا تردد کنند کجه این موضوع تست شده و جواب داده است.
 
وی افزود: قطار کانتینری حامل کالا‌های فنلاند از مسیر ایران عبور کرد که ۲۱ روز زمان برد و اگر به طور عادی از دریا عبور می‌کرد، سه ماه طول می‌کشید.
 
قاسمی با اشاره به وضعیت نامناسب حمل و نقل ریلی گفت:در قانون برنامه ششم توسعه در بخش حمل و نقل ریلی قرار بود تا ۳۰ درصد ظرفیت بار و ۲۰ درصد ظرفیت مسافر به روی ریل بیابید که متاسفانه هم اکنون این رقم کمتر از ۱۰ درصد است و از طرفی سرعت قطار‌ها در کشور بسیار پایین است و مقرون به صرفه نیست.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ناوگان فرسوده ریلی کشور گفت: اگرچه ۱۵ هزار کیلومتر راه آهن ساختیم، اما ناوگان ریلی سرحالی نداریم.
 
وی افزود: در خصوص کیفیت ساخت راه‌ها در بخش زمینی موضوع قیر مطرح است که در این زمینه ضعف‌های عمده‌ای وجود دارد و موضوع جدی ما در وزارت راه و شهرسازی است و باید کنترل کیفی قیر‌ها و ارتقای آسفالت در برنامه قرار گیرد.
 
قاسمی گفت: در نگهداری راه‌های موجود و حفظ و نگهداری جاده‌ها، ضعف‌های وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود و در خصوص مواد و مصالح که قیر بخش عمده‌ای از آنهاست از اجرا تا نظارت و آزمایش، ضعف‌هایی وجود دارد که نیاز داریم از دانش نوین بهره‌مند شویم.
 
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر راه آسفالته در کشور وجود دارد که برای نگهداری و حفاظت از راه‌های موجود به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای بازسازی و نگهداری راه‌های موجود نیاز است.
 
وی افزود: در حال حاضر ۳۶۰ هزار کامیون فرسوده در جاده‌های کشور تردد می‌کنند و ناوگان جاده‌ای کشور ناوگان فرسوده‌ای است که نیازمند نوسازی است.
 
قاسمی گفت: انجام مگاپروژه‌ها با منابع مالی دولتی امکانپذیر نیست و برای انجام مگاپروژه‌ها از روش‌های جدید بهره می‌بریم چراکه بودجه عمرانی در سال حدود نیمی از بودجه نگهداری راه‌های موجود است.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: در بازدیدهایی که به تازگی برای واحدهای مسکونی مهر انجام شده است موضوع نظارت‌های ناکافی بخش عمده‌ای از مشکلات بود که واحدهای مسکونی با آن روبرو هستند و در این خصوص نظام مهندسی ساختمان کشور باید توجه ویژ‌ه‌ای داشته باشد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *