صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نحوه محاسبه سهمیه ایثارگران در آزمون‌های استخدامی

۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵:۰۱
کد خبر: ۷۷۱۸۶۸
با تعیین ضرایب کارشناسی و دقیق برای اولویت ایثارگران مشمول سهمیه استخدام، شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی حفظ می‌شود.

- باشگاه خبرنگاران نوشت: بنیاد شهید و امور ایثارگران در تاریخ ۱۳۹۷/۹/۱۳ در مکاتبه‌ای با رئیس مرکز آزمون جهاد دانشگاهی و توافق با سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص تعیین اولویت ایثارگران مشمول سهمیه استخدام ۲۵ درصد ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، به منظور اولویت در میان آنان ضرایبی تعیین و ابلاغ شد. حداکثر ضریب در نظر گرفته برای ایثارگران چهار و نیم ۴.۵ و حداقل آن یک و یک ۱.۱ دهم تعیین شده است.

قبل از این موضوع و تعیین ضرایب فوق برای ایثارگران مشمول سهمیه استخدام، ضرایبی تا حداکثر ۷ درصد را برای گروهی از ایثارگران تعیین کرده بودند. تاکنون آنچه که از اولویت‌ها در قوانین ایثارگری استنباط شده و خود ایثارگران پیشنهاد می‌دهند اینکه، ایثارگران در شرایط مساوی نسبت به سایرین اولویت داشته باشند، نه آنکه با تعیین ضرایب فاصله‌دار شایسته سالاری و شایسته گزینی را از بین ببرند.

برای مثال اگر ایثارگری ضریب ۳ را داشت و از ۱۰۰ امتیاز، کُل امتیاز را کسب می‌کرد، مجموع امتیاز او به ۳۰۰ می‌رسید، اما ایثارگری که ضریب ۷ برای او تعیین شده بود با اعمال این ضریب، اگر امتیاز ۵۰ از ۱۰۰ کسب می‌کرد، امتیاز او به ۳۵۰ می‌رسید که این موضوع با عدالت در تضاد شدید است.

در رای هیات عمومی دیوان به تاریخ ۱۴۰۰/۶/۹ آمده است:
اولاً به موجب ماده ۷۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب سال ۹۱ کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون ملغی الاثر شده است و سایر احکام مواد، بندها، اجزا و تبصره‌های کلیه قوانینی که طی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱/۱۰/۲ به نفع ایثارگران به تصویب رسیده است از جمله قوانین برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور در طول زمان اعتبار قانونی خود معتبر است؛ لذا در خصوص اعمال سهمیه ایثارگران در آزمون‌های استخدامی ماده ۲۱ قانون جامع فوق الذکر با اصلاحات بعدی آن ملاک عمل است و در این ماده قانونی، مبنایی برای اولویت قائل شدن برای برخی از مشمولین سهمیه ایثارگری ۲۵ درصدی نسبت به سایر ایثارگران مشمول ملاحظه نمی‌شود و هیات وزیران نیز تاکنون مستند به ماده ۷۵ قانون مذکور، آیین‌نامه‌ای در این خصوص صادر نکرده است و برخی آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری نیز موید این نظر است.

ثانیا حکم مقرر در بند "ج " ماده ۸۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خصوص استخدام فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد به بالا هم به جهت دایره شمول و هم سهمیه موضوعی، با ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران متفاوت است و بنا به مراتب فوق و از آنجا که مقرره مورد شکایت استفاده از سهمیه استخدامی موضوع ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را اولویت بندی کرده است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *