هزینه ۳۰۰ هزار پوندی عربستان برای تبلیغ در «بی بی سی»
- یک گزارش نشان میدهد که شبکه «بی بی سی» سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار پوند درآمد تبلیغاتی از آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان، دریافت کرده است.
این در حالی است که «تیم دیوی»، مدیر کل «بی بی سی» از همه بخشهای این رسانه خواسته بود تا بر کاهش انتشار گازهای گلخانهای تمرکز کنند.
به گزارش «گاردین»، اگرچه «بی بی سی» تبلیغاتی در انگلیس انجام نمیدهد، اما بیشتر تولیدات آن در خارج از کشور توسط آگهیهای بازرگانی پشتیبانی میشود.
بر اساس تخمینهای شرکت دادههای تبلیغاتی «مدیا رادار»، شرکتهای بزرگ سوختهای فسیلی از سال ۲۰۱۸ تقریباً ۶۶۰ هزار دلار (۴۸۳ هزار پوند) به «بی بی سی» برای تبلیغات دیجیتال متمرکز در آمریکا پرداخت کردهاند.
بیشتر این مبلغ از سوی شرکت ملی نفت عربستان پرداخت شده است.
این در حالی است که شرکتهای «بریتیش پترولیوم»، «اگزلون» و «فیلیپس ۶۶»، از دیگر شرکتهای تولید سوخت فسیلی هستند که تخمین زده میشود مبالغ ۵ رقمی را برای تبلیغات در رسانههای دیجیتال به «بی بی سی»، پرداخت کردهاند.
رقم واقعی درآمد «بی بی سی» از شرکتهای بزرگ سوختهای فسیلی با در نظر گرفتن سایر اشکال تبلیغات میتواند بسیار بیشتر باشد.
«بی بی سی» ماه گذشته ادعا کرد که در تلاش است تا استفاده از سوختهای فسیلی در سراسر فعالیتهای خود را به عنوان بخشی از استراتژی کاهش گازهای گلخانهای حذف کند و تا سال ۲۰۳۰ به صفر برساند، اما این شبکه از شرکتهایی که نفت و گاز را از زمین خارج میکنند، پول میپذیرد.
«بی بی سی» با وجود ادامه پذیرش پول از شرکتهای بزرگ سوختهای فسیلی، از جمله ناشران آنلاینی است که از افزایش تبلیغات پیرامون مطالب مرتبط با محیط زیست در هفتههای اخیر نیز سود برده است.
با استفاده از برآوردهای مشابه «مدیا رادار» برای تبلیغات دیجیتال متمرکز آمریکا که از سوی شرکتهای بزرگ سوخت فسیلی خریداری شده، «واشنگتن پست» از سال ۲۰۱۶ تاکنون ۱۲.۸ میلیون دلار، «پولیتیکو» ۹.۵ میلیون دلار، «سی ان ان» ۶.۶ میلیون دلار و «نیویورک تایمز» ۴.۵ میلیون دلار دریافت کردهاند.
«واشنگتن پست»، «پولیتیکو» و «سی ان ان» به درخواست برای اظهار نظر در این رابطه پاسخ ندادهاند.