ضرورت توجیه و تفهیم موضوع رتبه بندی در جامعه فرهنگیان
یک نماینده مجلس گفت:با توجه به اظهارات مطرح شده ،برخی از فرهنگیان گمان میکنند که با داشتن مدرک دکتری، معادل استاد تمام در دانشگاه محاسبه خواهند شد.
مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفتوگو با میزان درمورد لایحه رتبه بندی معلمان، گفت:یکی از پیشنهادت مطرح توسط بنده لحاظ شدن سوابق افراد صرفا در راستای آموزش و پرورش بود و اینکه اگر فردی در سالهایی درمراکز و موسسات دیگر مشغول به فعالیت باشد نباید جز سوابق معلمان در رتبه بندی باشد که این موضوع رای آورد.
وی ادامه داد: در راستای تکمیل لایحه پیشنهاداتی نیز مطرح شد که به طور کلی با روح لایحه منافاتی نداشته است، بحث اصلی افزودن برخی از عناوین دانشگاهی در رتبه بندی بوده است که این موضوع د رمدت کوتاهی اصلاح و لایحه به مجلس ارسال شد.
وی در همین راستا با انتقاد از استفاده از برخی عناوین در رتبه بندی همچون، مربی و آموزشیار مربی گفت:در حال حاضر در تمامی دانشگاههای کشور مدرک مورد مطالبه پی اچ دی و معادل آن است و اکنون تعداد کمی از مربیان و آموزشیاران مربی در دانشگاهها وجود دارد ،از این رو این عنوان نمیتواند مرجع یکی از رتبه بندیهای معلمان باشد چرا که در آینده نزدیک دیگر مربیان در دانشگاهها وجود نخواهند داشت و ما برای محاسبات با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی با گلایه از موج سازی به راه افتاده درجامعه و ترویج این موضوع که همسان سازی و تطابقی نزدیک میان رتبه بندی دانشگاهیان و فرهنگیان قرار است ایجاد شود، گفت: برخی از این موارد به خوبی توضیح داده نشده است به شخصه پیشنهاد دادم که از مرتبه استایار برای رتبه بندی شروع و مبنای ما ۸۰ درصد، ۶۰ درصد و ۴۰ درصد و... رتبه استادیاری برای رتبه بندیها در فرهنگیان باشد، تا به شکلی شفافتر بتوانیم به این امر بپردازیم.
عضو کمیسیون آموزش مجلس در مورد طرح مجدد این لایجه در مجلس و به طور کلی اجرایی شدن آن گفت:به احتمال زیاد با اصلاحی که از سوی کمیسیون در عناوین انجام گرفت یکشنبه هفته آینده این لایحه درمجلس بررسی میشود، و در مورد اجرایی شدن و اعمال آن باید گفت این موضوع به دولت بستگی دارد و اینکه دولت در چه مدت بتواند آیین نامه آن را بنویسید.
وی در پایان گفت:این لایحه علاوه بر بار مالی که اگر تامین نشود مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد موانع دیگری نیز ایجاد خواهد کرد از آن رو نیاز است که نمایندگان به دور از احساسات و قرار گرفتن در موج احساسی و یا دنباله روی از جریانات به آن بپردازند و کمیسیون نیز موضع مشخص خود را اعلام کند، عدم توضیحات لازم و برای فهم کافی نسبت به موضوع رتبه بندی موجب شده است که مطالباتی در میان فرهنگیان ایجاد شود که توان پاسخگویی آن از سوی دولت وجود نداشته باشد.
وی در همین راستا با انتقاد از استفاده از برخی عناوین در رتبه بندی همچون، مربی و آموزشیار مربی گفت:در حال حاضر در تمامی دانشگاههای کشور مدرک مورد مطالبه پی اچ دی و معادل آن است و اکنون تعداد کمی از مربیان و آموزشیاران مربی در دانشگاهها وجود دارد ،از این رو این عنوان نمیتواند مرجع یکی از رتبه بندیهای معلمان باشد چرا که در آینده نزدیک دیگر مربیان در دانشگاهها وجود نخواهند داشت و ما برای محاسبات با مشکل مواجه خواهیم شد.
نماینده مردم لرستان با اشاره به اینکه لازم بود در این طرح معلمان نیز رتبه بندی خود را داشته باشند و صحبت از انطباق و یا همسان سازی با اعضای هیئت علمی مطرح نباشد ،گفت: به هر حال استفاده از برخی از عناوین و تطابق آن با عناوین دانشگاهی اشکالی است که درآینده ما را دچار مشکل میسازد.
وی ادامه داد:مشکل عمده دیگری که با آن روبرو هستیم ماده ۷ آن و بحثهای مالی است، باید منبع تامین اعتبارات مشخص باید برای این طرح تعیین شود تا بتواند به طور کامل اجرا شود.
وی گفت:برخی از معلمان اینگونه فکر کنند که با داشتن مدرک تحصیلی دکتری معادل استاد تمام در دانشگاه رتبه بندی آنها محاسبه خواهد شد، حتی اگر هم بخواهیم از رتبه بندی دانشگاهیان استفاده کنیم هستند اساتیدی با مدرک تحصیلی بالا که در انتهای سالهای تدریس خود که درمنصب استادیاری هستند.
وی ادامه داد:مشکل عمده دیگری که با آن روبرو هستیم ماده ۷ آن و بحثهای مالی است، باید منبع تامین اعتبارات مشخص باید برای این طرح تعیین شود تا بتواند به طور کامل اجرا شود.
وی گفت:برخی از معلمان اینگونه فکر کنند که با داشتن مدرک تحصیلی دکتری معادل استاد تمام در دانشگاه رتبه بندی آنها محاسبه خواهد شد، حتی اگر هم بخواهیم از رتبه بندی دانشگاهیان استفاده کنیم هستند اساتیدی با مدرک تحصیلی بالا که در انتهای سالهای تدریس خود که درمنصب استادیاری هستند.
وی با گلایه از موج سازی به راه افتاده درجامعه و ترویج این موضوع که همسان سازی و تطابقی نزدیک میان رتبه بندی دانشگاهیان و فرهنگیان قرار است ایجاد شود، گفت: برخی از این موارد به خوبی توضیح داده نشده است به شخصه پیشنهاد دادم که از مرتبه استایار برای رتبه بندی شروع و مبنای ما ۸۰ درصد، ۶۰ درصد و ۴۰ درصد و... رتبه استادیاری برای رتبه بندیها در فرهنگیان باشد، تا به شکلی شفافتر بتوانیم به این امر بپردازیم.
عضو کمیسیون آموزش مجلس در مورد طرح مجدد این لایجه در مجلس و به طور کلی اجرایی شدن آن گفت:به احتمال زیاد با اصلاحی که از سوی کمیسیون در عناوین انجام گرفت یکشنبه هفته آینده این لایحه درمجلس بررسی میشود، و در مورد اجرایی شدن و اعمال آن باید گفت این موضوع به دولت بستگی دارد و اینکه دولت در چه مدت بتواند آیین نامه آن را بنویسید.
وی در پایان گفت:این لایحه علاوه بر بار مالی که اگر تامین نشود مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد موانع دیگری نیز ایجاد خواهد کرد از آن رو نیاز است که نمایندگان به دور از احساسات و قرار گرفتن در موج احساسی و یا دنباله روی از جریانات به آن بپردازند و کمیسیون نیز موضع مشخص خود را اعلام کند، عدم توضیحات لازم و برای فهم کافی نسبت به موضوع رتبه بندی موجب شده است که مطالباتی در میان فرهنگیان ایجاد شود که توان پاسخگویی آن از سوی دولت وجود نداشته باشد.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *