عضو مجلس خبرگان: مسلمانان به یکدیگر چوب تکفیر نزنند
نماینده مجلس خبرگان با بیان اینکه نباید مسلمانان به یکدیگر چوب تکفیر بزنند و احکام خشونتآمیز و مجازاتهای شدید برای یکدیگر جاری کنند گفت: علما و بزرگان و کسانی که ناصح و خیرخواه هستند اولا باید خودشان حقیقت را دریابند سپس برای پیروان و مردم خودشان توضیح دهند و جلوی کج رویها را بگیرند.
- آیتالله سید علی حسینیاشکوری در پانزدهمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، طی سخنانی با بیان اینکه یکی از برکات جمهوری اسلامی هفته وحدت و ابتکار برپایی این هفته است، گفت: این ابتکار در مقابل هجمه دشمنان و مخالفین جامعه اسلامی و وحدت مسلمین و در برابر اندیشههای تفرقه افکنانه بعضی از جهال بسیار اهمیت دارد.
نماینده مجلس خبرگان بیان کرد: یکی از مسائلی که درخور التفات است، مسئله تکفیر است که در جامعه اسلامی متاسفانه رواج دارد و این تکفیر آثاری بر آن مترتب میشود. بخشی از آثار در حد مناقشه و گفتوگو است و آثار عملی خارجی چندانی ندارد، اما بخشی دیگر، برآنها آثار خارجی زیادی مترتب میشود از جمله اقدامات خشونت بار که موجب هدر رفتن اموال و نوامیس مسلمین و جان آنهاست.
وی ادامه داد: همانطور که برای ایمان و اسلام مراتبی هست برای کفر هم مراتبی هست. مثلا اگر قائل به نجاست باشیم قائل به نجاست کفار و هدر اموال آنها حتی قائل به جان آنها و خون آنها هستیم که اینها مراتب خاصی از کفر است. اما اینطور نیست که اگر یک مسلمان افکار مسلمان دیگر را همخوان و متناسب با افکار خود نبیند او را حمل بر کفر بکند. این مسئلهای بسیار مهم است.
حسینیاشکوری افزود: در آیات و روایاتی که از پیغمبر صلوات الله علیه و ائمه (ع) رسیده به وضوح آمده است که برای کفر مراتبی هست. کفر یعنی پوشاندن و نادیده گرفتن. حال اینکه منشأ آن هرچیزی میتواند باشد چه از روی کمی معرفت و چه از ناحیه لجاجت و عناد و این قبیل مسائل باشد. وقتی که حقیقتی را نادیده بگیرید نسبت به نادیده گرفتن آن واقعیت کفر ورزیده یعنی حقیقت را نادیده گرفتهاید و کفر ورزیدهاید. بر همین اساس کسانی که نعمتهای خداوند تعالی را نادیده میگیرند میگویند کفر نعمت کرده است یعنی نعمت خداوند را نادیده گرفته است.
وی خاطرنشان ساخت: علما و بزرگان و کسانی که ناصح و خیرخواه هستند اولا باید خودشان حقیقت را دریابند سپس برای پیروان و مردم خودشان توضیح دهند و جلوی کج رویها را بگیرند. وظیفه علما و بزرگان چنین است.
حسینیاشکوری تاکید کرد: پیروان اهل بیت و پیروان سایر مذاهب باید بدانند که تکفیر کردن یکدیگر امر درستی نیست. اینها مسلمان هستند و احکام اسلام بر آنها مترتب است و در حدیثی که فریقین نقل کرده اند «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة.» این مساله اصل امامت به قدری مورد اهمیت است که فریقین نقل کردهاند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تکفیر در جامعه اسلامی مسئله پیچیدهای است و نباید مسلمانان به یکدیگر چوب تکفیر بزنند و احکام خشونتآمیز و مجازاتهای شدید برای یکدیگر جاری کنند. این کار اشتباه است و علما و بزرگان باید این موضوع را توضیح بدهند.
نماینده مجلس خبرگان بیان کرد: یکی از مسائلی که درخور التفات است، مسئله تکفیر است که در جامعه اسلامی متاسفانه رواج دارد و این تکفیر آثاری بر آن مترتب میشود. بخشی از آثار در حد مناقشه و گفتوگو است و آثار عملی خارجی چندانی ندارد، اما بخشی دیگر، برآنها آثار خارجی زیادی مترتب میشود از جمله اقدامات خشونت بار که موجب هدر رفتن اموال و نوامیس مسلمین و جان آنهاست.
وی ادامه داد: همانطور که برای ایمان و اسلام مراتبی هست برای کفر هم مراتبی هست. مثلا اگر قائل به نجاست باشیم قائل به نجاست کفار و هدر اموال آنها حتی قائل به جان آنها و خون آنها هستیم که اینها مراتب خاصی از کفر است. اما اینطور نیست که اگر یک مسلمان افکار مسلمان دیگر را همخوان و متناسب با افکار خود نبیند او را حمل بر کفر بکند. این مسئلهای بسیار مهم است.
حسینیاشکوری افزود: در آیات و روایاتی که از پیغمبر صلوات الله علیه و ائمه (ع) رسیده به وضوح آمده است که برای کفر مراتبی هست. کفر یعنی پوشاندن و نادیده گرفتن. حال اینکه منشأ آن هرچیزی میتواند باشد چه از روی کمی معرفت و چه از ناحیه لجاجت و عناد و این قبیل مسائل باشد. وقتی که حقیقتی را نادیده بگیرید نسبت به نادیده گرفتن آن واقعیت کفر ورزیده یعنی حقیقت را نادیده گرفتهاید و کفر ورزیدهاید. بر همین اساس کسانی که نعمتهای خداوند تعالی را نادیده میگیرند میگویند کفر نعمت کرده است یعنی نعمت خداوند را نادیده گرفته است.
وی خاطرنشان ساخت: علما و بزرگان و کسانی که ناصح و خیرخواه هستند اولا باید خودشان حقیقت را دریابند سپس برای پیروان و مردم خودشان توضیح دهند و جلوی کج رویها را بگیرند. وظیفه علما و بزرگان چنین است.
حسینیاشکوری تاکید کرد: پیروان اهل بیت و پیروان سایر مذاهب باید بدانند که تکفیر کردن یکدیگر امر درستی نیست. اینها مسلمان هستند و احکام اسلام بر آنها مترتب است و در حدیثی که فریقین نقل کرده اند «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة.» این مساله اصل امامت به قدری مورد اهمیت است که فریقین نقل کردهاند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تکفیر در جامعه اسلامی مسئله پیچیدهای است و نباید مسلمانان به یکدیگر چوب تکفیر بزنند و احکام خشونتآمیز و مجازاتهای شدید برای یکدیگر جاری کنند. این کار اشتباه است و علما و بزرگان باید این موضوع را توضیح بدهند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *