رشد ۶۱ درصدی صادرات نسبت به سال گذشته
- محمد لاهوتی در گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر اظهار داشت: صادرات در شش ماه نخست امسال ۶۱ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد داشته و این به علت کاهش صادرات در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ است که علت آن هم یکی موضوع کرونا و دیگری هم سیاستهای سختگیرانه در خصوص صادرات بوده است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: متاسفانه صادرات کشور به دلیل تحریم ها، موانع داخلی و سیاستگذاریهای اشتباه طی سه سال گذشته، رشد لازم را نداشته است.
لاهوتی با اشاره به جلسه امروز رئیس جمهور با صادرکنندگان در روز ملی صادرات گفت: در چند سال اخیر به روز ملی صادرات توجهی نشده بود، اما این نشست پیامی امید بخش به صادرکنندگان داد که موضوع صادرات برای دولت اهمیت دارد لذا به نظرم بعد از این جلسه وضع صادرات و سیاستگذاریهای آن در آینده شرایط بهتری میتواند داشته باشد.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران همچنین با اشاره به عضویت ایران در پیمان شانگهای بیان داشت: این موضوع میتواند به تقویت صادرات کمک کند چراکه یک سری تعرفههای ترجیحی وضع شده که میتوانیم از این فرصت بهرهمند شویم، اما برای رساندن کالا به بازار هدف صادراتی نیازمند حمل و نقل مناسب در همه حوزههای دریایی، ریلی، زمینی و هوایی هستیم.
وی تاکید کرد: اگر میخواهیم افزایش صادرات داشته باشیم باید زیر ساختها و بسترها را فراهم کنیم.
لاهوتی اظهار داشت: یکی از مشکلات دیگر در حوزه تجارت خارجی، محدودیت در بازارهای ماست که محدود به ۵ یا ۷ بازار و کشور همسایه است که دیپلماسی اقتصادی و رفع موانع ارتباطات و مبادلات بانکی میتواند به حل این مشکل و افزایش بازار کالاهای ایرانی کمک کند.
فرهاد نوری معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران نیز بیان داشت: بنگاههای اقتصادی برصادرات خدمات فنی مهندسی، تجهیزات پزشکی و دارویی و محصولات دانش بنیان تاکید دارند و رشد خوبی در این زمینهها داشته ایم.
وی در خصوص الزامات صادرات کالاهای ایرانی هم گفت: بعضی الزامات مانند افزایش کیفیت کالا، افزایش سطح تکنولوژی مربوط به بنگاههای اقتصادی و برخی از الزامات هم خارج از بنگاهها و مربوط به محیط کسب و کار و قوانین دست و پا گیر و مسائل تامین مالی و ارزی است و الزاماتی هم به کشورها و بازارهای هدف مربوط است که تیمهای تجاری حرفهای در کنار دیپلماتها و دیپلماسی فعال میتواند شرایط را برای صادرات فراهم کند.