صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پلیس برای کارکنانش، آموزش کنترل خشم ارائه می‌کند

۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۸:۰۱
کد خبر: ۷۶۷۶۴۲
رئیس پلیس پیشگیری پایتخت گفت: وقتی گفته می‌شود که پلیس پیشگیری کلانتری‌ها را رصد می‌کند بدیهی است که اگر در داخل یکی از کلانتری‌ها برخورد نامناسبی با شهروندان اتفاق بیفتد از طریق پایش‌ها کارکنان بازرسی ما متوجه این قضیه خواهند شد و حتما آن را پیگیری خواهند کرد.
جلیل موقوفه‌ای رئیس پلیس پیشگیری پایتخت درخصوص وعده‌های داده شده درباره هوشمندسازی فعالیت کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها با هدف تسریع و تسهیل در خدمت‌رسانی به اقشار مختلف جامعه به میزان گفت: ما در پلیس پیشگیری امسال به مناسبت هفته ناجا اقداماتی را در موضوع هوشمندسازی به انجام رسانده ایم که بسیاری از این موارد مورد بهره برداری هم قرار گرفته است. شهروندان هم از طریق رسانه‌های جمعی با بسیاری از این خدمات آشنایی پیدا کرده اند. یکی از این خدمات به مساله ارتباط الکترونیکی با مراجع قانونی مربوط می‌شود. یعنی وقتی پرونده‌ای درباره وقوع یک جرم در کلانتری تشکیل می‌شود به صورت برخط این پرونده به مراجع قانونی هم ارسال می‌شود و همزمان پیامک ثبت پرونده از طریق سامانه ثنا به دست شهروندان می‌رسد؛ بنابراین شهروندان دیگر مانند گذشته نیازی به حضور در مراجع قانونی ندارند. این یکی از خدماتی است که در حوزه هوشمندسازی خدمات وعده تحققش داده شده بود و در کلانتری‌ها و پاسگاه‌های تهران این موضوع عملیاتی شد.
 
وی ادامه داد: موضوع دیگر به مساله ارتباط الکترونیکی با پزشکی قانونی مربوط می‌شود که بخشی از این برنامه راه اندازی شده و بخش دیگر آن در دست تکمیل است. با راه اندازی این خدمات جواب آن استعلاماتی که شهروندان باید با مراجعه حضوری به پزشکی قانونی دریافت می‌کردند را امروز می‌توانند به شکل الکترونیکی دریافت کنند. باید به این نکته توجه شود که کار انتظامی در کلانتری‌ها به خصوص مساله پیشگیری از بروز تخلف یک کار علمی است. یعنی به این شکل نیست که شهروندان تصور کنند خودروی پلیس پیشگیری صرفا مشغول گشت زدن است و در سطح شهر می‌گردد که دزد یا مجرمی را دستگیر کند یا یک کار پیشگیرانه‌ای را به انجام برساند. این نوع اقدامات باید بر اساس تحلیل اطلاعات سرقت، تحلیل تراکم جمعیت و میزان تردد‌ها طرح ریزی-عملیاتی بشود.
 
موقوفه‌ای اذعان داشت: در گذشته این فرایند طرح ریزی-عملیاتی به صورت دستی انجام می‌شد. ولی با راه اندازی سامانه داشبورد فرماندهی این فرایند طرح ریزی-عملیاتی براساس میزان سرقت و میزان درخواست‌هایی که شهروندان از مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ دارند به انجام می‌رسد. سرقت‌هایی که در سامانه فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ ثبت می‌شود به صورت خودکار در نقشه برخط و الکترونیکی برای کلانتری‌ها تشریح می‌کند که کدام یک از مناطق نیاز بیشتری به گشت‌های پلیس دارد. درحال حاضر این نوع خدمات از طریق سامانه‌های هوشمند به انجام می‌رسد و درواقع خدمتی است که در حوزه هوشمندسازی در راستای ارتقای امنیت شهروندان در پلیس پیشگیری تهران اتفاق افتاده است.
 
بیشتر بخوانید:
 
وی افزود: مساله‌ی پایش عملکرد کلانتری‌ها هم موضوع دیگری است که باید در بحث هوشمندسازی به آن اشاره کنم. از واحد گشت گرفته تا آن دژبانی که دم در کلانتری ایستاده یا آن افسری که مسوولیت تشکیل پرونده را برعهده دارد یا حتی تحت نظرگاه‌های کلانتری‌های تهران از طریق مرکز پایش بازرسی پلیس پیشگیری تهران به صورت لحظه به لحظه و شبانه روزی از طریق کارشناسان و تجهیزاتی که در کلانتری‌ها نصب شده درحال پایش و رصد هستند.

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت درباره تاثیر هوشمندسازی خدمات پلیس پیشگیری بر کاهش برخورد‌های فیزیکی با متهمان گفت: وقتی گفته می‌شود که پلیس پیشگیری کلانتری‌ها را رصد می‌کند بدیهی است که اگر در داخل یکی از کلانتری‌ها برخورد نامناسبی با شهروندان اتفاق بیفتد از طریق همین پایش‌ها کارکنان بازرسی ما متوجه این قضیه خواهند شد و حتما آن را پیگیری خواهند کرد. شهروندان هم اگر شکایتی داشته باشند می‌توانند از طریق سامانه‌های ارتباطی پیگیر این مسائل باشند. همچنین پلیس پیشگیری به صورت ادواری دوره‌هایی را با عنوان تعالی رفتار کارکنان برگزار می‌کند. در این دوره‌ها درخصوص نحوه رفتار با شهروندان، حقوق شهروندی، کنترل خشم و دیگر موارد برای کارکنان پلیس آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *