اهمیت مهارت محوری و افزایش توجه به رشته های فنی و حرفه ای
با توجه به اهمیت مهارت محوری در دنیای امروز و این موضوع که حتی دانش آموزان شاخههای نظری نیز پس از ورود به دانشگاه همزمان باید به سمت مهارتی کردن توانمندیهای خود برای ورود به بازار کار قدم بردارند، از این رو دست بالا را دربازار اشتغال دانش آموزان و دانشجویانی دارند که با کمترین زمانی که صرف کرده اند توانسته اند بالاترین بازدهی را برای بازار کارو کارفرما ارائه دهند.
-سابق بر این دانش آموزانی که علاقه چندانی به گذراندن واحدهای نظری نداشته و یا به اصطلاح بچه درس خوان نبوده اند برای ادامه تحصیل به هنرستانها روانه می شدند تا به واسطه تحصیل در این محیطها بتوانند علاقه خود را در یکی از رشتههای عملی و فنی پیدا کرده و در این رشتهها فارغ التحصیل شوند.
رابطه معکوس بین تحصیلات و اشتغال به کار
علی رغم سالهای گذشته که انگیزه ورود به رشتههای فنی و حرفهای درجامعه بسیار پایین بوده و اولویت با رشتههای نظری بوده است، طی سالیان اخیر اقبال و رغبت بیشتری چه از سمت خانوادهها و چه از سوی خود دانش آموزان برای ورود به رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش وجود داشته است که علل مختلفی را میتوان در تغییر این نگرش و رویکرد برشمرد.
رابطه معکوس بین تحصیلات و اشتغال به کار
یکی از شایعترین مشکلات گریبان گیر جوانان عدم وجود شغل مرتبط با تخصص دانشگاهی و تحصیلی آنان است و این در حالیست که هنوز اغلب جوانان رفتن به دانشگاه و حتی تحصیلات تکمیلی را در دانشگاههای آزاد و غیردولتی با وجود شهریههای بالا انتخاب میکنند.
این افراد بعد از فارغ التحصیلی زمانی که برای یافتن شغلی اقدام میکنند و با بازار کاری پویا و مرتبط با رشته خود توفیقی نمییابند اولین اولیت و ترجیحشان رفتن به سوی تحصیلات تکمیلی است، در واقع این تصور وجود دارد که با کسب مدارج بالا و عالی میتوانند در بارار اشتغال جایگاهی شایسته بیابند.
اما پس از گذراندن سالیانی نیز با داشتن تحصیلات عالیه در رشته مورد نظر خود، همچنان با درهای بسته رو به رو میشود چرا که اکنون دیگر دچار توقعات فزاینده شده و هر کاری را با هر میزان دستمزدی نخواهند پذیرفت.
از سوی دیگر این دانشجویان حین تحصیل بدون گذراندن دورههای مهارتی لازم برای جذب بهتر در رشته مورد نظر خود با کوله باری از مباحث و تئوریهایی که خیلی جایگاهی در بازار اشتغال نداشته و سر پر سودایی وقتی وارد جامعه و جستجوی شغلی در خور میشوند پس از مشاهده این شرایط که کارفرمایی انتظار آنها را نمیکشد سرخورده و نا امید میشوند.
این افراد بعد از فارغ التحصیلی زمانی که برای یافتن شغلی اقدام میکنند و با بازار کاری پویا و مرتبط با رشته خود توفیقی نمییابند اولین اولیت و ترجیحشان رفتن به سوی تحصیلات تکمیلی است، در واقع این تصور وجود دارد که با کسب مدارج بالا و عالی میتوانند در بارار اشتغال جایگاهی شایسته بیابند.
اما پس از گذراندن سالیانی نیز با داشتن تحصیلات عالیه در رشته مورد نظر خود، همچنان با درهای بسته رو به رو میشود چرا که اکنون دیگر دچار توقعات فزاینده شده و هر کاری را با هر میزان دستمزدی نخواهند پذیرفت.
از سوی دیگر این دانشجویان حین تحصیل بدون گذراندن دورههای مهارتی لازم برای جذب بهتر در رشته مورد نظر خود با کوله باری از مباحث و تئوریهایی که خیلی جایگاهی در بازار اشتغال نداشته و سر پر سودایی وقتی وارد جامعه و جستجوی شغلی در خور میشوند پس از مشاهده این شرایط که کارفرمایی انتظار آنها را نمیکشد سرخورده و نا امید میشوند.
مهارت آموزی اصل اولیه برای ورود به بازار کار
رضا مهدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفهای در گفتگو با میزان، در مورد موضوع مهارت محوری در امر اشتغال گفت: امروزه آنچه حرف اول را میزند مهارت است، مهارت محوری اصلی اساسی است که دانشگاه فنی و حرفهای مد نظر دارد، دانشجویان دانشگاه فنی و حرفهای با توجه به این موضوع بعد از فارغ التحصیلی و حتی در دوران تحصیل مشکل عمدهای برای یافتن شغل و موضوع اشتغال ندارند.
وی ادامه داد:بر طبق آماری که مرکز پایش وزارت علوم در ماه گذشته منتشر کرده است ۹۲ درصد فارغ التحصیلان دوره کاردانی مشغول به کار میباشند و این موضوع کاملا مشخص است که بخش عمدهای از این فارغ التحصیلان از دانشگاه فنی و حرفهای میباشند.
وی اضافه کرد: از این رو این افراد با کمترین هزینه و کمترین زمان میتوانند مهارتهایی را بیاموزند که به واسطه آن به راحتی جذب بازار کار شوند.
وی در پایان گفت: موضوعی که در سالهای اخیر اتفاق افتاده تغییر نگرش خانوادهها به تحصیل فرزنداشان در رشتههای فنی و حرفهای است، سابق بر این نگاه مثبتی به تحصیل در این رشتهها وجود نداشت و آن هم به دلیل عدم شناخت از ماهیت آن بود، اما امروزه با توجه به موضوع تحمیل هزینههای مازاد تحصیلی در برخی از رشتهها خانوادههای آنان نیز به این نتیجه رسیده اند که آموزش و تحصیل در رشتههای مهارتی با کمترین هزینه میتواند آینده شغلی مثبتی را برای فرزندانشان به ارمغان بیاورد.
وی ادامه داد:بر طبق آماری که مرکز پایش وزارت علوم در ماه گذشته منتشر کرده است ۹۲ درصد فارغ التحصیلان دوره کاردانی مشغول به کار میباشند و این موضوع کاملا مشخص است که بخش عمدهای از این فارغ التحصیلان از دانشگاه فنی و حرفهای میباشند.
وی اضافه کرد: از این رو این افراد با کمترین هزینه و کمترین زمان میتوانند مهارتهایی را بیاموزند که به واسطه آن به راحتی جذب بازار کار شوند.
وی در پایان گفت: موضوعی که در سالهای اخیر اتفاق افتاده تغییر نگرش خانوادهها به تحصیل فرزنداشان در رشتههای فنی و حرفهای است، سابق بر این نگاه مثبتی به تحصیل در این رشتهها وجود نداشت و آن هم به دلیل عدم شناخت از ماهیت آن بود، اما امروزه با توجه به موضوع تحمیل هزینههای مازاد تحصیلی در برخی از رشتهها خانوادههای آنان نیز به این نتیجه رسیده اند که آموزش و تحصیل در رشتههای مهارتی با کمترین هزینه میتواند آینده شغلی مثبتی را برای فرزندانشان به ارمغان بیاورد.
شناسایی علایق و پیش رفتن به سوی مهارت آموزی
امیر ایزدی مشاور تحصیلی در دوره متوسطه اول در گفتگو با میزان، گفت:دانش آموزان به طور ویژه با ورود به پایه هفتم و شروع دوره متوسطه باید با هدایت مشاوران تحصیلی به سمت و سوی آگاهی از توانمندی هایشان گام بردارند، از این رو در دوره اول متوسطه، حضور مشاوران خبره برای شناسایی دانش آموزان نسبت به توانمندیها و علایقشان لازم و ضروری به نظر میرسد.
ایزدی تصریح کرد:شناخت کامل فرد از توانایی هایش و پیدا کردن حرفهای متناسب با آن در آینده شغلی فرد و همچنین رضایت فردی او در این انتخاب و موفقیتهای آینده او تاثیر گذار است، وظیفه مشاوران تحصیلی است که با کمک به این افراد در یافتن راهی متناسب و همسو با استعدادهای فرد اقدام نمایند.
وی گفت:زمانی که دانش آموزان از ابتدا راه خود را پیدا کرده و به تناسب تمام انرژی خود را در این مسیر صرف نمایند نه تنها از اتلاف هزینه و زمان تلف شده جلوگیری میشود بلکه آن فرد قدم به آینده روشنی خواهد گذاشت و این امر در سلامت اجتماعی جامعه نیز تاثیر گذار است.
در پایان میتوان گفت با توجه به اهمیت مهارت محوری در دنیای امروز و این موضوع که حتی دانش آموزان شاخههای نظری نیز پس از ورود به دانشگاه همزمان باید به سمت مهارتی کردن توانمندیهای خود برای ورود به بازار کار قدم بردارند، از این رو دست بالا را دربازار اشتغال دانش آموزان و دانشجویانی دارند که با کمترین زمانی که صرف کرده اند توانسته اند بالاترین بازدهی را برای بازار کارو کارفرما ارائه دهند.
ایزدی تصریح کرد:شناخت کامل فرد از توانایی هایش و پیدا کردن حرفهای متناسب با آن در آینده شغلی فرد و همچنین رضایت فردی او در این انتخاب و موفقیتهای آینده او تاثیر گذار است، وظیفه مشاوران تحصیلی است که با کمک به این افراد در یافتن راهی متناسب و همسو با استعدادهای فرد اقدام نمایند.
وی گفت:زمانی که دانش آموزان از ابتدا راه خود را پیدا کرده و به تناسب تمام انرژی خود را در این مسیر صرف نمایند نه تنها از اتلاف هزینه و زمان تلف شده جلوگیری میشود بلکه آن فرد قدم به آینده روشنی خواهد گذاشت و این امر در سلامت اجتماعی جامعه نیز تاثیر گذار است.
در پایان میتوان گفت با توجه به اهمیت مهارت محوری در دنیای امروز و این موضوع که حتی دانش آموزان شاخههای نظری نیز پس از ورود به دانشگاه همزمان باید به سمت مهارتی کردن توانمندیهای خود برای ورود به بازار کار قدم بردارند، از این رو دست بالا را دربازار اشتغال دانش آموزان و دانشجویانی دارند که با کمترین زمانی که صرف کرده اند توانسته اند بالاترین بازدهی را برای بازار کارو کارفرما ارائه دهند.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *