مقبولیت اجتماعی طرح موتوریار انکارناپذیر است
معاون حقوقی پلیس راهور فاتب گفت: در آن ابتدایی که طرح موتوریار به اجرا درآمد در خیلی جاها شاهد بودیم که ایرادهای زیادی به این طرح گرفته میشد. اما واقعا در زمینه مقبولیت اجتماعی این طرح هیچ ایرادی نتوانستند بگیرند.
مرتضی گنجی معاون حقوقی پلیس راهور فاتب در خصوص ادعاهای مطرح شده درباره آلودگی کاورهای همیاران پلیس و شیوع ویروس کرونا در خلال اجرای طرح موتوریار و نیز بروز درگیریهایی میان همیاران با شهروندان متخلف به میزان گفت: چنین ادعاهایی به هیچ عنوان صحیح نیست. تا به حال در جریان اجرای طرح موتوریار ما حتی شاهد بروز یک مورد درگیری هم نبوده ایم. نکته دیگر اینکه طرح موتوریار واقعا به خوبی درحال اجرا شدن است و رضایت مردمی را هم در پی داشته است. اما وقتی یک کار یا اقدامی به خوبی و به نحو مطلوب به انجام میرسد عدهای به هر دلیلی و با هر انگیزهای به میدان میآیند تا مطلوبیت داشتن آن عمل و اقدام را زیر سوال ببرند. من این اطمینان را میدهم که پلیس راهور در طرح موتوریار از کاورهایی که به تن همیاران پلیس میپوشاند به صورت تک تک استفاده میکند. درواقع ما این کاورها را به تعداد مورد نیاز تهیه کرده ایم.
وی ادامه داد: در مرحله اول اجرای طرح موتوریار از کاورهای یکبار مصرف استفاده میشد که آن کاورها از طرف پشتیبان مالی طرح عرضه شده بود. از آن به بعد هم کاورهایی که استفاده میشود حتما مورد شست و شو قرار میگیرد. ما برای نظافت این کاورها خشک شویی اختصاص داده ایم و بعد از شست و شو کاورها به صورت تا شده و آماده تحویل داده میشود. یعنی اصلا اینطور نیست که تصور شود پلیس راهور کاور آلوده در اختیار همیاران میگذارد. ضمن اینکه ما در آن ابتدایی که طرح موتوریار به اجرا درآمد در خیلی جاها شاهد بودیم که ایرادهای زیادی به این طرح گرفته میشد. اما واقعا در زمینه مقبولیت اجتماعی این طرح هیچ ایرادی نتوانستند بگیرند.
معاون حقوقی پلیس راهور فاتب خاطرنشان کرد: براساس آن برآوردی که موتورسواران متخلف دارند به این نتیجه میرسند که اگر در این طرح به همکاری با پلیس بپردازند برایشان مناسبتر خواهد بود. بعد هم برای این موتورسواران متخلف در خلال مشارکت در طرح موتوریار فضایی شکل میگیرد تا پیامدهای آن تخلفی که مرتکب شده اند را به خوبی لمس کنند. برای مثال آن موتورسواری که از چراغ قرمز عبور کرده وقتی در موقعیت همیاری پلیس قرار میگیرد در عمل این مساله را درک میکند که عبور کردن یک موتورسوار از چراغ قرمز میتواند چه حوادثی را پیش بیاورد. ما به این موتورسوار متخلف در عمل این مساله را گوشزد میکنیم که این تخلف مثلا میتواند جان یک کودکی که همراه مادرش درحال عبور از عرض خیابان بوده را به خطر بیندازد. یا وقتی موتورسواری در مسیری خلاف جهت تردد میکند ممکن است با خودرویی که از مقابل میآید برخورد کند و حادثه ناگواری برای خود آن موتورسوار رخ بدهد.
بیشتر بخوانید:
گنجی افزود: موتورسواران متخلفی که در طرح موتوریار همیار پلیس میشوند همه این موضوعات و اتفاقات را نه از جایگاه یک کاربر ترافیکی بلکه از موقعیت یک ناظر بیرونی نگاه میکنند و خطرات ناشی از تخلفات را به خوبی احساس میکنند. این افراد وقتی خودشان سوار موتورسیکلت هستند و به عنوان کاربر ترافیکی مشغول تردد در معابر شهری هستند ممکن است این نوع خطرات را احساس نکنند و با خیال راحت مرتکب تخلف بشوند و بعد هم با سرعت زیاد به راه خودشان ادامه بدهند. اما وقتی به عنوان یک ناظر بیرونی به این صحنهها و تخلفات نگاه میکنند میبینند که این رفتارها چقدر میتواند خطرآفرین باشد.
وی درخصوص برآوردها از تاثیر اجرای طرح موتوریار بر کاهش تخلفات موتورسواران گفت: در جریان عملیات اجرای طرح موتوریار نظرسنجیهایی هم به انجام رسیده است. درواقع آن دسته از نیروهای پلیس راهور که در حوزه عملیات فعال هستند در حوزه برخورد با تخلفات موتورسیکلتها دست به انجام نظرسنجیهایی زده اند. اما شاید بهتر باشد در این زمینه رسانهها مبادرت به انجام نظرسنجی بکنند. چون اگر خود پلیس راهور بخواهد برآوردی را در زمینه تاثیر اجرای طرح موتوریار بر کاهش حجم تخلفات ارائه بدهد ممکن است بعضیها مدعی شوند که پلیس دنبال مطلوب نشان دادن اقدامات و عملکردهایش است؛ بنابراین ممکن است انجام این قبیل نظرسنجیها و انتشار برآوردها و بازخوردهای اجرای این طرح از سوی پلیس راهور آن اثرگذاری لازم را در سطح جامعه نداشته باشد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *